Kamiony se valí po vesnických silničkách, zastavit je nikdo nedovede

Jeden kamion za druhým se valí nejenom místy, kudy procházejí významné dálkové silnice, ale i vesničkami, kde by kamion na první pohled nikdo nečekal. Mohutná nákladní auta ničí silnice, chodníky i domy, pro radnice ale není snadné najít zastání.

Projíždí kamion, třesou se zdi, nádobí zvoní, knihy cvakají, omítka se sype. Pokud je noc, obyvatelé domu se budí. Takové zážitky jsou leckde zcela běžné. Když se člověk usídlí v místě, kudy prochází významná státní silnice, nejspíše je s vidinou nepříjemných zážitků smířen. Jenomže kamiony se v poslední době stále častěji objevují i v místech, kde je čeká jen málokdo – na silničkách, kam se sotva vejdou.

Bohaté zkušenosti s intenzivním provozem kamionů mají například obyvatelé obcí jihovýchodně od Brna, kterými prochází silnice II/416. I když je značená jako druhá třída, rozhodně nejde o kapacitní komunikaci. Přesto po ní každý den projíždí až tisíc nákladních automobilů. Problém s nimi mají místní motoristé, kteří se kolosům sotva dokáží vyhýbat, ale i obyvatelé domů u silnice. „Je to problém. Zvedla se prašnost a praskají nám domy,“ popsal obyvatel obce Hrušky Miloš Křivinka. „Několikrát se stalo, že jak se auta vyhýbala, srazila kus střechy. Zajíždějí na obrubníky, které pak musí obec nahrazovat.“ dodal starosta Hrušek Jan Kauf.

Jen obec Hrušky stojí opravy škod, které kamiony způsobí, 30 tisíc korun ročně.

Co kamiony v Hruškách či sousedním Újezdu u Brna pohledávají? Jednak je to pro ně zkratka od dálnice D2 ke Slavkovu či Holubicím, ale hlavně se vyhýbají zpoplatněným komunikacím. Za normálních okolností činí úspora na mýtném ve srovnání s jízdou po dálnicích D2 a D1 zhruba 250 korun u starších nákladních aut, u modernějších však výrazně méně. Cena se liší podle emisní kategorie.

Důkazem, že se kamiony cestou přes Hrušky vyhýbají mýtu, jsou páteční odpoledne. Od 15 do 20 hodin (mimo prázdniny, kdy je od 17 h zákaz jízdy) je mýtné dvakrát dražší a právě v těch chvílích zažívají místní největší nápor.

7 minut
UDÁLOSTI: Řidiči nákladních aut si po silnicích nižších tříd zkracují cestu a vyhýbají se placení mýta
Zdroj: ČT24

Kam s nimi?

Existuje několik způsobů, jak kamiony ze silnic nižších kategorií a zejména z obcí dostat. Žádná z nich však není snadná ani rychlá a starostové nemají žádnou záruku, že jejich snaha neskončí v koši krajských úředníků.

V některých případech může od kamionů pomoci stavba náhradní trasy, kterou může být obchvat nebo souběžná dálnice. Potom ale vždy hrozí návrat na začátek – kamiony navzdory existenci rychlejší trasy pojedou raději přes obec, aby se vyhnuly mýtnému.

Jedním z možných restriktivních opatření je vyhlášení emisních zón. Ty by z obcí vyloučily všechna vozidla, která nesplňují stanovené emisní limity, které ušetří nejvíce na objíždění zpoplatněných dálnic. Jenomže s emisními zónami počítá zákon již pět let, a přesto dosud žádná radnice nedovedla snahu o jejich vyhlášení do úspěšného konce. Pro obce představuje největší problém požadavek na existenci objízdné trasy.

Relativně nejsnazším a nejefektivnějším způsobem tak je zákaz vjezdu nákladních vozidel. V minulosti pomohl od kamionů například v Rajhradě nebo Velkém Meziříčí. Existují ale i města, která v lepším případě uspěla se snahou o zákaz až po dlouhých letech nebo neuspěla vůbec. Jedním z problémů je fakt, že silnice II. a III. třídy nepatří obcím, ale krajům, a tak musí osazení značek vyjednat ony. Například v západočeských Epojvicích ale trvalo přes půl dekády, než se kraj vůbec začal problémem s kamiony objíždějícími dálnici vážně zabývat.

Jak je náročné získat schválení zákazu vjezdu, dobře ví rajhradský starosta František Ondráček. „Byl nutný souhlas policie, nutný byl souhlas správce komunikace. No a potom Městského úřadu Židlochovice, Městského úřadu Hustopeče, Městského úřadu Břeclav, odboru dopravy Jihomoravského kraje a ministerstva dopravy,“ shrnul.

Zákaz vjezdu kamionům na Přerovsku
Zdroj: Luděk Peřina/ČTK

Říčany jako příklad, že to nejde

Jedním z nejhůře postižených měst jsou středočeské Říčany. Jsou doslova křižovatkou evropských cest. Vede tudy státní silnice I/2 z Prahy do Kutné Hory, ale bolavými místy jsou hlavně silnice II/101 a II/107, které kamiony ve velkém využívají jako náhradu chybějící části Pražského okruhu a jezdí tudy od dálnice D1 k D11.

Radnice tvrdí, že zkouší všechny možnosti, jak dostat tranzitní dopravu z města. Zatím však recept nenašla. „Uvažujeme o zákazu vjezdu, o zpoplatnění vjezdu do centra města i mýto bychom brali,“ řekl říčanský starosta Vladimír Kořen.

