V Točné přistála předválečná Electra, renovované Baťovo letadlo

Praha – Letiště v Točné se dočkalo příletu Lockheedu Electra – přesněji řečeno předválečné Electry L-10. Unikátní dopravní letoun má za sebou let z Ameriky, kde prošel rekonstrukcí, a je nyní provozuschopný. Stroj s imatrikulací OK-CTB přitom není pouze vzácným zachovalým a navíc provozním exponátem z období bouřlivého rozvoje dopravního letectví, má navíc vztah k jednomu z nejslavnějších jmen v Československu: Electra patřila Janu Antonínu Baťovi, který v ní absolvoval podstatnou část své předválečné obchodní cesty kolem světa.

S malým odskokem přistálo po desáté dopoledne na travnaté runwayi v Točné letadlo Lockheed Electra uvedené do původního stavu s československými výsostnými znaky a logem firmy Baťa. Posádka Milan Vaclík, Nikola Lukačovič a Václav Bejček přinášela aktuální informace z devítidenní cesty na facebookovém profilu letiště Točná. Jak popsal Nikola Lukačovič, použila posádka severní trasu používanou od druhé světové války – přeletěli přes severovýchodní část Kanady ke Grónsku, ostrov Electra obletěla a z jeho východní části pokračovala na Island. Další úsek již přivedl létající klenot do Skotska. „Následně už to bylo velice jednoduché, protože jsme byli nad evropským kontinentem, kde jsou letiště na každém kousku,“ shrnul pilot. Electra během cesty uletěla 9700 kilometrů, ve vzduchu strávila 40 hodin.

L-10 – letadlo Baťovo i Earhartové

Dnes o zákazníky v civilním letectví bojuje takřka výhradně americký Boeing s panevropským Airbusem a sekundují jim společnosti z Brazílie či Kanady. Před druhou světovou válkou se ale ve Spojených státech rodilo tvrdé soupeření tří výrobců, které pokračovalo až do 70. let. Jednou z nich byl Lockheed a jeho trumfem měl být typ L-10. Při porovnání s přímými konkurenty Boeingem 247, Douglasem DC-2 a také německým Junkersem Ju-52 nebyly jeho parametry výjimečné, šlo však o pohodlné a výkonné letadlo používané i k mezikontinentálním cestám, které získalo slávu i díky několika letům kolem světa. „Vynikal aerodynamikou. Na jeho zdokonalení se podílel – jako na prvním Lockheedově stroji – Clarence Johnson,“ připomněl letecký publicista Martin Velek. Johnson byl podepsán i pod takovými skvosty nebes, jako byl Lockheed Constellation či průzkumný Blackbird.

Co Electra dokáže, ostatně prokázali jeho piloti i nyní, když dopravili stroj ze Spojených států, kde Electra L-10A prošla důkladnou rekonstrukcí, až do Prahy, resp. na Točnou na jižním okraji města. Své možnosti však dostal stroj OK-CTB se sériovým číslem 1091 příležitost ukázat již bezprostředně po svém vyrobení v roce 1937. Zakoupila ho tehdy společnost Baťa pro tehdejšího ředitele Jana Antonína Baťu. Ten byl na cestě kolem světa, kde šířil slávu československého obuvnictví, ale v Chicagu se jeho původní stroj – tím ovšem byl také Lockheed L-10 – poškodil při nouzovém přistání. Náhradou tak byla nová Electra, ve které poté Baťa doletěl až do Zlína.

Jan Antonín Baťa nebyl jediný člověk, který v Lockheedu L-10 podnikl let kolem světa. Právě v něm (ovšem ve verzi L-10E) se na svoji slavnou, ale tragickou cestu vydala Amelia Earhartová. Uvádí se, že původně měla dostat právě stroj, který nakonec zakoupil Baťa. Electra, ve které nakonec Earhartová letěla, se ale na rozdíl od Baťovy nedochovala – zmizela spolu se slavnou letkyní a jejím navigátorem kdesi v Tichém oceánu. Její zmizení zůstává navzdory objevům posledních let zahaleno tajemstvím, podařilo se ale objevit některé trosky, které mohou být právě ze stroje Earhartové. Vedle proslulé letkyně či slavného podnikatele používal Electru například také britský premiér Neville Chamberlain – cestoval jí například na mnichovskou konferenci v září 1938.

