Kamiony se valí po vesnických silničkách, zastavit je nikdo nedovede

Jeden kamion za druhým se valí nejenom místy, kudy procházejí významné dálkové silnice, ale i vesničkami, kde by kamion na první pohled nikdo nečekal. Mohutná nákladní auta ničí silnice, chodníky i domy, pro radnice ale není snadné najít zastání.

Projíždí kamion, třesou se zdi, nádobí zvoní, knihy cvakají, omítka se sype. Pokud je noc, obyvatelé domu se budí. Takové zážitky jsou leckde zcela běžné. Když se člověk usídlí v místě, kudy prochází významná státní silnice, nejspíše je s vidinou nepříjemných zážitků smířen. Jenomže kamiony se v poslední době stále častěji objevují i v místech, kde je čeká jen málokdo – na silničkách, kam se sotva vejdou.

Bohaté zkušenosti s intenzivním provozem kamionů mají například obyvatelé obcí jihovýchodně od Brna, kterými prochází silnice II/416. I když je značená jako druhá třída, rozhodně nejde o kapacitní komunikaci. Přesto po ní každý den projíždí až tisíc nákladních automobilů. Problém s nimi mají místní motoristé, kteří se kolosům sotva dokáží vyhýbat, ale i obyvatelé domů u silnice. „Je to problém. Zvedla se prašnost a praskají nám domy,“ popsal obyvatel obce Hrušky Miloš Křivinka. „Několikrát se stalo, že jak se auta vyhýbala, srazila kus střechy. Zajíždějí na obrubníky, které pak musí obec nahrazovat.“ dodal starosta Hrušek Jan Kauf.

Jen obec Hrušky stojí opravy škod, které kamiony způsobí, 30 tisíc korun ročně.

Co kamiony v Hruškách či sousedním Újezdu u Brna pohledávají? Jednak je to pro ně zkratka od dálnice D2 ke Slavkovu či Holubicím, ale hlavně se vyhýbají zpoplatněným komunikacím. Za normálních okolností činí úspora na mýtném ve srovnání s jízdou po dálnicích D2 a D1 zhruba 250 korun u starších nákladních aut, u modernějších však výrazně méně. Cena se liší podle emisní kategorie.

Důkazem, že se kamiony cestou přes Hrušky vyhýbají mýtu, jsou páteční odpoledne. Od 15 do 20 hodin (mimo prázdniny, kdy je od 17 h zákaz jízdy) je mýtné dvakrát dražší a právě v těch chvílích zažívají místní největší nápor.

7 minut
UDÁLOSTI: Řidiči nákladních aut si po silnicích nižších tříd zkracují cestu a vyhýbají se placení mýta
Zdroj: ČT24

Kam s nimi?

Existuje několik způsobů, jak kamiony ze silnic nižších kategorií a zejména z obcí dostat. Žádná z nich však není snadná ani rychlá a starostové nemají žádnou záruku, že jejich snaha neskončí v koši krajských úředníků.

V některých případech může od kamionů pomoci stavba náhradní trasy, kterou může být obchvat nebo souběžná dálnice. Potom ale vždy hrozí návrat na začátek – kamiony navzdory existenci rychlejší trasy pojedou raději přes obec, aby se vyhnuly mýtnému.

Jedním z možných restriktivních opatření je vyhlášení emisních zón. Ty by z obcí vyloučily všechna vozidla, která nesplňují stanovené emisní limity, které ušetří nejvíce na objíždění zpoplatněných dálnic. Jenomže s emisními zónami počítá zákon již pět let, a přesto dosud žádná radnice nedovedla snahu o jejich vyhlášení do úspěšného konce. Pro obce představuje největší problém požadavek na existenci objízdné trasy.

Relativně nejsnazším a nejefektivnějším způsobem tak je zákaz vjezdu nákladních vozidel. V minulosti pomohl od kamionů například v Rajhradě nebo Velkém Meziříčí. Existují ale i města, která v lepším případě uspěla se snahou o zákaz až po dlouhých letech nebo neuspěla vůbec. Jedním z problémů je fakt, že silnice II. a III. třídy nepatří obcím, ale krajům, a tak musí osazení značek vyjednat ony. Například v západočeských Epojvicích ale trvalo přes půl dekády, než se kraj vůbec začal problémem s kamiony objíždějícími dálnici vážně zabývat.

Jak je náročné získat schválení zákazu vjezdu, dobře ví rajhradský starosta František Ondráček. „Byl nutný souhlas policie, nutný byl souhlas správce komunikace. No a potom Městského úřadu Židlochovice, Městského úřadu Hustopeče, Městského úřadu Břeclav, odboru dopravy Jihomoravského kraje a ministerstva dopravy,“ shrnul.

Zákaz vjezdu kamionům na Přerovsku
Zdroj: Luděk Peřina/ČTK

Říčany jako příklad, že to nejde

Jedním z nejhůře postižených měst jsou středočeské Říčany. Jsou doslova křižovatkou evropských cest. Vede tudy státní silnice I/2 z Prahy do Kutné Hory, ale bolavými místy jsou hlavně silnice II/101 a II/107, které kamiony ve velkém využívají jako náhradu chybějící části Pražského okruhu a jezdí tudy od dálnice D1 k D11.

Radnice tvrdí, že zkouší všechny možnosti, jak dostat tranzitní dopravu z města. Zatím však recept nenašla. „Uvažujeme o zákazu vjezdu, o zpoplatnění vjezdu do centra města i mýto bychom brali,“ řekl říčanský starosta Vladimír Kořen.