Na pohled by nejelegantnějším řešením bylo rozšíření mýtného systému tak, aby pojal i silnice nižších tříd – takže by odpadl argument pro objíždění dálnic. Říčanský starosta není jediný, kdo myšlenku propaguje, stejně smýšlí například i starosta Hrušek. Ministerstvo je však k takovým požadavkům již dlouho hluché. „Mýto není primárně nástrojem zákazu nebo omezení kamionů,“ zopakoval argument úřadu jeho mluvčí Tomáš Neřold.

Příští tři roky se rozhodně nezmění vůbec nic. Stát na tak dlouho prodlouží smlouvu s firmou Kapsch a během nového kontraktu nemíní mýtný systém rozšiřovat. Co bude potom, je jiná otázka. Dlouho připravovaný tendr by měl přinést nového provozovatele a možná i novou technologii. Právě s ní by potom mohlo přijít i rozšíření systému na všechny silnice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Poslanci volají po prošetření kauzy darovaných bitcoinů

Sněmovna bude nejspíš příští týden jednat o daru bitcoinů přijatých exministrem spravedlnosti Pavlem Blažkem (ODS). Opoziční ANO i SPD budou usilovat o demisi koaličního kabinetu a pokud neuspějí, zvažují vyvolání hlasování o nedůvěře vlády. Ani podle Pirátů vláda není důvěryhodná. O nutnosti kauzu objasnit hovoří i zástupci vládních stran a Blažkova stranická kolegyně a možná nástupkyně Eva Decroix. Ta nástupnictví nepotvrdila, ČT však sdělila, že jí je resort blízký.
před 7 hhodinami

Mátl: Pozastavení stavby D11 kvůli radiaci neovlivní datum dokončení

Pozastavení stavby dálnice D11 kvůli zjištění zvýšené přírodní radiace na třísetmetrovém úseku u Trutnova nebude mít vliv na plánované dokončení v roce 2028, oznámil v pořadu Otázky Václava Moravce generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. U dokončení celé části o délce 21 kilometrů očekává zpoždění maximálně půl roku. Budování by podle něj mělo pokračovat v létě i přes případné komplikace v tunelu Poříčí.
před 11 hhodinami

Silné bouřky dorazí i v pondělí, hrozí bleskové povodně

Bouřkové počasí o víkendu neskončí, silné bouřky doprovázené nárazovým větrem, přívalovými srážkami a krupobitím dorazí do Česka také v pondělí odpoledne a večer. Znovu se mohou rozvodnit menší toky a místy hrozí bleskové povodně. Vyplývá to z aktuální výstrahy a dalších informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 14 hhodinami

Opozice bude kvůli daru bitcoinů usilovat o sesazení vlády

Opoziční ANO a SPD budou ve sněmovně při čtvrteční schůzi ke spornému daru bitcoinů ministerstvu spravedlnosti požadovat demisi koaličního kabinetu. Pokud neuspějí, pravděpodobně následně vyvolají hlasování o nedůvěře vládě. V Otázkách Václava Moravce to uvedli místopředsedové obou opozičních hnutí Karel Havlíček (ANO) a Radim Fiala (SPD).
před 14 hhodinami

Byli mezi prvními na světě. Teď lékaři z Hradce Králové léčbu stentgraftem rozvíjejí

Lékaři z Hradce Králové v Česku už 30 let rozvíjejí léčbu stentgraftem. Roztažitelná výztuž cév za tu dobu pomohla mnoha pacientům v tamní fakultní nemocnici, ale i jinde. Život zachránila třeba policistovi, kterého zranil pachatel na útěku. Doktoři mu do natržené aorty vložili zpevňující trubici. „Je to kovová konstrukce pokrytá cévní protézou, ona se dostává do místa toho natržení cévy, a stabilizuje cévní stěnu, zastavuje krvácení a ta cévní protéza se stává součástí vašeho těla,“ vysvětlil lékař Jan Raupach z Radiologické kliniky Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
před 19 hhodinami

Velké baterie umožní zefektivnit využívání elektřiny

Přibývání velkých baterií v tuzemsku má od října umožnit novela známá jako Lex OZE 3. Využívat je půjde pro stabilizaci sítě i obchodně. A zájem investorů je obrovský. „Kdo nastoupí do trhu služeb výkonové rovnováhy nejdřív, vydělá na tom nejvíc, protože ceny budou klesat,“ míní specialista na baterie Ivo Apfel. Podle zástupců oboru ale ještě zbývá dořešit problémy s jejich připojováním k soustavě.
před 19 hhodinami

Alkohol či přeceňování sil. Vodní záchranáři před sezonou upozorňují na největší rizika

Nadměrné pití alkoholu, skoky do neznámé vody nebo přeceňování sil při náhlých změnách počasí. Taková jsou podle prezidenta Vodní záchranné služby ČČK Davida Smejkala hlavní rizika pohybu u vody. Vodní záchranné službě loni výrazně přibylo zásahů, celkem vyjeli 1309krát, přitom předloni měli za celou sezonu 836 výjezdů. Dvanácti lidem už nemohli minulý rok vodní záchranáři pomoci, v roce 2023 evidovali dvě úmrtí.
před 20 hhodinami

Ve školních jídelnách se má od září jíst zdravěji

Školní jídelny se připravují na změny jídelníčků. Už od září mají být obědy pestřejší a také nutričně vyváženější. Část zařízení má obavy z většího plýtvání a možného zdražení. Ministerstvo školství už ale ve vyhlášce, která změny přináší, větší změny nechystá. Počítá jen s ročním přechodným obdobím. Už teď se snaží některé školy komponovat do jídelníčku třeba luštěniny, s nimiž počítá také nová vyhláška. Ta zahrnuje i méně solení a slazení nebo maso dvakrát týdně. Sladké by pak měly jídelny nabízet nejvýš dvakrát do měsíce, naopak jedenkrát týdně rybu a zeleninu každý den.
před 20 hhodinami
Načítání...