Pilot Nikola Lukačovič o letu Electry:

„Cesta byla náročná, velice zodpovědná při vědomí, že musíme do Česka – můžeme tedy říkat domů – převézt tento kulturně a technicky cenný skvost.“

Předválečná Electra společnosti British Airways
Zdroj: ČT24/ČTK/Mary Evans/Rights Managed

Do Česka vrátil letadlo majitel Seznamu

Baťovo letadlo naopak létalo i po dokončení slavné cesty majitele firmy. Dva roky sloužilo vedení firmy. Po okupaci opustil Jan Antonín Baťa Československo a zamířil do Velké Británie a poté do Ameriky. Po podobné trase (ovšem již dříve) putovala i jeho Electra – její posádka vstoupila do řad britské RAF, letadlo samotné Baťa nakonec prodal kanadskému letectvu. Po válce měnilo majitele, službu u všech přečkalo. V roce 2009 ho zakoupilo Letecké Muzeum Točná, které patří majiteli portálu Seznam.cz Ivo Lukačovičovi a zadalo jeho rekonstrukci. „Byla náročná, trvala pět let. Motory jsou po generální opravě, elektrická instalace je kompletně nová, protože podléhá i korozi,“ přiblížil Nikola Lukačovič.

Kapitán Milan Vacík v kokpitu Electry po přeletu do Točné
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Původně Baťova Electra je výjimečná tím, že je nyní jediná letuschopná. Není to ale jediný dochovaný stroj svého typu. Obdobná lze spatřit v některých světových technických muzeích – například londýnském Science Museum či aucklandském MOTAT.

Lockheed L-10 Electra

  • dvoumotorový dopravní letoun
  • délka: 11,8 m
  • rozpětí: 16,8 m
  • max. vzletová hmotnost: 4672 kg
  • motory a výkon: 2x Pratt & Whitney R-985, 450 k
  • max. (cestovní) rychlost: 325 km/h (306 km/h)
  • dolet: 885 km (478 nm)
  • dostup: 5910 metrů (19 400 stop)
  • posádka: 2
  • cestujících: 10
  • významní provozovatelé: KLM, LOT, Qantas, Continental, Delta a další

zdroj: Canada Aviation and Space Museum, Wikipedia

Electry L-10 byly stroje své doby, kdy šel vývoj civilního letectví mílovými kroky vpřed – i proto, že bylo možné dopravní letadla snadno využívat i k vojenským účelům. V roce 1937 se tak již zalétávaly Super Electry, stroje s dvojnásobnou kapacitou i výkonem, a parametry nadále rychle rostly i po válce. Na konci 50. let použil Lockheed název Electra ještě pro jeden svůj letoun, který však již představoval vrchol konstrukce turbovrtulových letadel a brzy musel ustoupit letounům proudovým. Samotný Lockheed (resp. Lockheed Martin) dnes již dopravní letadla nevyrábí. Posledním jeho typem byl L-1011 Tristar v 70. letech, poté se již výrobce soustředil na vojenskou produkci. V současnosti dodává americkému a britskému letectvu stíhačky F-35, spolu s Boeingem vyvinul také raptory F-22, v 90. letech převzal od General Dynamics výrobu celosvětově rozšířených F-16, od Lockheedu jsou také dosud vyráběné transportní herculesy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Šmarda považuje spojení se Stačilo! za historickou chybu, SOCDEM opustí

Expředseda SOCDEM Michal Šmarda považuje spojenectví sociálních demokratů se Stačilo! za historickou chybu. K srpnu nezaplatí členský příspěvek a ve straně skončí, avizoval. Předsednictvo Stačilo!, v němž figurují komunisté, ve čtvrtek schválilo spolupráci se sociálními demokraty pro říjnové sněmovní volby. Ti budou na kandidátkách Stačilo!
před 19 mminutami

ÚOHS: Ministerstvo zaplatí pokutu za pochybení v digitalizaci stavebního řízení

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) musí zaplatit pokutu 200 tisíc korun za to, že tři smlouvy na vytvoření národního geoportálu územního plánování zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění, rozhodl pravomocně předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna. Resort nezákonně nevyčkal na dokončení správního řízení, v němž si neúspěšný uchazeč stěžoval na řízení zahájené v téže problematice formou soutěžního dialogu.
před 2 hhodinami

