Na železnici začíná v neděli platit nový jízdní řád. Spolu s ním Česko prakticky přestává být tranzitní zemí: Po loňském zrušení přímého spojení Rakouska a Německa přes Prahu s jednou výjimkou zaniká i přímé denní spojení Maďarska s Německem přes české území. Ve vnitrostátní dopravě se potom mohou cestující těšit na lepší večerní spojení Prahy s Olomoucí či nové zastávky soukromých vlaků.
Nový jízdní řád: ČR jako srdce Evropy s infarktem
Kromě Regiojetu a Leo Expressu se na kolejích začne od března opět objevovat pravidelný spoj společnosti Arriva, která před dvěma lety jezdila několik měsíců mezi Prahou a Kralupy. Tentokrát bude vypravovat posilový expres z Prahy do Trenčína po neobvyklé trase přes hraniční přechod Nemšová.
Vnitrostátní dálkové vlaky: Více zastávek
Základní interval vlaků Supercity bude stále dvouhodinový, prokládat ho budou rychlé spoje Intercity. Zůstává jeden pár vlaků Pendolino do Košic. Ten bude mít více zastávek než ostatní spoje Supercity – historicky poprvé bude možné dojet Pendolinem do Kolína nebo České Třebové. V Kolíně ovšem začnou zastavovat také Leo Expressy, které nově obslouží i Zábřeh.
- Leo Express bude podle nového jízdního řádu vypravovat devět párů vlaků z toho dva pojedou z Prahy do Starého Města a zpět, dva do Bohumína, dva do Karviné, po jednom do příhraniční Bystřice, Popradu a Prešova.
- Regiojet vypraví až jedenáct párů vlaků. Většina z nich pojede po tradiční trase mezi Prahou a Havířovem, dva páry pojedou do Košic, jeden do Martina, tři ke slovenským hranicím do Návsí a s jedním zkusí Regiojet štěstí na trase, kde se daří Leo Expressu, tedy mezi Prahou a Starým Městem na Uherskohradišťsku.
- České dráhy budou nadále čelit konkurenci s pomocí Pendolina doplněného o expresní vlaky s modernizovanými vozy. Rozsah provozu ale významně poklesne, Pendolino pojede mezi Prahou a Ostravou pouze šestkrát v každém směru, z toho jeden pár pojede do Košic, zbytek do Ostravy resp. Bohumína. Protože už nebude jezdit Pendolino každé dvě hodiny, doplní jejich takt tři páry vlaků Intercity zastavujících pouze v krajských městech.
- Vlak Arrivy, která je dceřinou společností německého dopravce DB, bude jezdit až 5. března, a to jednou týdně: V sobotu dopoledne z Prahy do Trenčína, v neděli odpoledne z Trenčína do Prahy.
Dvě Pendolina denně pojedou také z Prahy přes Plzeň do Chebu, kde zůstanou páteří provozu vlaky s modernizovanými vozy, které dráhy označují jako „rychlíky vyšší kvality“. Do této kategorie nově zařadily také rychlíky z Brna přes Břeclav do Olomouce, kde by se měli cestující setkat s nově zakoupenými elektrickými jednotkami InterPanter.
Drobnou nepříjemnost může cestujícím, zejména těm s jízdenkou do první třídy, připravit změna řazení dálkových vlaků na většině tras. Po dvanácti letech se soupravy „otáčejí“. Například rychlíky Praha–Plzeň tak budou mít vůz první třídy na plzeňském konci soupravy, rychlíky Praha–Olomouc na pražském konci a rychlíky Praha–Ústí nad Labem rovněž na konci soupravy směrem k Praze.
Výjimkou z tohoto řazení nadále bude část rychlíků na lince Praha – Brno – Šumperk s první třídou uprostřed soupravy a také jednotky InterPanter s první třídou rozprostřenou po vlaku na několika místech.
- Právě jednotky InterPanter jsou jednou ze sérií nových vozidel, která mají přiblížit zánik klasických rychlíkových „koženkových“ vagonů. Spolu s nimi budou do provozu vstupovat také další modernizované vozy řady Bdpee, které by se během roku mohly objevit v soupravách některých rychlíků. Modernizované vozy se mají vyskytnout i na rychlíkovém rameni Praha – Svitavy – Brno – Olomouc – Jeseník. Tam však chtějí ČD na jaře poslat další InterPantery, které mají zatím přijít.
- ČD ale nejsou v obnově vozového parku samy. Regiojet, který zatím provozuje převážně ojeté vozy nakoupené u různých evropských dopravců, začíná odebírat zcela nové vagony. „Zakoupili jsme přes 70 vozů, které budeme nasazovat do provozu. Stejně tak budeme pořizovat nové vícesystémové lokomotivy Vectron, ty si budeme pořizovat formou pronájmu,“ uvedl již dříve mluvčí Regiojetu Aleš Ondrůj. V listopadu se Regiojet navíc pochlubil nákup lehátkových vozů pro noční spoj do Košic.
