Startuje zkušební provoz elektronické evidence tržeb. První měsíc se do ní mohou podnikatelé přihlásit dobrovolně, od prosince již bude EET pro část z nich povinná. O zkušební provoz příliš velký zájem není, přístroje má zatím zakoupeno zhruba pětina hoteliérů a restauratérů, kterých se evidence dotkne jako první.
EET je tady. Zatím na zkoušku, za měsíc již naostro
Během zkušebního provozu si podnikatelé vyzkoušejí, jak systém elektronické evidence pracuje a jestli funguje výměna dat s úřady. Registrační údaje si ale zatím vyzvedla jen polovina těch, na které má od prosince nová povinnost dopadnout.
Zatímco z úředního hlediska je na EET připraven zhruba každý druhý z podnikatelů, kterých se první vlna elektronické evidence týká, technicky jich je připraveno ještě méně. Přístroje si zatím pořídila jen pětina z nich. Majitelka penzionu Romana Havránková to vysvětlila tím, že ještě není na trhu dostatek přístrojů. „Teprve teď se všechno rozbíhá, pokladní systémy se teprve vyvíjejí a nabízí,“ uvedla.
Podle ředitele Generálního finančního ředitelství Martina Janečka ale počet pořízených přístrojů postupně stoupá. „Dynamika se neustále zvyšuje,“ podotkl.
I dodavatelé pokladních systémů pro EET uvádějí, že zájem o pokladny se zvyšuje s tím, jak se blíží ostrý start.
S uvedením pokladen do testovacího provozu podniky podle provozního ředitele firmy Storyous Petra Filipece vyčkávají. „A to hlavně kvůli strachu, že udělají chybu v nastavení pokladny nebo špatnou evidencí jednotlivých plateb. Čekají tedy na více informací a příkladů z trhu, které jim napoví, co a jak,“ uvedl.
Překvapení nad tím, že podnikatelé nemají zájem o zkušební provoz, vyjádřil zakladatel pokladního systému Septim.cz Zbyněk Švec. „Jsme sami překvapeni, že zájem o dobrovolné listopadové evidování tržeb je nulový. Z více než 1000 zákazníků nemáme žádného, který by se chtěl od dnešního dne připojit k EET a nepovinně evidovat své tržby měsíc dopředu. Zájem zaznamenáváme pouze v případech, kdy si chce zákazník vyzkoušet, podotýkám v řádu hodin či dní, zda připojení k EET opravdu funguje,“ uvedl.
Společnost Dotykačka z improvizované ankety mezi podnikateli zjistila, že řada z nich si s EET starosti nedělá. „Někteří používají chytrý pokladní systém již řadu let a EET pro ně znamená jen aktualizaci softwaru, jinak se pro ně nic nemění. Protipólem však byly případy podniků, kde zatím žádný pokladní systém pro EET nemají, a zároveň je to vůbec nestresuje,“ uvedl mluvčí společnosti Michal Wantulok.
Poskytovatel pokladních systémů Rychlá Pokladna odhaduje, že nyní má vlastní konkrétní řešení pro EET zhruba 40 procent restaurací a přibližně 25 až 30 procent jej vybírá. „Zatím však stále zhruba 30 až 35 procent podniků se problematikou zařízení pro EET vůbec ještě nezačalo nezabývat,“ uvedl jednatel společnosti One Pub Pavel Friedrich. Připomněl, že v České republice je evidováno na 30 tisíc gastronomických zařízení.
Vyladit chyby
Na spuštění EET se připravuje například manažer mikulovského hotelu Marcinčák Martin Malík společně s dalšími zaměstnanci. „Upgradovali jsme náš pokladní systém, který po kliknutí na jednu ikonu provede přenos dat do centrály EET,“ popsal přípravy. Na první test systému se chystají pracovníci v nejbližších dnech, až po něm zjistí, zda se náhodou při přípravách nedopustili nějaké chyby.