Proč býváme nemocní před dovolenou? Není to náhoda, říká expert

Po tvrdé práci – zasloužená dovolená. Jenže pak místo pohody přijde nemoc. Tělo využije příležitosti a vypne. Podle odborného asistenta katedry fyziologie z Univerzity Karlovy Petra Telenského za to může kombinace několika faktorů. Lidé často před odjezdem dohánějí resty, jsou ve stresu, nevyspalí a na cestách přicházejí do kontaktu s větším množstvím lidí, uvedl pro ČT. Pokud navíc míří do vzdálenějších oblastí, přidává se i změna denního režimu. Právě tato souhra okolností podle něj vede k tomu, že místo zaslouženého odpočinku skončíme v posteli s horečkou.
před 3 hhodinami

Na víkend se oteplí a vyjasní, teploty se vrátí ke třiceti stupňům

Po deštivém konci pracovního týdne se o víkendu oteplí a vyjasní. Denní teploty se vrátí ke třiceti stupňům Celsia. Příliv teplého vzduchu vyvrcholí v pondělí, poté se opět mírně ochladí, vyplývá z předpovědi meteorologů Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 5 hhodinami

Výborný a Pražák rozebírali, co znamená návrh rozpočtu EU pro farmáře

Evropská komise navrhla rozpočet na období mezi roky 2028 a 2034. Jeho podobu ve vztahu k farmářům v Událostech, komentářích rozebírali ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) a člen sněmovního zemědělského výboru David Pražák (ANO). Výborný v diskusi zdůraznil, že jde pouze o start procesu, v němž se bude teprve vyjednávat, ale myslí si, že rozpočet pro zemědělce by měl být stabilní. Podle Pražáka by při snížení objemu peněz pro sektor v něm současně mělo dojít k přehodnocení některých závazků, které EU nebude schopna v jejich nákladnosti kompenzovat.
před 5 hhodinami

Na Vsetínsku postaví fotbalové hřiště neobvyklá firma. Ředitelství silnic a dálnic

Ředitelství silnic a dálnic staví obvykle silnice, dálnice nebo mosty, ale v Jablůnce na Vsetínsku ho čeká nová zkušenost. Vybudovat fotbalové hřiště. Náhradou za to, které silničáři obci zabrali kvůli stavbě nové komunikace. Ke svému závazku se hlásí a počítají s částkou padesáti milionů korun. Za nový trávník, kabiny, tribunu, technický dozor i zaplacení specializovaných projektantů, kteří zvládnou sportovní projekt. Jablůnka by se tak měla v roce 2027 dočkat hned dvojí slávy. Nová silnice ji zbaví tisíců aut a její fotbalisté budou dávat góly zase na svém hřišti.
před 7 hhodinami

Zadrželi muže v kauze výhrůžek školám. Vyvolalo to napětí mezi Českem a Slovenskem

Společný policejní tým Česka, Slovenska a Ukrajiny zadržel v ukrajinském Dnipru jednoho Ukrajince v rámci vyšetřování bombových výhrůžek školám z loňského září. Informovala o tom slovenská policie, podle které razie začala ve středu ráno. Muž útočil v řadě států Evropy a s největší pravděpodobností byl financovaný z Ruska, uvedla Bezpečnostní informační služba (BIS). Tuto skutečnost však slovenská policie zamlčela, což podle Denníku N zaskočilo české kriminalisty, kteří měli na vyšetřování dominantní podíl.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Stát bude nově reprezentovat jednotná vizuální identita

Vláda ve středu schválila novou vizuální identitou státních organizací. Nový jednotný styl má sloučit dosavadní různorodou škálu log a grafik. Podle podkladů pro jednání kabinetu má umožnit také lépe čelit podvodníkům, kteří se vydávají za představitele některé státní organizace, a přinést rovněž úspory oproti dosavadnímu stavu při obměně grafického stylu. Charakteristickým rysem bude bílá silueta českého lva na červeném pozadí. Cena metodiky a návrhu stylu se podle ministra zahraničí Jana Lipavského (nestr.) vešla do tří milionů korun.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami
Načítání...