Mezistátní doprava: Méně tranzitu než před revolucí
Jízdní řád pro rok 2016 přináší převratnou změnu: Alespoň z hlediska osobní železniční dopravy již neplatí, že je Česko tranzitní zemí. Vlaků, které českým územím projíždějí na cestě mezi dvěma jinými zeměmi, je dokonce méně než před rokem 1989. Z Polska do Rakouska popř. Maďarska sice každý den Českem projíždějí tři páry denních spojů a jeden noční pár vlaků, ovšem z Německa do Rakouska, Maďarska či na Slovensko zůstává jediný denní vlak a jeden noční pár spojů.
S novým jízdním řádem totiž začíná platit nová smlouva Českých drah a jejich německého protějšku DB o provozu na lince Praha – Berlín – Hamburk. V minulosti vzbudila dohoda pozornost zejména proto, že o spolupráci s DB usiloval také Regiojet a v jeden okamžik vyplynulo z prohlášení německého státního dopravce, že soukromníka upřednostní před svým českým protějškem. Nakonec však dohodu uzavřely dva dopravci ve státním vlastnictví, její součástí je modernizace nasazovaných vozů, z nichž některé ale začnou jezdit až v průběhu roku.
Důsledkem nové dohody však také je téměř kompletní oddělení dříve propojených linek Praha – Berlín a Praha – Budapešť (popř. Bratislava) s tím, že zůstane jediný přímý vlak z Maďarska do Německa plus tradiční noční spoj Metropol. Jde tak o naprostý opak dosavadního modelu, kdy většina spojů Prahou projížděla. V roce 2009 dokonce začínal v Praze jediný vlak do Berlína a žádný spoj zde nekončil – dva jely do Brna a ostatní do Rakouska či Maďarska.
S novým jízdním řádem zaniká přímé železniční spojení do baltských lázní Binz a do Warnemünde. Z šesti párů vlaků Eurocity jedou dva do Berlína, tři do Hamburku a jeden ještě dále do přístavu Kiel.
Navzdory razantnímu omezení tranzitní dopravy ale železniční spojení se sousedními státy spíše posiluje. Na Slovensko pojede více soukromých vlaků, na spojení do Rakouska či na lince Praha – Mnichov se nic nemění. Přibývá nový spoj z Budapešti přes Ostravu do Varšavy a jeden pár vlaků navíc zamíří do polské metropole také z Prahy.
Nový jízdní řád zavádí více vlaků do Varšavy, některé z nich navíc pojedou po jiné trase než obvykle. Dosud jezdily do polské metropole dva vlaky denně z Vídně přes Břeclav a Ostravu a jeden z Prahy, nově přibývá ještě jeden z Budapešti, jeden z Prahy a pojede také nový ranní vlak Ostrava–Varšava, zpět se vrátí pozdě večer. Zatímco vlaky z Vídně či Budapešti pojedou přes hranice po tradiční trase přes Petrovice, vlaky z Prahy a nový ranní spoj oživí provoz na trati z Bohumína přes Chalupki.
S novým jízdním řádem také ožívá železniční spojení Česka s Ukrajinou prostřednictvím přímého vozu Praha–Kyjev. Bude jezdit přes Slovensko, na rozdíl od přímého vozu zrušeného před čtyřmi lety, který jezdil přes Polsko.
- do Košic a Humenného
- do Budapešti
- do Vídně
- do Krakova
- do Varšavy
- do Kolína (na Rýnem)
- do Moskvy a Petrohradu
- a v sezoně také na Balkán (Split, Bělehrad, Bar).
V regionech: Ožívají trati do Středokluk i z Aše do Selbu
Regionální doprava zůstává sice zdaleka nejintenzivnější součástí železničního provozu, nic se také ale nemění na její roztříštěnosti vzhledem k systému, kdy každý kraj objednává dopravu zvlášť.
Na zlepšení se mohou těšit cestující ve Středočeském kraji a Praze, kde úřady reagovaly hned na několik podnětů. Více spojů pojede ve špičce pracovních dnů z Českého Brodu do Prahy, kde si cestující stěžovali na přeplněné vlaky. Půjde o spoje, které dnes končí v Úvalech. Intervaly mezi Prahou a Českým Brodem se tak v pracovní dny ráno mezi 6:00 a 9:00 a večer od 15:00 do 19:00 zkrátí na čtvrthodinu. Vlaky z Českého Brodu budou v Praze navíc opět provázány s linkou do Berouna, metropolí tedy budou v pracovní dny jen projíždět. Jednotlivé nové spoje zavádí Středočeský kraj také mezi Prahou a Vraným nad Vltavou, mezi Kralupy nad Vltavou a Lužcem či Neratovicemi a mezi Rakovníkem a Blatnem u Jesenice.
