Účast ve vládě nezapříčinila slabý výsledek ČSSD v loňských krajských a senátních volbách, píše ve své zprávě delegátům pátečního sjezdu sociální demokracie předseda strany a premiér Bohuslav Sobotka. Neúspěch přičítá nedůvěře v tradiční strany a vytrácení konfliktu levice a pravice. Hnutí ANO podle něj těží z obrazu nové strany a marketingových dovedností. Pro úspěch ve volbách musí ČSSD nedostatky v marketingu odstranit, píše Sobotka.
ČSSD ve vládě pracuje, hnutí ANO úspěchy vlády prodává voličům, píše Sobotka ve zprávě pro sjezd
Sobotka konstatuje, že vítězem voleb byli koaliční partneři ČSSD. V regionálních bylo nejúspěšnější ANO, senátní ovládli lidovci. „Úspěch vládních uskupení nasvědčuje, že vládní politika byla spíše faktorem přispívajícím k voličské podpoře než jejího oslabení,“ stojí ve zprávě. ČSSD lze podle Sobotky ve vládě sotva považovat za méně úspěšnou ve srovnání s ANO a KDU-ČSL, faktory neúspěchu proto vidí jinde.
Výsledky voleb v Evropě podle zprávy ukazují na oslabování tradičních stran na úkor uskupení, která vyvolávají očekávání zásadnějších politických změn. V českém případě je tímto subjektem ANO, uvádí Sobotka. Další problém vidí ve vytrácení pravolevého konfliktu. „Z toho těží často nové politické subjekty, které však od něj ještě více odvádějí pozornost,“ píše.
ČSSD má nedostatky v marketingu
Hnutí ANO, které dominuje průzkumům veřejného mínění, zjevně stále těží z obrazu nové strany, uvádí Sobotka. A z lepších marketingových dovedností i se zapojením vlastních mediálních kapacit (předsedy ANO) Andreje Babiše. ANO si přisvojuje zásluhy ostatních partnerů, napsal premiér. „Zatímco ČSSD ve vládě pracuje, fakticky ji udržuje pohromadě a určuje její agendu, hnutí ANO úspěchy vlády prodává voličům,“ míní.
Vyšší šance ve volbách podle něj zaručí to, pokud se podaří odstranit nedostatky v marketingu. ČSSD by měla aktivně představovat své priority.
Loňskou výměnu ministrů pro lidská práva Jiřího Dienstbiera a zdravotnictví Svatopluka Němečka vysvětluje právě tím, že si přeje lépe prezentovat jejich citlivou agendu. „V komunikaci těchto témat jsem cítil slabiny, které by mohly negativně komplikovat postoje veřejnosti k ČSSD,“ píše. Oba ministři podle něj jinak pracovali svědomitě.
Sobotka upozorňuje na to, že ČSSD po volbách do sněmovny zapomněla, že na kampaň musí v podstatě hned navazovat další. „Tím, že s hnutím ANO vládneme, přestali jsme ho v řadě situací pojímat jako hlavního politického soupeře, zatímco on nás takto pojímat nepřestal,“ uvádí ve zprávě. Pracovat chce na lepší podobě kampaní či otevření strany veřejnosti.
Chovanec varuje před hysterií z volebního „sešupu“
Svůj post bude na sjezdu obhajovat i první místopředseda strany Milan Chovanec. Ve své zprávě chce varovat před hysterií, že volební „sešup“, který zažila ČSSD v krajských volbách, bude pokračovat i v letošních sněmovních volbách. Neexistuje podle něj přímá úměra mezi neúspěchem v krajských volbách 2016 a výsledkem letošních celostátních voleb.
Chovanec bude svou funkci obhajovat v souboji s dlouhodobým kritikem vedení ČSSD Jeronýmem Tejcem. Ten se neobává nesouladu ve vedení strany, kdyby ho delegáti sjezdu zvolili pravou rukou dosavadního předsedy Sobotky.
Premiér usiluje o pokračování svého mandátu a přeje si, aby prvním místopředsedou zůstal Chovanec. Tejc řekl, že on i Sobotka budou respektovat jakékoliv rozhodnutí. Sjezd by podle jeho představ měl znamenat zlom ve vývoji preferencí strany.