Praha plná kolon. Na dostavbu okruhu si počká další tři roky

Stavba jihovýchodní části Pražského okruhu začne nejdříve v roce 2019. Oznámil to premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) po jednání s vedením Prahy. Městská rada pohrozila, že kvůli chybějící části okruhu zakáže kamionům vjezd na Jižní a Štěrboholskou spojku. Premiér nyní slíbil, že se zasadí o to, aby se zahájení stavby již více neodsouvalo. Zajistit to má nová pracovní skupina. Dostavba Pražského okruhu byla také jedním s témat Hyde Parku ČT24 v rámci pořadu 90' ČT24 s náměstkem pražské primátorky Petrem Dolínkem. Na otázky diváků odpovídal také na chatu.

Stavba 511 je označení pro dosud chybějící část dálničního okruhu na jihovýchodním okraji Prahy. Vede od křižovatky s dálnicí D1 v katastru obce Nupaky k Běchovicím kolem Říčan, Uhříněvsi a Dubče. I když sousední stavby 510 (Satalice–Běchovice) a 512 (D1–Vestec) jsou hotové v jednom případě již 22 let, ve druhém šest let, dosud se nezačala stavět. Pokud se podaří splnit dohodu, která vznikla na středeční schůzce zástupců vlády a pražského vedení, uplynou do zahájení prací na úseku 511 ještě další tři roky.

„Potvrdili jsme si ambiciózní cíl, zahájit výstavbu Pražského okruhu v úseku 511 do konce roku 2019. Chci za vládu jasně slíbit občanům, že uděláme maximum pro to, abychom byli schopni zahájit výstavbu v tomto termínu,“ řekl po jednání premiér Bohuslav Sobotka.

Poprvé vidíme tah na bránu. Vždy se říkalo 'mělo by se to', 'má se to', 'je to důležité' a teď se to neříká. Teď je na stole harmonogram.
Petr Dolínek

Posudek se protáhne na několik měsíců

Pražský okruh přitom nedávno vypadl ze seznamu prioritních staveb, u kterých má propadlý posudek o vlivu na životní prostředí nahradit urychleně vydané stanovisko ministerstva životního prostředí. Šéf resortu Richard Brabec (ANO), který s pražskou primátorkou a jejím náměstkem pro dopravu také jednal, zdůraznil, že to v žádném případě neznamená, že by stavba 511 nebyla prioritou. „Pro vládu prioritní je,“ podotkl ministr.

Okruh sice bude muset projít plnohodnotným procesem EIA, již dříve však dal Brabec najevo, že stejně by práce na něm nezačaly dříve. „Ministerstvo životního prostředí udělá vše možné i nemožné, aby své stanovisko bylo schopno vydat v nejkratší době,“ dodal nyní. Posouzení o vlivu na životní prostředí by v případě stavby 511 mohlo být hotové příští rok v srpnu. Potřebné podklady očekává ministr Brabec v únoru, samotné posouzení by potom nemělo trvat déle než šest měsíců.

V rozhovoru pro pořad 90' ČT24 ministr zdůraznil, že obvykle trvá řízení déle. „Půl roku je minimální součet správních lhůt, který je možný. Je minimálně teoreticky možný, ale jsme přesvědčeni, že bude i prakticky možný,“ uvedl. Zásadní podle něj je, „abychom se chyb vyvarovali a nedali žádnou šanci někomu k úspěšným žalobám nebo odvoláním“.

Náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) zdůraznil, že již nemůže být sporu o trase okruhu na jihovýchodě Prahy. „Bude posuzována jediná varianta, a to je varianta, která je nyní zanesena v zásadách územního rozvoje,“ uvedl.

K zákazu kamionů v Praze budou mít co říct i dotčené obce

Pro vládu není Pražský okruh zásadní pouze kvůli tomu, že mu chybí několik klíčových částí včetně stavby 511, ale také kvůli nedávné hrozbě pražské rady. Ta reagovala na vyřazení jihovýchodního úseku usnesením, podle kterého by mohl od začátku příštího roku začít platit zákaz vjezdu pro kamiony na Jižní a Štěrboholskou spojku od křižovatky s ulicí 5. května až k Běchovicím. Znamenalo by to, že by nákladní doprava zahltila silnice nižších tříd v okolí Prahy, které přitom již nyní jsou přetížené kamiony, jež objíždějí zpoplatněné dálniční úseky.

