Motoristé budou moci jezdit po úseku D8 přes České středohoří od 17. prosince. Pokračovat ale ještě budou dokončovací práce. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) to slíbil v sobotu při otevření nedostavěného úseku dálnice pro veřejnost.
Den otevřených dveří na D8 přilákal davy lidí. Auta projedou 17. prosince
Podle ministra bude poslední úsek v prosinci nejen dokončen, ale budou na něj moci vyjet i auta. „Samozřejmě budou potom probíhat další dokončovací práce, testovací práce, ale bude tady plný provoz,“ ujistil. Zprovoznění dálnice by mělo pomoci především regionu, který trpí vysokou nezaměstnaností.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v sobotu část zatím nedokončené dálnice veřejnosti otevřelo. Asi na tříkilometrový úsek mezi Lovosicemi a Řehlovicemi mohli lidé vyjet na kolech nebo bruslích. Nechyběly ani ukázky silniční a stavební techniky. Autobus pak zájemce vozil na komentovanou prohlídku jednoho z tunelů. Jen do dvanácti hodin se přišlo na dálnici podívat asi pět tisíc lidí.
D8 se staví od roku 2007 a termín dokončení se několikrát posouval. Stavbu protáhly spory s ekology a v roce 2013 ji přerušil i sesuv půdy u Litochovic. Ten už je podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy prakticky odstraněný. Stavbaři teď řeší jen menší technické problémy, které by ale dokončení dálnice ovlivnit neměly.
Za viníka sesuvu označil ministr už dříve Lom Dobkovičky. ŘSD a Správa železniční dopravní cesty proto podaly na firmu Kámen Zbraslav, která je majitelem lomu, počátkem června žalobu. Ministerstvo vyčíslilo požadovanou náhradu škody na zhruba miliardu.
Stát vychází ze znaleckého posudku, který za viníka označil právě kamenolom. Firma ale také argumentuje posudky a vinu odmítá. „Rádi bychom našli kompromisní řešení, abychom se nemuseli soudit,“ uvedl Ťok. Variantou podle něj je, že by stát lom vykoupil, ukončil těžbu a využil ho například pro rekreaci.
Trasa dálnice vede územím, které je podle geologů nestabilní. Kromě sesuvu tak řeší ŘSD potíže i na posledním dosud otevřeném úseku dálnice D8 za Lovosicemi. Přesto, že se tam jezdí jen pár let, se dálnice pořád víc vlní a propadá. Silničáři to podle zjištění České televize už podruhé reklamují. Úsek stavěla firma Eurovia. Stát s ní vede spory o podobné deformace i na Ostravsku.