Na pohled by nejelegantnějším řešením bylo rozšíření mýtného systému tak, aby pojal i silnice nižších tříd – takže by odpadl argument pro objíždění dálnic. Říčanský starosta není jediný, kdo myšlenku propaguje, stejně smýšlí například i starosta Hrušek. Ministerstvo je však k takovým požadavkům již dlouho hluché. „Mýto není primárně nástrojem zákazu nebo omezení kamionů,“ zopakoval argument úřadu jeho mluvčí Tomáš Neřold.

Příští tři roky se rozhodně nezmění vůbec nic. Stát na tak dlouho prodlouží smlouvu s firmou Kapsch a během nového kontraktu nemíní mýtný systém rozšiřovat. Co bude potom, je jiná otázka. Dlouho připravovaný tendr by měl přinést nového provozovatele a možná i novou technologii. Právě s ní by potom mohlo přijít i rozšíření systému na všechny silnice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vláda omezí počet zákonů poslaných do sněmovny

Vláda výrazně omezí počet zákonů, které pošle do dolní parlamentní komory. Před středečním výjezdním zasedáním kabinetu v Kutné Hoře to uvedlo hned několik ministrů. Do konce volebního období zbývá zhruba čtyři a půl měsíce. Poslanci navíc chtějí standardní projednávání zákonů ukončit dřív – v červnu. Výjimku budou mít buď urgentní normy reagující na konkrétní situace, nebo naopak technické novely, na kterých se vláda dohodne s opozicí.
před 3 hhodinami

Cermat školství ničí, míní lektor. Testy tvoří experti, oponuje Krejčí

Cermat svými testy ničí naše školství, jsou tam příklady odtržené od praxe, uvedl v úterních Událostech, komentářích s moderátorem Martinem Řezníčkem lektor a didaktik Robert Čapek, který je známý pod přezdívkou Líný učitel. Podle bývalého ředitele Cermatu Miroslava Krejčího je řešení situace složitější a není cestou tyto typy testů zrušit. Zmínil, že se na nich podílejí odborníci. Školský systém podle něj potřebuje mít jasná čísla, kterými výsledky vzdělávání měří.
před 6 hhodinami

Fiala varoval před škodami kvůli odkladu dohody o Dukovanech

Premiér Petr Fiala (ODS) věří, že brněnský soud bude ve sporu o dostavbu Dukovan rozhodovat co nejrychleji a uvědomuje si rizika a škody, které vznikají z prodlení. Uvedl to po středečním zasedání vlády. Jaderný tendr loni vyhrála jihokorejská firma KHNP.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Justiční špičky jednaly s Pavlem o násilí mladých či digitalizaci

Prezident Petr Pavel se ve středu odpoledne sešel s nejvyšší státní zástupkyní Lenkou Bradáčovou. Hovořili o prioritách v řízení státního zastupitelství či o rostoucím násilí nezletilých a mladistvých. Pavel jednal také s prezidentem Soudcovské unie Liborem Vávrou. Na Pražském hradě řešili například kroky státu k zefektivnění soudního řízení. Vávra dodal, že prezident by se chtěl začít s představiteli justice scházet častěji.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Den proti rakovině letos upozorňuje na karcinom tlustého střeva

V Česku se ve středu koná tradiční sbírka proti rakovině. Tisíce dobrovolníků v ulicích nabízejí umělé žluté kvítky měsíčku lékařského, letos se světle zelenou stužkou. Sbírka, kterou pořádá Liga proti rakovině, se tento rok zaměřuje na prevenci nádorů tlustého střeva a konečníku. Tyto nádory lékaři v Česku každoročně diagnostikují zhruba sedmi tisícům lidí.
před 8 hhodinami

Černá Hora zablokovala majetek motolského exnáměstka Budinského

Černá Hora na žádost Úřadu evropského veřejného žalobce (EPPO) zablokovala majetek bývalého náměstka motolské nemocnice Pavla Budinského. Jde o vilu poblíž přímořského letoviska Tivat a akcie v Černé Hoře registrované firmy. Informovala o tom stanice Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda (RFE/RL). Podle pondělních informací serveru Odkryto.cz se tak stalo na základě žádosti vyšetřovatelů z Česka. K podobnému kroku podle serveru přistoupily i úřady v Kostarice.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

„Sonda do duše“ profesionálů přinesla cenu reportáži o střelbě na fakultě

Nadace OSF v Praze ocenila novinářky a novináře, kteří citlivě, precizně a inovativně zpracovali klíčová témata v uplynulém roce. Cenu za audiovizuální reportáž získaly Zuzana Černá a Barbora Loudová za reportáž Temnota našich dní, která „přinesla sondu do duší“ těch, kteří byli na místě tragické střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. „Z našeho pohledu to byli především trénovaní profesionálové, policisté, záchranáři a psychologové,“ uvedla Černá s tím, že jako autorky chtěly nabídnout společnosti terapii a ukázat, že „pokud tito lidé prožívají emoce a jsou zasaženi, tak na to má právo každý z nás“.
před 12 hhodinami

Na den reaktorovým fyzikem. Vysoké školy se v dětech snaží vzbudit zájem o jádro

Zejména kvůli plánované výstavbě jaderných bloků v Dukovanech a vývoji malých modulárních reaktorů bude Česko potřebovat další odborníky v jaderné energetice, kterých je už nyní nedostatek. Na situaci se snaží reagovat vysoké technické školy a nabízejí například nové studijní obory. Umožňují také středoškolákům vyzkoušet si v předstihu, zda by je práce v tomto sektoru zajímala.
před 19 hhodinami
Načítání...