Úpravy nutně potřebuje 24 přejezdů na koridorech, některé zaniknou

Rozsáhlé úpravy čekají 24 železničních přejezdů na hlavních tratích. Část z nich chce ministerstvo dopravy dokonce zrušit. Vyplývá to z analýzy, kterou úřad zadal po loňské tragické srážce Pendolina s kamionem, na jejíž výsledky upozornila Mladá fronta Dnes. Úpravy přejezdů budou stát téměř dvě miliardy korun.

S odstupem sedmi let se na opačných koncích nádraží ve Studénce staly dvě tragické nehody. Zatímco okolnosti té první dodnes rozplétají soudy, u té druhé bylo vše jasné prakticky hned. O to obtížnější však je zamezit opakování nehody na přejezdu, po které zahynuli tři lidé.

Alespoň na nejvytíženějších a nejrychlejších tratích chce proto ministerstvo dopravy rizikové přejezdy upravit. Některé dokonce zcela zruší a nahradí silničním nadjezdem. Ministerstvo nechalo analyzovat podmínky na 109 přejezdech na tranzitních železničních koridorech, studie doporučila zaměřit především na 24 z nich. „Správa železniční dopravní cesty (…) posoudila možnost jejich zrušení, omezení silničního provozu nebo i přestavby na mimoúrovňové křížení,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. První úpravy by měly začít příští rok.

Mezi přejezdy, které by měla železniční správa upravit prioritně, je i osudný přejezd ve Studénce, nejnáročnější však budou úpravy přejezdu v Pardubicích, místo kterého by měl vzniknout nadjezd. Bude stát přes čtvrt miliardy korun. Za úpravy všech 24 přejezdů potom SŽDC podle mluvčí zaplatí 1,872 miliardy korun. „Nicméně je to návrh a každou akci ještě musí schválit ještě centrální komise ministerstva dopravy,“ podotkla.

obrázek
Zdroj: ČT24

Dalším krokem k zabezpečení přejezdů, a to nejenom na nejdůležitějších tratích, je dosazení závor na všechna místa, kde se tratě kříží se silnicemi první třídy. „Seznam obsahuje přibližně 60 přejezdů,“ upřesnila mluvčí Šubová.

SŽDC také testuje detektory překážek na přejezdech, které zatím jsou na třech místech – ve Studénce, Olomouci a Pardubicích. „První výsledky testů ukazují, že provoz detektorů je spolehlivý,“ poznamenal ředitel SŽDC Pavel Surý. Dodal však, že zkušební provoz ještě nekončí, železničáři potřebují vědět, jak budou čidla fungovat v zimě.

Nehoda ve Studénce se stala loni 22. července. Na přejezd, ke kterému se blížil vlak SC Pendolino na trase z Bohumína do Františkových Lázní, vjel kamion, ačkoli již svítila výstražná světla. Když se spustily závory, kamion zastavil a vlak do něj poté ve vysoké rychlosti narazil.

Záběry kamer zachycující srážku kamionu s pendolinem ve Studénce (zdroj: ČT24)

V návěsu byl náklad plechů, které těžce poškodily první a částečně i druhý článek jednotky Pendolino, kde zahynuli tři lidé a sedmnáct utrpělo zranění. Řidiče kamionu, který nehodu přežil bez zranění, poslal soud na 8,5 roku do vězení.

Na chování řidičů však tragédie příliš velký vliv neměla. Přímo ve Studénce zaznamenala již další den kamera u přejezdu další auta, která se vrhala na koleje i po rozsvícení výstražných světel. Totéž se dělo i na dalších místech, opakovaně za poslední rok vjížděly na uzavřené přejezdy i kamiony. I na jejich osvětu se proto SŽDC v posledním roce zaměřila a spolu se sdružením ČESMAD BOHEMIA sestavila školicí materiál pro profesionální řidiče o tom, jak se mají na přejezdech chovat.

Záběr z bezpečnostní kamery: Nehoda na přejezdu ve Frýdku-Místku (zdroj: Město Frýdek-Místek)