Ačkoli primátorka Adriana Krnáčová (ANO) dala najevo, že by výsledek schůzky mohl mít vliv na to, zda město svoji hrozbu naplní, po schůzce uvedla, že o omezení provozu nákladních aut na Jižní spojce nakonec politici nehovořili.

Náměstek Dolínek poznamenal, že hrozba vykázání kamionů není tak bezprostřední, jak by se mohlo zdát. „Stále platí úkol, který jsem dostal od rady, to znamená, že v plné šíři připravím podklady pro pražské radní. Tyto podklady budeme diskutovat jak s ministerstvem dopravy, tak se Středočeským krajem. Následně přijdeme s nějakým návrhem. Zohledníme požadavky vlády i dalších dotčených samospráv,“ slíbil.

V 90' ČT24 však zdůraznil, že se úmyslu nevzdává. „Městské části po tom volají a ta doprava sem skutečně nepatří. Rozumím nářkům, že nejsou parkoviště pro kamiony, ale nikdo nemůže čekat, že na území Prahy tato parkoviště budou,“ uvedl. To však odmítl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. „Nelze problémy, které Praha má, vrhnout na Středočeský kraj. Jsou to desítky tisíc kamionů, které kdyby nesměly do Prahy a musely to objíždět po okreskách, tak to úplně zkolabuje,“ řekl. Případné uzavření vnitřního okruhu v místech, kde chybí okruh vnější, by podle něj „byla naprostá katastrofa, která by zastavila nejen ČR, ale i část Evropy“.

Pražský okruh – existující a neexistující (červeně) úseky
Zdroj: ČT24

EIA podruhé

Pokud bude posudek o vlivu stavby na životní prostředí hotový příští rok v létě, jak věří Richard Brabec, bude ještě nutné vydat územní rozhodnutí a stavební povolení, než bude možné začít stavět. Dříve než v roce 2019 to tedy nebude. Aby to nebylo později, má zajistit nová pracovní skupina, ve které usednou zástupci dotčených ministerstev, Prahy a podle Petra Dolínka i městských částí, kolem kterých okruh povede.

„Tato pracovní skupina by se pravidelně scházela a kontrolovala dodržování harmonogramu, na kterém jsme se dohodli,“ řekl Bohuslav Sobotka.

Okruh potřebuje nové posouzení o vlivu na životní prostředí, protože ten původní vznikl ještě podle starého zákona a jako takový ho neuznává Evropská komise. Spolu s desítkami dalších dlouhodobě připravovaných staveb tak i „pět set jedenáctka“ musí získat nové posouzení, pokud na její stavbu chce stát využít evropské peníze. Nová dokumentace vlivů na životní prostředí (EIA) by podle nedávného vyjádření ministerstva dopravy mohla být hotová v únoru příštího roku. Ministerstvo životního prostředí pak bude posuzovat vliv stavby nejméně dalšího půl roku.

Předpoklad (roku 2019) vychází z toho, že vše bude plynout tak, jak ve správních lhůtách má. Pokud vznikne jakýkoliv problém – protáhlé vyvlastňovací řízení, problém v rámci majetkoprávní přípravy, stav, kdy by soud zrušil zásady územního rozvoje – může to mít na zahájení stavby vliv. Určitá míra nejistoty tady je.
Jan Kroupa
generální ředitel ŘSD
  • D1: Říkovice–Přerov
  • D3: Úsilné–Hodějovice 
  • D3: Hodějovice–Třebonín
  • D6: Lubenec, obchvat
  • D6: Řevničov, obchvat
  • D6: Nové Strašecí – Řevničov
  • D11: Hradec Králové – Smiřice
  • D35: Opatovice nad Labem – Časy
  • D35: Časy–Ostrov
  • D48: Frýdek-Místek, obchvat
  • D49: Hulín–Fryšták
  • D55: Otrokovice, obchvat jihovýchod
  • Trať 220: modernizace Sudoměřice–Votice

Konečnou podobu seznamu prioritních staveb, u kterých na základě speciálního zákona bude moci MŽP vydat svůj posudek urychleně během několika měsíců, schválila vláda koncem srpna. Kromě Pražského okruhu z něj vypadla také takzvaná prodloužená Rudná – dokončení přestavby silnice I/11 na čtyřpruhovou z Ostravy na hranici opavského okresu. Podle ministra Brabce to bylo proto, že silnice není součástí transevropské dopravní sítě TEN-T, jak u prioritních staveb požadovala EK. Ministr je navíc přesvědčen, že nové řízení EIA již postoupilo tak daleko, že možná bude hotové dříve, než by ministerstvo stihlo vydat své stanovisko.