Ministerstvo chce na přejezdy dosadit čidla, odborníci mají výhrady

Přes výhrady, že může zkolabovat doprava na silnicích i železničních tratích, chce začít ministerstvo dopravy testovat čidla na železničních přejezdech, která případně zastaví dopravu. Řekl to ministr Dan Ťok, podle kterého opatření navrhla odborná skupina sestavená po tragické nehodě pendolina a kamionu ve Studénce.

Z práce skupiny vzešly tři návrhy, které chce ministerstvo dopravy v nejbližší době uskutečnit nebo alespoň vyzkoušet. Nejjednodušším krokem by mělo být vyznačení stopčáry před železničními přejezdy, především by ale měla na přejezdech vzniknout čidla, která zaznamenají překážku na kolejích po spuštění závor.

„Skupina se shodla na tom, že by dávala přednost laserovému skeneru, který bude v mřížce nebo nějaké síti skenovat prostor zavřeného přejezdu. Na základě těchto věcí bude zastavovat dopravu,“ řekl Dan Ťok, podle kterého by po ověřovacím provozu měla napřesrok začít instalace čidel na rizikové přejezdy.

obrázek
Zdroj: ČT24

Bezpečněji, nebo zbrkleji?

Diskuse o vhodnosti takových čidel na přejezdech ovšem proběhla již v létě po nehodě ve Studénce, řada expertů je odmítala. Bývalý náměstek generálního inspektora Drážní inspekce a současný provozní ředitel Leo Expressu Michal Miklenda je přesvědčen, že v případech jako nehoda ve Studénce by takové čidlo mnoho nezměnilo. „V době, kdy se přejezd uzavírá, je vlak tak blízko, že by musel začít okamžitě brzdit, aby byl schopen před přejezdem zastavit,“ upozornil.

Soudní znalec Jiří Martínek již krátce po nehodě pendolina varoval, že by takové opatření nutně prodloužilo dobu, po kterou řidiči nesmějí vjet na přejezd. „Bude problém v tom, kde a v jakém místě se bude muset zapínat výstraha, aby čelo vlaku bezpečně zastavilo na železničním přejezdu. Z toho zcela jasně vyjde, že doba uzavření železničních přejezdů potom bude delší,“ popsal.

obrázek
Zdroj: ČT24

Studie ukazují, že v takovém případě řidiči ještě častěji ignorují pravidla, výsledkem tak může být pravý opak toho, čeho by měly úpravy dosáhnout. „Zabýváme se něčím, čemu říkáme znevažování výstrahy. Znevažováním výstrahy je právě prodlužování uzavření železničního přejezdu,“ varoval Jiří Martínek.

Správa železniční dopravní cesty a dopravní policie ale připravují další opatření, které by mělo zabránit zbrklému vjíždění na přejezdy v době, kdy svítí výstražná světla. U vytížených přejezdů chtějí postavit kamery, které zachytí porušení předpisů a identifikují auto. „Byly by podobně jako kamerové měření průběžné. V případě, že zaznamená přestupek na přejezdu, tak by to bylo automatické zaslání oznámení a pokuty majiteli vozidla,“ popsal Dan Ťok.

Nejdříve jedna závora, potom druhá, prorazit jdou obě

Pracovní skupina navrhla také obnovení sekvenčního sklápění závor. V tom případě by se na obou stranách přejezdu sklopila nejprve závora ve směru, kudy auta přijíždějí (tzn. pravá závora) a teprve poté levá závora. Ministr dopravy však upozornil, že tento způsob současná vyhláška neumožňuje, a s jeho zavedením váhá. „Chceme udělat testovací provoz, protože jsou debaty o tom, aby se tento způsob nezačal zneužívat k myšce,“ řekl.

Michal Miklenda ale považuje sekvenční sklápění závor pouze za psychologickou berličku. „Závory jako takové dnes žádnou překážkou nejsou. Závory lze bez problému přerazit osobním autem, možná i cyklistou,“ podotkl. Navíc poukázal, že změny ve sklápění závor nebo například čára před přejezdem nezabrání nehodě, která se stane kvůli poruše auta nebo uvíznutí na přejezdu.

Mimoúrovňových křížení přibude, ale půjde to ztuha

Někdejší zástupce generálního drážního inspektora je přesvědčen, že je třeba, aby stát rychle začal přejezdy rušit a nahrazovat je mimoúrovňovými kříženími. Současný stav je podle něj stále více nebezpečný. Nejenže totiž doprava na hlavních silnicích i železničních tratích houstne a vlaky postupně zrychlují, navíc se auta vyrábějí stále těžší, zatímco vlaky jsou naopak lehčí. „Zranitelnost se posouvá v neprospěch cestujících vlakové dopravy, to je věc, kterou musíme řešit tím, že se přejezdy začnou nahrazovat mimoúrovňovými kříženími,“ míní Michal Miklenda.

Podle Dana Ťoka počítá připravovaná legislativa s tím, že nové tratě s rychlostí 160 km/h již úrovňové přejezdy mít nebudou. Ministerstvo by také chtělo přejezdy rušit a nahrazovat nadjezdy či podjezdy. Ťok se ale obává, že to nebude snadné. Přejezdy jsou často v intravilánu, kde není snadné prosadit jejich rušení ani mezi domy začít stavět podjezd pod tratí.

Nehoda ve Studénce nebyla poslední tragédie na přejezdu

  • pro strojvedoucího z nehody ve Studénce: 4026277399/0800
  • pro strojvedoucího z nehody ve Šluknově: 2889483033/0800

Diskusi o železničních přejezdech rozpoutala červencová nehoda ve Studénce, kdy pendolino ve 140kilometrové rychlosti narazilo do kamionu naloženého železnými traverzami, který vjel na přejezd na červenou, během přejíždění kolejí se spustily závory a kamion zastavil. Po nehodě zahynuli tři lidé, sedmnáct lidí utrpělo zranění.

Mezi těžce zraněnými je i strojvedoucí, který bude mít doživotní následky. Není však posledním těžce zraněným strojvedoucím po nehodě na přejezdu. S vážnými následky přežil na počátku září střet s nákladním autem na přejezdu ve Šluknově strojvedoucí motorového osobního vlaku. Zranění utrpělo i dalších jedenáct lidí. Také v tomto případě vjelo podle Drážní inspekce auto na přejezd v době, kdy svítila výstražná světla.

Na přejezdech se od Studénky stalo několik smrtelných nehod. Zatím naposledy zemřel řidič osobního auta, které vjelo pod kola spěšného vlaku u Kunovic.

Srážka vlaku s kamionem ve Šluknově - 7. 9. 2015
Zdroj: Drážní inspekce/ČTK/PR/Drážní inspekce
  • K nehodě ve Studénce došlo 22. července 2015.
  • Srážku vlaku s nákladním vozem nepřežili tři lidé.
  • Skoro 20 lidí bylo zraněno.
  • V Ostravě a Novém Jičíně zůstávají stále hospitalizováni tři pacienti.
  • Soud poslal do vazby polského řidiče kamionu, který vjel na přejezd, přestože už svítila červená světla.
  • Padesátiletému muži hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti tři až deset let vězení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 2 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 2 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. O osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek, doplnil ministr. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 3 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 4 hhodinami
Načítání...