Vedení Střední průmyslové školy Na Třebešíně v Praze při řešení šikany učitelky selhalo a porušilo školský zákon, zjistila Česká školní inspekce. Tehdejší ředitel František Bártl o problémech prokazatelně věděl od října, uvedl ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Pokud by ředitele pražský magistrát jako zřizovatel neodvolal už dříve, inspekce by to navrhla nyní.
Inspekce: Vedení průmyslovky selhalo. Ředitel věděl o šikaně učitelky od října
Řediteli školy se od loňského října dostaly na stůl opakovaně stížnosti ze strany samotných žáků, žákovského parlamentu, třídního učitele i předsedkyně předmětové komise, on ale se šikanou angličtinářky ze strany několika studentů vůbec nic neudělal, uvedl Zatloukal. A ředitel nezakročil ani potom, co bylo v lednu zveřejněno video, na kterém byla učitelka prokazatelně napadána a zesměšňována.
Případ na malešické střední škole na Praze 10 se na veřejnosti objevil na začátku tohoto roku. Vyšlo najevo, že trojice zdejších studentů šikanovala učitelku zřejmě už delší čas. Škola je v lednu potrestala podmínečným vyloučením a trojkou z chování. Pětapadesátiletá učitelka krátce poté zemřela.
Potíže nastaly s novým školním rokem
Podle výpovědí samotných žáků byla situace ve třídě ještě na konci loňského školního roku v pořádku. V květnu ostatně průmyslovku navštívila i samotná inspekce a výuka angličtiny byla pod vedením zmiňované pedagožky v pořádku. „Až na začátku tohoto školního roku, pravděpodobně i z důvodu zhoršujícího se zdravotního stavu paní učitelky, se začaly projevovat problémy jak v organizaci výuky, tak s nekázní některých žáků,“ dodává ústřední inspektor.
„Klima v té třídě zřejmě obecně nahrávalo k posouvání hranic – co je ještě normální, jestli je to nějaký vtípek nebo jestli už je to nějaké napadání kantora,“ dodává psycholožka z linky bezpečí Lucie Bukovská.
Když se následně projednávaly tresty pro trojici agresorů, školní metodik prevence a výchovná poradkyně navrhovali vyloučení a podání trestního oznámení na policii. Ředitel a jeho zástupkyně se přikláněli k podmínečnému vyloučení a trojce z chování, což byl nakonec postih, který trojici studentů 18. ledna udělila pedagogická rada.
Vedení průmyslovky stále trvá na tom, že šikana nebyla příčinou ženina úmrtí. Magistrát přesto odvolal ředitele školy a vypsal konkurz na nové vedení. Škola navíc požádala o zahájení správního řízení, které by mohlo vést k vyloučení studentů.
Inspektoři rovněž kritizovali to, že bezprostředně po kázeňských trestech, nepřišel nikdo za ostatními žáky dané třídy, aby si s nimi promluvil o závažnosti celé situace. Sekundární preventivní program proběhl až po dvou týdnech. Když pak učitelka 2. února zemřela, tak opět až do zahájení policejního vyšetřování s žáky nikdo nemluvil. O smrti učitelky se tak dozvěděli, když se ptali, proč škola vyvěsila černou vlajku.
Za problematickou považuje inspekce rovněž práci školního metodika prevence, školní psycholožky a výchovné poradkyně. Nespolupracovali, nedostatečně spolu komunikovali a v jejich kompetencích zůstávala prázdná místa, která neměl na starosti nikdo.
Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) začala připravovat návrh, který by zvýšil právní ochranu a bezpečí ve školách. Například by měl umožnit okamžité vykazování agresorů ze vzdělávacích ústavů.
Ombudsman se zaměří výhradně na šikanu
Na společné tiskové konferenci s ústředním inspektorem pak ministryně uvedla, že už byla zřízena e-mailová adresa prevence@msmt.cz, kam mohou posílat podněty a stížnosti jak učitelé, kteří jsou šikanovaní, tak i jejich kolegové, rodiče nebo i děti. Mohou například upozornit na problémy, které škola neřeší.
„Vedle toho jsme se rozhodli změnit postavení a úkoly školského ombudsmana, který měl doposud agendu velmi obecnou – skoro bych řekla od Šumavy k Tatrám, a postupem času se stal spíše vyřizovatelem formálních stížností směrem k ministerstvu nebo inspekci,“ uvedla Valachová.
Školskému ombudsmanovi Eduardu Zemanovi tak ministerstvo zúží jeho úkoly a letos už se bude věnovat výhradně otázce šikany. Podle Valachové by měl zobecňovat příklady dobré praxe ze škol, které tento problém úspěšně vyřešily, a měl by také jezdit přímo na místo a prostřednictvím komunikace a mediace obnovit důvěru na školách.
„Já nevylučuju, že to nějak nemůže pomoct, ale ombudsman je vždycky až ta poslední instance… Léčit se musí zevnitř a nemůžeme si představit, že přijde ombudsman, udělá čáry máry fuk, a všichni se tam začnou mít rádi,“ uvedla členka sněmovního výboru pro vědu a vzdělávání Nina Nováková (TOP 09).
Funkci školského ombudsmana v září 2014 zřídil tehdejší ministr Marcel Chládek (ČSSD). Od začátku ji vykonává Zeman, který byl ministrem školství v letech 1998 až 2002.