V případu, kdy trojice studentů střední průmyslové školy na pražském Třebešíně šikanovala svou angličtinářku, selhali žáci, rodiče i škola, která nebyla schopná šikaně zabránit. V pořadu Devadesátka to prohlásil dětský psycholog Václav Mertin s tím, že dílčí selhání je i na straně vyučující, která měla o problému mluvit s vedením.
Psycholog o šikaně v Malešicích: Selhali všichni – žáci, rodiče, škola i učitelka
„Selhali všichni. Ve třídě se může stát leccos, ale to se může stát jednou, dvakrát, potřetí by mela pedagožka hledat podporu a domlouvat se s vedením. To se zřejmě nestalo,“ uvedl Mertin. „Rodiče mají nepřímý vliv na všechno, co dítě dělá, ale nemůžeme je obviňovat z toho, že nezabránili tomu, co se děje ve třídě při hodině. A úkolem vedení je vnímat, co se ve škole děje, a vytvářet takové klima, aby se s nimi učitelka nebála poradit.“
Na střední průmyslovce v pražských Malešicích šikanovala trojice zletilých studentů několik týdnů svou učitelku angličtiny. Pedagožka nedávno zemřela v nemocnici a některá média dávala její smrt do souvislosti právě se studentskou šikanou.
Vedení školy, jež mělo možnost nahlédnout do zdravotní dokumentace učitelky, ovšem možnou souvislost popírá. „Odmítáme jakoukoliv příčinnou souvislost mezi smrtí naší paní profesorky a mezi šikanou našich žáků,“ tvrdí zástupkyně ředitele Taťjana Kubíková. Za smrtí pětapadesátileté ženy prý stojí fatální zdravotní problém, s ohledem na probíhající policejní šetření a také nezletilou dceru učitelky ale odmítá upřesnit jeho charakter.
Žáci byli podmínečně vyloučeni, podle psychopatologa to nestačí
Případ šikany učitelky se dostal na veřejnost ve chvíli, kdy jeden ze studentů předal videozáznam z mobilních telefonů bulváru; Samotná škola dostala videa k dispozici od některých studentů už na začátku ledna. Trojice studentů byla podmíněně vyloučena a dostala trojku z chování.
Podle vyjádření ředitele Františka Bártla na nich sice bylo k vidění „hrubé a zavrženíhodné“ chování žáků, ale nikoliv fyzické násilí. Pokud by se při dalším vyšetřování potvrdil závažnější charakter šikany, může škola podle ředitele přehodnotit trest pro studenty, kteří ji měli na svědomí. Je možné i jejich okamžité vyloučení.
Psychopatolog Drbohlav považuje takový krok ale jen za velice formální postih, „úsměvné řešení“, protože mladíci mohou přejít na jinou školu. Sám by preferoval cestu psychologického vyšetření, „následně případně výchovné ústavy a resocializační korekční systém. Mám tu naději doufat, že ve chvíli, kdy by byli v kvalitní psychoterapeutické péči, řada věcí by se dala zmírnit, ale osmnáctý věk života je pro řadu poruch osobnosti mezní věk.“
„Takto cyničtí a vyspělí agresoři jsou agresory, kteří budou s velkou pravděpodobností agresory po celý život,“ prohlásil Drbohlav. „Do budoucna to může být vyspělý agresor, který může podobným a ozkoušeným způsobem psychicky týrat svou partnerku a děti.“
Inspektoři posilují svůj tým pro malešickou střední
Případem se zabývá kriminální policie i Česká školní inspekce. Ta na Třebešíně prováděla kontrolu naposled loni v květnu, ve své zprávě tehdy jako zdejší silnou stránku hodnotila na prvním místě klima školy. I nyní náměstek ústředního inspektora Ondřej Andrys uvádí, že malešická škola patří mezi solidní vzdělávací instituce.