Úplnou novinkou jsou potom vlaky mezi Hostivicemi a Středokluky. Trať byla léta nesjízdná, v posledních letech tudy jezdil pouze sezonní víkendový cyklovlak. S novým grafikonem ale vyjíždějí z Hostivic do Středokluk tři páry spojů ráno a tři odpoledne a navíc jeden ranní přímý vlak z Prahy.
Jihomoravský kraj omezuje dopravu na svém severním okraji mezi Letovicemi a Březovou nad Svitavou a také mezi Bohuticemi a Miroslaví, kam budou vlaky nadále zajíždět pouze o víkendech. Na úkor těchto cestujících se mohou těšit na nové ranní spoje lidé mezi Brnem a Kuřimí či obyvatelé Šakvic, kam začnou v ranní špičce zajíždět vlaky z Brna, které dosud končily ve Vranovicích.
Kraj Vysočina slibuje mírné posílení provozu mezi Havlíčkovým Brodem a Hlinskem, především ale budou v kraji i příští rok pokračovat výluky, podle náměstka hejtmana Libora Joukla se dotknou téměř všech tratí v kraji.
Po čtyřech letech se vracejí vlaky na celou trať z Dolní Lipky do Štítů. Kvůli jen částečně naplněným redukčním plánům Pardubického kraje tehdy přestaly jezdit přes krajskou hranici. Nyní se po dohodě s Olomouckým krajem vlaky do Štítů vracejí. Olomoucký kraj také nechává zvýšit počet zrychlených či spěšných vlaků ve špičce na hlavních tratích (Přerov – Bohumín či Olomouc – Uničov).
Přesun některých výkonů na hlavní trať provedl také sousední Zlínský kraj, který na trati mezi Hranicemi na Moravě a Vsetínem zavádí posilové ranní spěšné vlaky. Pojedou ale na úkor zrušení páru osobních vlaků a omezení provozu dalších spojů mezi Kroměříží a Bystřicí pod Hostýnem
Další novinkou v Pardubickém a současně i sousedním Královéhradeckém kraji je zahájení plnohodnotného dvoukolejného provozu na modernizované trati mezi oběma krajskými městy. Konkrétně u rychlíků se jízdní doba zkracuje o čtyři minuty na 19 minut mezi oběma hlavními nádražími, u osobních vlaků činí jízdní doba 23 až 24 minut.
Ústecký kraj objednal více regionálních vlaků mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Roudnicí nad Labem.
V Karlovarském kraji jde jedna z největších změn ruku v ruce se změnami provozu přeshraničních zastávkových spojů (viz níže). Obnova tratě Aš – Selb doslova odsouvá na vedlejší kolej obsluhu centra Aše. Přímé vlaky z Chebu nově míří přes Selb do Hofu, takže v Aši obslouží pouze nádraží. K cestě na zastávku Aš město je třeba na nádraží přestoupit do jiného vlaku. Ašským se přitom nabízí srovnání se sousedním Selbem, kde nové spojení obdobnou nepříjemnost nezpůsobilo. Přeshraniční vlaky sice budou rovněž zastavovat pouze na nádraží vzdáleném od centra, ale současně s nimi budou nadále jezdit i přímé vlaky z regionálního centra Hofu na selbské městské nádraží.
Obnovení provozu mezi Aší a Selbem prostřednictvím přímé linky Marktredwitz – Cheb – Hof je ale pouze jednou ze změn, které přináší nový jízdní řád do příhraničí. Z Domažlic je tak nově možné dostat se bez přestupu osobním vlakem až do Schwandorfu, zatímco dosud byl nutný přestup hned za hranicemi ve Furth im Wald.
Po letošní přestávce se také opět vrací přeshraniční spojení z Chomutova do Německa. O víkendech od května do září bude jezdit jeden pár vlaků do Cranzahlu a druhý pár do Vejprt s přípojem do Chemnitz.
Nové přeshraniční spojení ale vzniká i na druhém konci republiky: Z Českého Těšína je opět možné dojet vlakem na nádraží v polském Cieszyně.
Do Polska by potom mělo být možné dojet bez přestupu i z Liberce, provoz v úseku Harrachov – Szklarska Poreba převzaly České dráhy, u kterých kraj objednal přímé spojení. Na poslední chvíli se podařilo dojednat i povolení provozu jejich motorového vozu Regioshuttle v Polsku, přímé vlaky tak skutečně vyjíždějí.
Jízdní řád platí od 13. prosince zhruba rok – do 10. prosince 2016. Řádná změna jízdního řádu bude platit od 12. června. I v jiných termínech ale mohou požadavky krajů nebo dopravců vyvolat mimořádné změny. Oficiální vydání tabulek jízdního řádu je k dispozici na webu Správy železniční dopravní cesty, jízdní řády svých spojů zveřejnili také jednotliví dopravci. Knižní jízdní řád vydaly České dráhy, nejsou v něm ale uvedeny spoje konkurenčních dopravců.