R6 je opět o trochu delší, stále chybí 80 kilometrů

Síť rychlostních silnic se prodlužuje o čtyři kilometry. Politici slavnostně otevřeli nedávno dokončený úsek rychlostní silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem. Čtyři kilometry rychlostní silnice ale mnoho slávy nenadělají – nahrazují pouze úsek, který vede mimo obce, samotný Lubenec si na vytoužený obchvat ještě počká. Stejně tak pro řidiče je čtyřkilometrový úsek jen kapkou v moři – mezi Prahou a Karlovými Vary stále zůstává zhruba 80 kilometrů staré komunikace.

Čtyřkilometrový čtyřpruhový úsek rychlostní silnice R6 Lubenec–Bošov vznikal obzvláště dlouho, do jeho vzniku se naplno promítlo vše, co sužovalo dopravní stavby v posledních letech. První dokument, posudek EIA, byl hotový již v roce 2002, stavební povolení získali silničáři téměř před sedmi lety.

Samotná stavba začala ale až o rok později, v květnu 2010 – jen aby se po třech měsících zastavila. Byla jednou z „obětí“ přerušení dopravních staveb po nástupu Nečasovy vlády, tehdejší mluvčí ministerstva dopravy hovořil o „hledání finančních úspor v rámci resortu dopravy“. Dělníci se k Bošovu vrátili až po třech letech. Několik posledních týdnů potom již dokončená rychlostní silnice čekala na zprovoznění, než si politici najdou čas.

Pokračování bude, ale zatím není připravené

Nakonec si kromě představitelů Karlovarského kraje, pro který představuje silnice I/6 spojení s Prahou, našli čas i ministr dopravy Dan Ťok a premiér Bohuslav Sobotka. Ten podpořil pokračování stavby rychlostní silnice. „Jsem přesvědčen, že Česká republika potřebuje R6, Karlovarský kraj potřebuje R6 a nepochybně i Ústecký a Středočeský potřebují R6. Přál bych si, abychom mohli v následujícím období, pokud to umožní legislativa EU, pokračovat," řekl předseda vlády.

Jak ale upozornil ministr dopravy, ani další stavby mezi Karlovými Vary a Prahou nebude snadné vytvořit. „V roce 2010 nastal ještě další problém, zastavila se příprava staveb. Dnes nejsou problém finance, ale to, že stavby nejsou nachystány,“ vrátil se Dan Ťok do období, kdy tehdejší ministr Vít Bárta rozhodl o zastavení dálničních staveb.

Čtyři kilometry za 1,6 miliardy

Nedlouhý nový úsek nebyl stavebně příliš náročný, je na něm jedna mimoúrovňová křižovatka u Bošova a dva mosty. Ředitelství silnic a dálnic zaplatilo za čtyři kilometry dálnice – a také necelé tři kilometry přeložek dálších komunikací – přes 1,6 miliardy korun.

Události: R6 má čtyři nové kilometry (zdroj: ČT24)

Na stavbu Lubenec–Bošov by měl navázat obchvat Lubence, který by měl obci výrazně ulevit. Současná silnice I/6 prochází přímo jejím středem. Podle ministra dopravy by měly začít i další stavby na R6 – obchvat Řevničova a navazující úsek od Řevničova k Novému Strašecí, kde R6 již stojí. „Počítáme s financováním přípravy i realizace,“ podotkl při otevírání bošovského úseku ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.

Celá R6 mezi Prahou a Karlovými Vary má vyhlídku na zprovoznění koncem příštího desetiletí.