Inspektoři v současnosti už absolvovali rozhovory s pedagogy i žáky a svůj tým budou muset ještě posílit. Kontrola poběží ještě příští týden, závěry by měly být známy do měsíce. Zaměřují se na to, jak byly ve škole nastavené kontrolní mechanismy, které by mohly šikanu odhalit.
Ředitel František Bártl kvůli aféře odstoupit nehodlá a odmítá, že by pochybil. „To, že nehodlám rezignovat, není ani zpupnost, ani nedostatek pokory a sebereflexe. Pokud se prokáže pochybení na mé straně, vyvodím z toho důsledky. Ale neudělám z toho precedens pro výtečníky po všech koutech republiky,“ prohlásil. Pokud by funkci opustil, ukázal by tím žákům cestu k odstranění ředitele. Stačilo by, kdyby se dopouštěli podobného chování.
Valachová se sejde se zástupci Prahy i inspekce
Do školy pozval i ministryni školství Kateřinu Valachovou, ta ale nechce svou návštěvou zvyšovat už tak silný mediální tlak na školu. Kvůli incidentu se ale v pátek hodlá sejít se zástupci zřizovatele, jímž je hlavní město. Schůzky by se měli zúčastnit i zástupci školní inspekce.
Podle její vládní kolegyně, ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové, případ ukázal, že Česká republika potřebuje více krizových center pro rodiny, které mají problémy s agresivními dětmi. „Tuto síť máme naprosto nedostatečně rozvinutou. Snažíme se ve spolupráci s kraji, aby se taková centra objevila v síti služeb, které kraje plánují,“ řekla České televizi ministryně Marksová.
S nástupem technologií se šikana učitelů vyostřila
Šikana od žáků vůči pedagogům se podle vedoucího Linky bezpečí Petera Porubského vyskytovala na školách vždy, ale v mnohem mírnější formě. „S nárůstem komunikačních technologií jsou způsoby zesměšňování a šikany učitelů mnohem brutálnější,“ upozorňuje Porubský a obdobně mluví i Drbohlav: „To, že si pachatel může znovu připomínat své vítězství, že ho může sdílet a umocňovat svou sociální roli, je negativní.“
Za klíčovou příčinu odborníci považují schopnost rodičů být škole partnery a jejich zájem o prospěch a chování jejich dětí; jak psychologové, tak zástupci sněmovního školského výboru totiž hovoří o tom, že rodiče na školy delegují i úkoly, které leží na nich. „Velmi často se snímá míra zodpovědnosti z rodičů. Škola nemůže děti vzdělávat a ještě vychovat a postarat se o jejich zábavu,“ uvádí psycholog Ladislav Csémy z Národního ústavu duševního zdraví.
Vliv ale podle má i celospolečenská proměna. „Současné děti jsou mnohem aktivnější, samostatnější, dělají chyby, a to vede ke zvýšení například agresivity,“ prohlásil dětský psycholog Václav Mertin. „Problémy jsou větší, než byly v minulosti, žáci jsou méně disciplinovaní a méně vychovávaní, mají mnohem menší respekt k autoritám a hodnotám,“ konstatuje školní inspektor Ondřej Andrys.
Znalci: Učitelé neví, jak mají na šikanu reagovat
Porubský zdůrazňuje, že proti šikaně v jakékoli formě je potřeba vystoupit ihned v počátku. Pokud je šikanovaný pedagog, jeho kolegové by se za něj měli ihned velmi jasně postavit. Psychologové i pedagogové se navíc shodují v tom, že aspiranty učitelské profese na šikanu nikdo nepřipravuje.
Podle Csémyho by bylo lepší rozvíjet kompetence učitelů, než posilovat externí spolupracovníky, protože to je učitel, kdo s dětmi tráví výukové hodiny. „Učitelé jsou velmi dobře připravováni oborově a v oborových didaktikách, ale pokud jde o problémy s chováním, jsou téměř netknuti. Pokládám to za velký problém přípravy učitelů,“ upozorňuje i Mertin. „Žádný manuál v současné době neexistuje,“ potvrdil Stanislav Bendl z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.