Řidiči kamionů se po letech dočkají nových odpočívadel

Události: Nová odstavná místa pro kamiony (zdroj: ČT24)

Silničáři chtějí po letech odkladů vyřešit nedostatek parkovacích míst pro kamiony. Zprovozňují odpočívadla, která byla od devadesátých let zavřená. Ministerstvo dopravy má v plánu vytvořit i nové plochy.

Odstavná parkoviště kolem českých dálnic bývají často po celý den přeplněná. Řidiči kamionů jsou tak často nuceni porušit nějaký z mnoha předpisů. Často raději zvolí nepředpisové parkování. „Je to lepší. Je to menší pokuta, než kdybych porušil dobu jízdy,“ potvrzuje řidič kamionu z Košic František Mrok.

Podél zejména starších dálnic je však možné potkat několik nevyužívaných odpočívadel, která patří státu. Některá ale nejsou dostavěná, na jiných zase chybí třeba jen toalety, a tudíž nesplňují hygienické normy.

„Budeme právě tyto odpočívky revitalizovat, to znamená: na náklady ŘSD a v naší režii budeme tyto odpočívky vybavovat sociálním zařízením,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Studie Odpočívky na českých dálnicích
Zdroj: ČT24

Podle sdružení autodopravců ale v současné době chybí v Česku asi 1600 parkovacích míst pro kamiony. Například na celé dálniční tepně D1 je podle silničářů jen asi 500 míst. Kamionů po ní přítom denně projede přes deset tisíc a skoro každý z nich potřebuje někdy zaparkovat.

Zpracováná studie ŘSD vymezila jednotlivé typy odpočívadel. Tam, kde jsou od sebe v současné době stávající odpočívadla dál než deset kilometrů, se postaví nová – bez čerpací pumpy, zato se sociálním zařízením.

Studie Odpočívky na českých dálnicích
Zdroj: ČT24

Zejména kolem Prahy by se navíc měla začít stavět zpoplatněná parkoviště pro kamiony. Stát to ale sám dělat nechce. „Myslím si, že to je typická soukromoprávní iniciativa,“ říká ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Místa pro investory už jsou předběžně vytipovaná, kvůli možným spekulacím s pozemky jsou ale zatím tajná.