Technická kontrola je mnohdy formalita - projdou i nevyhovující auta

Praha - Auta ve špatném stavu a s nadměrnými emisemi, přesto s platnou technickou kontrolou – pokračující problém na českých silnicích. Podle dat z ministerstva dopravy projde skrz STK 98 procent vozů. Třeba v sousedním Německu, kde je vozový park v průměru o šest let mladší, jsou kontroly přísnější, tam neprojde 22,5 % vozů.

Technickou kontrolou prošla i tato zrezivělá felicie (zdroj: ČT24)

Stanic technické kontroly existuje v Česku přes 300, pro měření emisí jich je dokonce 2500. Technickou kontrolu loni podstoupily necelé dva miliony vozů a neprošlo jen asi 40 tisíc aut, tedy dvě procenta.

Jenže třeba automobilka Ford upozorňuje, že jen vozů této značky s odmontovanými filtry jezdí po Česku víc: „Podle našeho odhadu jezdí dnes po českých silnicích více než 75 000 vozů Ford původně vybavených filtrem pevných částic. Bez DPF filtru je v praxi nemožné vyhovět přísným emisním limitům,“ uvedl servisní ředitel českého zastoupení Fordu Martin Sládek.

Podle mluvčího ÚAMK Petra Vomáčky jsou technické kontroly různými způsoby obcházeny a jenom dochází k nalepení té samotné známky. Technickou kontrolu tak prošlo i auto, které mělo prakticky nefunkční brzdy: „Hadičky, které vedly k brzdám, byly v takovém stavu, že stačilo do nich cvrnknout a odpadly by. Dále byly sjeté kotouče, k tomu poškozená přední náprava,“ dodává Petr Vomáčka.

Stanice technické kontroly tak často bojují o zákazníky za pomocí podobných praktik: „Z jedné linky rozšíří kapacitu na dvě, tři, nebo dokonce až na šest linek. Pak té stanici i dalším v jejím okolí nezbývá nic jiného, aby si udrželi klientelu, tak holt nějakým způsobem vyhovět tomu zákazníkovi,“ uvedl místopředseda Profesní komory STK Karel Hejl.