Případné chyby nejsou jediným problémem, který musí personál řešit. Dosud podle manažera hotelu není jasné, jak se bude řešit například vyřizování reklamací anebo v jaké fázi objednávky je možné ji stornovat. „Nejasností je spousta a vysvětlí se až v průběhu provozu. Momentálně není na koho se obrátit,“ dodal Malík.
Obdobné obavy má také ředitelka horského hotelu ve Velkých Karlovicích Zuzana Vašutová. „Proces reklamace bude samozřejmě zdlouhavější, protože jde o oficiálně ukončenou účtenku a do ní už nebude možný zásah tak jako doposud,“ okomentovala blížící se změny Vašutová.
Jinak je podle jejích slov hotel na zavedení nové evidence tržeb připravený. „Systémy máme připravené. Chystáme se na zaškolování personálu, aby prvního prosince vše klaplo,“ doplnila Vašutová. Nový software a školení vyjde podle ředitelky na 60 tisíc korun.
Zatímco v horském hotelu zaměstnanci počítače každodenně využívají, v hospůdce v sousední Karolince servírka dosud využívá k počítání útraty bloček a propisku. Majitel tak musel pro personál objednat počítač. Náklady včetně školení odhadl na víc než třicet tisíc korun.
Ze změn sice radost zaměstnanci nemají, ale věří, že se s novým systémem naučí pracovat. „Možná v sezoně nás to bude trochu zdržovat. Ale jinak si myslím, že to nebude problém,“ řekla servírka Monika Valachová. Podnik se chce do zkušebního provozu zapojit za dva týdny.
Na rizika související se zavedením evidence tržeb se lze už i pojistit
Jako první na trhu pojistí podnikatelům rizika související se zavedením registračních pokladen pojišťovna Generali. Nové pojištění pro elektronickou evidenci tržeb (EET) bude možné sjednat od poloviny listopadu, řekl ředitel pojišťovny Pavel Mencl.
„Spuštění elektronické evidence tržeb je za dveřmi. Jako první na českém trhu nyní nabízíme podnikatelům, kterých se první vlna EET týká, nové pojištění rizik souvisejících se zavedením registračních pokladen,“ uvedl Mencl.
Provozovatelé restaurací, penzionů a hotelů se standardně pojišťují proti rizikům vyplývajícím z možností živelních událostí, krádeží nebo vandalismu, ale také na odpovědnost za škody, které mohou způsobit třetím osobám. Generali kryje tato rizika v produktovém balíčku. Nově bude balíček zahrnovat pojištění registračních pokladen, dodal mluvčí Generali Jiří Cívka.
Týká se to nově uzavřených smluv i nynějších, jež balíček využívají. Podnikatelům, kteří si jej sjednali v minulosti, stačí kontaktovat pojišťovnu či jejího pojišťovacího poradce. V nově uzavřených pojistkách budou registrační pokladny zahrnuty automaticky. Pojistit je bude možné i samostatně. Pojištění se bude vztahovat na hardware i software.
Podle místopředsedy představenstva makléřské společnosti Insia Ivana Špirakuse jde o zajímavou inovaci. „Vedle běžného pojištění elektroniky proti všem rizikům pojištění zahrnuje i krytí nákladů na obnovu dat po pojistné události včetně případné sankce udělené státními orgány za neodeslání datové správy správci daně, například z důvodu zničení pokladny a uložených dat po úderu blesku,“ řekl.
Opozice s odkladem neuspěla
Prosincovému zavedení EET pro restauratéry a hoteliéry nemůže zabránit téměř nic. Opozice se ale ještě pokouší odložit březnové rozšíření na malo- a velkoobchodníky. Návrh zákona, který předložila TOP 09, by měl EET odložit o dva roky.
„Pokládáme to za férové a konstruktivní řešení,“ uvedl předseda strany Miroslav Kalousek. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) ale nevidí k odkladu důvod a proti opozičnímu návrhu je i zbytek vlády.
Elektronickou evidencí tržeb chce Babiš bojovat proti neplatičům daní. Nový systém má podle něj do rozpočtu přinést ročně až 18 miliard korun.