Máme nejhorší matematickou gramotnost z okolních zemí, hájí maturitu Valachová
Aktualizováno
Senát schválil reformu financování základních a středních škol beze změn. Nezrušil tak zavedení povinné maturity z matematiky, i když mu to doporučoval senátní školský výbor. Ministryni školství, mládeže a tělovýchovy Kateřinu Valachovou (ČSSD) rozhodnutí potěšilo. V pořadu Interview ČT24 uvedla, že na konci středoškolského vzdělávání by měli studenti dosáhnout standardu v triádě jazyků. Tedy v mateřském jazyce, cizím jazyce a přírodovědném jazyce, kterým je právě matematika. To by jim pak mělo umožnit úspěch v další kariéře – v práci či na vysoké škole – v rychle se měnícím světě.
video
Ministryně školství Valachová v Interview ČT24
Ministryně zdůraznila, že v posledních deseti letech se propadá matematická gramotnost u žáků a studentů. Poslední dva roky se pak výsledky maturantů zhoršují nejen v matematice, ale i v cizím jazyce.
Podle ní nejde o to, zda má být maturita z matematiky dobrovolná či povinná, to považuje za falešný argument, jde o to, jaké cíle vzdělávání si stanovíme, aby byli studenti úspěšní ve svém životě. Podtrhla, že bez cílů a motivace se nikam nedojde. Svoboda v posledních patnácti letech podle Valachové vedla k tomu, že je v Česku nejhorší matematická gramotnost ze všech okolních zemí.
video
Události: Senát o školském vzdělávání
Na gymnáziích má povinná maturita z matematiky začít v roce 2021, na odborných školách o rok později. Především pravicová opozice postupné zavádění už ve sněmovně kritizovala, podmínky by podle TOP 09 a ODS měly být pro všechny školy stejné.
K termínu zavedení Valachová řekla, že považuje za fér, aby ti, kteří nastoupí na střední školy, věděli, z čeho budou maturovat.
Dosud studenti povinně maturovali z češtiny a mohli si vybírat, zda si jako druhý povinný předmět zvolí cizí jazyk nebo matematiku. Podle Valachové současný systém nevyžadoval dostatečné znalosti od studentů. „Velmi často v minulosti si studenti volili matematiku ne proto, že by ji měli rádi, ale protože cizí jazyk ovládají ještě méně,“ řekla.
Podle ní se musí úroveň znalostí středoškoláků v příštích čtyřech letech zvýšit. Ministerstvo dělá kroky pro to, aby se změnil způsob vzdělávání v matematice i v cizích jazycích, dodala Valachová.
„Podstata matematických dovedností netkví v tom, že se budeme předhánět, kdo spočítá jaký příklad, ale jde o rozvoj analytického logického myšlení.“
Kateřina Valachová
ministryně školství (ČSSD)
Podle ní je také potřeba, „abychom se přestali matematikou strašit“. Maturitu z matematiky považuje za ověření znalostí, běžné v cizině i v české historii – jako tomu bylo za první republika či v poválečných letech.
Senátoři neomezili ani takzvanou pamlskovou vyhlášku ministerstva školství, která vede podle kritiků k zavírání školních bufetů. Podobný návrh neuspěl ani ve sněmovně. Ministryně uznala, že vyhláška otázku zdravého stravování žáků nevyřeší. „Správnou cestou je podpora školního stravování, aby kuchařky mohly dělat zdravé svačiny i obědy,“ uvedla.
Dodala, že vyhláška vznikla už za jejího předchůdce na základě kritiky rodičů, kteří chtěli skoncovat s nabídkou přeslazených a přetučněných cukrovinek a nápojů ve školách.
Do novely školského zákona se tak jako v dolní komoře nedostal ani návrh, aby se mezi obecné cíle vzdělání uzákonilo „pochopení a osvojení evropských kulturních hodnot a tradic humanismu vycházejících z antického a židovsko-křesťanského duchovního odkazu“. Novelu nyní dostane k podpisu prezident.
Novela školského zákona podle Valachové umožní změnit systém financování škol tak, aby k nim byl spravedlivý bez ohledu na to, kolik studentů je navštěvuje. Zároveň zákon podle ní zajistí, že ředitelé budou moct lépe předvídat, s jakým množstvím peněz mohou počítat.
video
Senát schválil novelu školského zákona
Stát by měl nově dávat školám peníze podle počtu odučených hodin na základě vzdělávacích programů, nikoli podle počtu žáků. Nyní se výše platby za žáka v konkrétním oboru nebo typu školy liší podle regionů. Nově má ministerstvo určit, kolik peněz dostane konkrétní škola. Financování soukromých a církevních škol má zůstat stejné.
Pravici vadí byrokracie a omezování svobod
Návrh školského zákona chtěli zamítnout senátoři ODS. Předloha podle nich neřeší problémy s financováním škol a nadměrně zvyšuje administrativu. „Přináší zásadní nárůst byrokracie pro učitele, zbavuje je další svobody a přidává jim další povinnosti, které s výukovými procesy nesouvisí. To je naše hlavní výhrada,“ shrnul předseda senátorského klubu ODS Miloš Vystrčil.
Senátoři za TOP 09 a STAN chtěli k zákonu přidat zrušení státní maturity z matematiky. S tím ale neuspěli. „Jsem přesvědčený o tom, že by si měl každý člověk zodpovídat sám za sebe, za své rozhodnutí. A také se obávám, aby to nakonec ve svém důsledku nepoškodilo matematiku jako takovou,“ řekl Jiří Růžička (nestr. za TOP 09/STAN). V pořadu Události, komentáře pak mj. řekl, že matematika je krásný předmět, který se má učit co nejvíce. „Učit se ji do poslední vteřiny, ale ne z ní maturovat,“ dodal.
video
Povinná maturita z matematiky ano, nebo ne? Senátoři se neshodnou
Místopředseda senátního klubu ČSSD Radko Martínek považuje schválený zákon za převratný. V pořadu Události, komentáře mj. uvedl, že „je všeobecný úpadek, náročnost ve škole rok od roku klesá a tento trend se musí zastavit“.
Aby novela zákona začala platit, musí ji ještě podepsat prezident Miloš Zeman. Ministryně Valachová vyjádřila přesvědčení, že tak učiní.