Zavést mýto i na další silnice I. třídy? K záměru Ťoka mají vládní partneři výhrady

Ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za hnutí ANO) chce zpoplatnit dalších tisíc kilometrů silnic I. třídy, mělo by jí o ty úseky, které svou trasou kopírují dálnice. Napsaly to Hospodářské noviny. Řidiči kamionů se v těchto místech podle ministra hromadně vyhýbají placení mýta. Koaliční ČSSD a lidovci ale mají k záměru výhrady a na úrovni vlády očekávají složitou debatu.

Bič na řidiče kamionů, kteří se vyhýbají placení mýtného: ministr Ťok plánuje zpoplatnit úseky vedoucí v těsné blízkosti dálnic. Trasy jsou často úplně stejné a kamiony tudy jezdí zadarmo.

„Dnes vybíráme mýto na více než 1400 kilometrech a dovedu si představit, že by k nim mohla ještě tisícovka přibýt,“ řekl ministr pro HN. 

Dokument, který se zpoplatněním dalších úseků počítá, dostanou ministři už příští týden. Už teď je ale jasné, že jeho schválení nebude jednoduché. Výtky mají lidovci i sociální demokraté. Výběr mýta totiž chtějí zavést i na některých silnicích druhé třídy, kde jsou také s kamiony problémy. To však zase nepodporuje Ťok. 

Pochybnosti o zpoplatnění dalších silnic (zdroj: ČT24)

Poslanec za ČSSD a její expert na dopravu Jan Birke uvedl, že ČSSD i KDU-ČSL se kloní k zařazení některých komunikací druhé třídy. Podmínkou je jejich bonitnost, tedy aby měly potenciál, co se týče výběru mýta. V tuto chvíli však vůbec není jasné, kdy by ke zpoplatnění dalších úseků mohlo dojít - i podle ČSSD je debata na samém začátku. 

Opoziční TOP 09 poukazuje na další možný háček - silnice, které kopírují trasy dálnic, jsou dnes totiž už legislativně úseky druhé třídy. Peníze by tak šly do krajských pokladen. Poslanec této strany František Laudát se domnívá, že nejefektivnějším nástrojem by bylo, kdyby stát mohl zpoplatnit úplně všechny silnice. A dodává, že to by bylo možné jen se satelitem, protože stavět mýtné brány všude je ekonomicky nereálné.

Jak (ne)vyřešit mýtný systém

Koncem srpna získala správu současných mýtných bran na další roky bez výběrového řízení společnost Kapsch. Za provoz mýta a další služby na maximálně tři roky má získat 5,27 miliardy korun. Zástupci opozice i koaliční ČSSD postup úřadu kritizovali za to, že provoz mýta po skončení letošního roku nezajistil prostřednictvím otevřené soutěže.

Podle Birkeho hrozí to, že se proti rozhodnutí ministerstva dopravy postaví firmy, které měly o výběr mýta zájem, řekl pro agenturu ČTK. Přestože Ťok uvedl, že tyto společnosti mají na námitky právo a úřad se jejich postupu neobává, podle ČSSD není pozice ministerstva dopravy neotřesitelná. Pokud by byl postup ministerstva dopravy bezchybný, nabízí se otázka, proč se pod dodatky nepodepsal přímo pan ministr Ťok, ale jeho náměstek Jakub Kopřiva, dodal Birke.

Proti prodloužení smlouvy s Kapschem se dlouhodobě staví například slovenský výběrčí SkyToll, který už dříve oznámil, že postup ministerstva dopravy napadne. „V současné době finalizujeme právní kroky, které nám umožňuje české i evropské právo,“ uvedl mluvčí společnosti Anton Bódis.