Za týden zemřelo na silnicích 27 lidí, téměř stejně jako v lednu

Ostře sledovaný začátek prázdnin skončil na českých silnicích velmi příznivě. Tragických nehod nebylo více než v minulých letech, spíše naopak. Ve druhé polovině července se však statistika dramaticky zhoršila. Za poslední týden zemřelo 27 lidí, jen ve čtvrtek deset a v neděli šest. Statistika jediného týdne se tak přiblížila výsledku za celý leden. Tragické nehody posledních dnů ukazují na zbrklost a nezodpovědnost řidičů, ale také znovu a znovu připomínají, jaký dluh má stát ve výstavbě dálnic a úpravách nejvíce nebezpečných úseků silnic první třídy, kde v nejbližších letech nelze nahrazení dálnicí očekávat.

Čtvrtý prázdninový týden poznamenala tragická nehoda na železničním přejezdu. Šlo o událost tak mimořádnou, že poněkud zastínila mnoho dalších tragických havárií. Ve čtvrtek zahynulo na silnicích deset lidí, stal se tak nejhorším dnem od začátku roku. Při dvou ze čtvrtečních tragických nehod přitom zemřelo po třech lidech. Stejně tragickou bilanci měla také nedělní havárie osobního auta a dvou autobusů. Zatímco nehoda na přejezdu ve Studénce byla přes každodenní riskování řidičů na přejezdech svým rozsahem výjimečná, průběh nehod na silnicích byl mnohem více obvyklý.

Šéf dopravní policie: Nehody jsou z nepozornosti, policie nic nezmůže

Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha jeho podřízení dostáli svým slibům a na počátku prázdnin vyrazili ve velkém na silnice. To, že nejtragičtější týden proběhl až po období, na které se zaměřili především, považuje za nešťastnou shodu náhod. Je totiž přesvědčen, že obzvláště tragickým nehodám, kdy zemřeli naráz tři lidé, by policie nezabránila, i kdyby byla hlídka přímo na místě. „Drtivá většina nehod nebyla z hrubého jednání, ale vlivem nepozornosti,“ poukázal Tomáš Lerch v Interview ČT24.

Tři nehody, které si ve čtvrtek a v neděli vyžádaly po třech obětech, měly velmi podobný průběh. „U nejtragičtějších dopravních nehod to bylo přejetí do protisměru na relativně přehledném, rovném úseku. Následný čelní střet byl pro účastníky nehod tragický. To byly de facto všechny tři nejtragičtější dopravní nehody, ke kterým došlo ve čtvrtek a o víkendu,“ popsal šéf dopravních policistů.

Nehoda na Chomutovsku
Zdroj: HZS Ústeckého kraje/ČTK

Pět prázdninových víkendů 2014 a 2015:

1. víkend

  • 28./29. 6. 2014: 6 mrtvých
  • 27./28. 6. 2015: 5 mrtvých

2. víkend

  • 5./6. 7. 2014: 5 mrtvých
  • 4./5. 7. 2015: 5 mrtvých

3. víkend

  • 12./13. 7. 2014: 5 mrtvých
  • 11./12. 7. 2015: 6 mrtvých

4. víkend

  • 19./20. 7. 2014: 4 mrtví
  • 18./19. 7. 2015: 5 mrtvých

5. víkend

  • 26./27. 7. 2014: 4 mrtví
  • 25./26. 7. 2015: 7 mrtvých

Jediní, kdo podle něj mohou podobným nehodám zabránit, jsou sami řidiči. Ti by měli dbát na svůj vlastní stav, a když cítí únavu, nepřemáhat ji za volantem, nýbrž zastavit a odpočinout si. Dopravní policie a také ministerstvo dopravy se proto chtějí více zaměřit na vzdělávání řidičů. Ministerstvo připravuje novelu autoškolského zákona, která má zefektivnit vzdělávání adeptů na řidičský průkaz, ale také zavést omezení pro čerstvé řidiče. „Můžeme jít do zahraničí pro dobrou praxi. Nedávno jsem se seznámil s rakouským modelem, který pracuje s řidičem nejen v rámci autoškoly. Po dobu dvou let je nad ním vyšší dohled: Řidič se musí vzdělávat, je povinné absolvování dopravně psychologických vyšetření,“ nastínil Tomáš Lerch.

„Silnic smrti“ neubývá, dlouho a marně se čekalo na dálnice

Jsou ale situace, kdy nelze všechnu odpovědnost za tragédii hodit na zbrklého či unaveného řidiče anebo na nepřítomného policistu. Která místa jsou nebezpečná, dobře vědí správci silnic, s řadou z nich ale nic nedělají. Některé komunikace se těší nezáviděníhodnému titulu „silnice smrti“ již léta. Protože ale všichni celou dobu marně čekají, až se začne stavět plánovaná souběžná dálnice, jsou odpovědné instituce jen málo ochotné investovat do změn na nejvíce problematických místech.

Tragická nehoda na Karlovarsku
Zdroj: Slavomír Kubeš/ČTK

Jednou ze „silnic smrti“ je tah I/6 mezi Prahou a Karlovými Vary. Právě na něm se stala nedělní nehoda, kdy osobní auto narazilo do dvou autobusů, začalo hořet a zahynuli v něm tři lidé. Nehoda se stala u Žalmanova, na místě, kde se již několik vážných nebo i tragických havárií stalo. Například na jaře 2012 zahynul muž po čelní srážce s protijedoucím autem. V témže roce u Žalmanova také havaroval kamion, loni v prosinci zase autobus se studenty. Silnice vznikla v 70. letech, vyvolává falešný pocit bezpečí a svádí k nepřiměřeně rychlé jízdě. „Je to rovinka, eventuelně přehledné kopce, kde to svádí k předjíždění a velmi vysoké rychlosti. Málokdo tady jede devadesát, pokud jedete devadesát, řada lidí na vás bliká, abyste jim uhnuli,“ popsal Josef Bulka ze Správy a údržby silnic Karlovarského kraje.

O stavbě rychlostní silnice R6, která od Žalmanova odvede většinu tranzitu, se hovoří již desítky let. Nyní ale už ji politici ani neslibují. Vznikne zřejmě až po roce 2025, ačkoli podle krajského ředitele Ředitelství silnic a dálnic Lukáše Hnízdila se správci státních silnic snaží přípravu urychlit. Až nyní se ale ŘSD rozhodlo, že pro další dekádu čekání starou silnici, po které jezdí deset tisíc aut denně, lépe zabezpečí – stejně jako některé další. Během čtyř let plánuje dát za úpravu nebezpečných úseků komunikací první třídy asi čtvrt miliardy korun.