Až se budou dopravci přetahovat o koleje, rozsoudí je Kodym. Ťok ho nakonec prosadil

V čele nového Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře přece jenom stane Pavel Kodym. Ministrovi dopravy Danu Ťokovi (nestr. za ANO) jeho nominaci na třetí pokus schválila vláda. Ministr Ťok počátkem týdne uvedl, že se o okolnosti výběru tzv. drážního regulátora, jak se nové funkci říká, zajímá Evropská komise.

Pavel Kodym se po čtyřech letech vrací do vrcholné funkce v dopravě. Deset let byl ředitelem Drážního úřadu, v dubnu se stane šéfem nově zřízeného Úřadu pro přístup k drážní infrastruktuře. Z této funkce bude mít vliv nejenom na spory mezi železničními dopravci, ale bude mluvit i do vybírání mýtného nebo rozhodovat o letištních poplatcích.

Dan Ťok se pokusil Kodymovu nominaci předložit vládě celkem třikrát. Nejprve ji kabinet na počátku ledna odmítl, minulý týden se jí odmítl zabývat. Nyní konečně uspěl. Kodym za tu dobu absolvoval dvě výběrová řízení. V prvním získal od komise stejný počet bodů jako bývalý ředitel Českých drah Dalibor Zelený a ministr potom rozhodl, že z vítězné dvojice navrhne vládě jej. Když kabinet Kodymovu nominaci odmítl, ministerstvo první soutěž zrušilo. Ve druhém výběrovém řízení potom podle ministra získal Pavel Kodym více bodů než Zelený i další dva uchazeči.

Ministr dopravy v pondělí upozornil, že se o výběr drážního regulátora zajímá Evropská komise. „Ptali se nás, proč bylo zrušeno první výběrové řízení, a dotazují se nás na to, jestli ve druhém řízení se přihlásili podobní účastníci jako v prvním,“ řekl Ťok.

obrázek
Zdroj: ČT24

Zřízení zvláštního úřadu, který bude rozhodovat o přístupu k dopravní infratruktuře, požaduje po Česku Evropská unie. Jeho potřebu ukázal i loňský spor mezi Českými drahami a RegioJetem. Oba dopravci chtěli jezdit z Prahy do Brna ve stejný čas. Od sporu se distancoval Drážní úřad, který odkázal na neexistující úřad pro přístup k infrastruktuře. Nakonec rozhodla Správa železniční dopravní cesty, jistotu však měli cestující i samotní dopravci až těsně před začátkem platnosti jízdního řádu.

Absolvent dopravní a manipulační techniky na Fakultě strojního inženýrství ČVUT Pavel Kodym léta pracoval u Československých státních drah a později Českých drah. V roce 2003 byl jmenován ředitelem Drážního úřadu, ve funkci zůstal deset let, než ho v létě 2013 odvolal tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák (nestr., pozdější volební lídr SPOZ). Poté se vrátil do Českých drah, kde dosud pracoval jako systémový specialista na odboru kolejových vozidel.

Tzv. drážní regulátor bude fungovat od dubna. K tomu jej bude muset Pavel Kodym předem připravit. „Předseda Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře musí co nejdříve projednat s ministerstvem financí a ministerstvem vnitra systemizaci služebních míst, předložit ji vládě, zajistit výběrová řízení na obsazení nově vzniklých pozic a připravit celý úřad, aby mohl od dubna začít fungovat,“ shrnul Dan Ťok.

Podle ministerstva dopravy budou náklady na provoz nového úřadu „ročně maximálně v jednotkách milionů“. Zaměstnanců by měl mít dvacet až třicet, přijdou patrně z Drážního úřadu. Na rozdíl od Drážního úřadu ale nebude regulátor podřízený ministerstvu dopravy, nýbrž nezávislý. Předseda, kterého jmenuje a odvolává vláda, má šestileté funkční období.