V Točné přistála předválečná Electra, renovované Baťovo letadlo

Praha – Letiště v Točné se dočkalo příletu Lockheedu Electra – přesněji řečeno předválečné Electry L-10. Unikátní dopravní letoun má za sebou let z Ameriky, kde prošel rekonstrukcí, a je nyní provozuschopný. Stroj s imatrikulací OK-CTB přitom není pouze vzácným zachovalým a navíc provozním exponátem z období bouřlivého rozvoje dopravního letectví, má navíc vztah k jednomu z nejslavnějších jmen v Československu: Electra patřila Janu Antonínu Baťovi, který v ní absolvoval podstatnou část své předválečné obchodní cesty kolem světa.

S malým odskokem přistálo po desáté dopoledne na travnaté runwayi v Točné letadlo Lockheed Electra uvedené do původního stavu s československými výsostnými znaky a logem firmy Baťa. Posádka Milan Vaclík, Nikola Lukačovič a Václav Bejček přinášela aktuální informace z devítidenní cesty na facebookovém profilu letiště Točná. Jak popsal Nikola Lukačovič, použila posádka severní trasu používanou od druhé světové války – přeletěli přes severovýchodní část Kanady ke Grónsku, ostrov Electra obletěla a z jeho východní části pokračovala na Island. Další úsek již přivedl létající klenot do Skotska. „Následně už to bylo velice jednoduché, protože jsme byli nad evropským kontinentem, kde jsou letiště na každém kousku,“ shrnul pilot. Electra během cesty uletěla 9700 kilometrů, ve vzduchu strávila 40 hodin.

L-10 – letadlo Baťovo i Earhartové

Dnes o zákazníky v civilním letectví bojuje takřka výhradně americký Boeing s panevropským Airbusem a sekundují jim společnosti z Brazílie či Kanady. Před druhou světovou válkou se ale ve Spojených státech rodilo tvrdé soupeření tří výrobců, které pokračovalo až do 70. let. Jednou z nich byl Lockheed a jeho trumfem měl být typ L-10. Při porovnání s přímými konkurenty Boeingem 247, Douglasem DC-2 a také německým Junkersem Ju-52 nebyly jeho parametry výjimečné, šlo však o pohodlné a výkonné letadlo používané i k mezikontinentálním cestám, které získalo slávu i díky několika letům kolem světa. „Vynikal aerodynamikou. Na jeho zdokonalení se podílel – jako na prvním Lockheedově stroji – Clarence Johnson,“ připomněl letecký publicista Martin Velek. Johnson byl podepsán i pod takovými skvosty nebes, jako byl Lockheed Constellation či průzkumný Blackbird.

Co Electra dokáže, ostatně prokázali jeho piloti i nyní, když dopravili stroj ze Spojených států, kde Electra L-10A prošla důkladnou rekonstrukcí, až do Prahy, resp. na Točnou na jižním okraji města. Své možnosti však dostal stroj OK-CTB se sériovým číslem 1091 příležitost ukázat již bezprostředně po svém vyrobení v roce 1937. Zakoupila ho tehdy společnost Baťa pro tehdejšího ředitele Jana Antonína Baťu. Ten byl na cestě kolem světa, kde šířil slávu československého obuvnictví, ale v Chicagu se jeho původní stroj – tím ovšem byl také Lockheed L-10 – poškodil při nouzovém přistání. Náhradou tak byla nová Electra, ve které poté Baťa doletěl až do Zlína.

Jan Antonín Baťa nebyl jediný člověk, který v Lockheedu L-10 podnikl let kolem světa. Právě v něm (ovšem ve verzi L-10E) se na svoji slavnou, ale tragickou cestu vydala Amelia Earhartová. Uvádí se, že původně měla dostat právě stroj, který nakonec zakoupil Baťa. Electra, ve které nakonec Earhartová letěla, se ale na rozdíl od Baťovy nedochovala – zmizela spolu se slavnou letkyní a jejím navigátorem kdesi v Tichém oceánu. Její zmizení zůstává navzdory objevům posledních let zahaleno tajemstvím, podařilo se ale objevit některé trosky, které mohou být právě ze stroje Earhartové. Vedle proslulé letkyně či slavného podnikatele používal Electru například také britský premiér Neville Chamberlain – cestoval jí například na mnichovskou konferenci v září 1938.

Pilot Nikola Lukačovič o letu Electry:

„Cesta byla náročná, velice zodpovědná při vědomí, že musíme do Česka – můžeme tedy říkat domů – převézt tento kulturně a technicky cenný skvost.“

Předválečná Electra společnosti British Airways
Zdroj: ČT24/ČTK/Mary Evans/Rights Managed

Do Česka vrátil letadlo majitel Seznamu

Baťovo letadlo naopak létalo i po dokončení slavné cesty majitele firmy. Dva roky sloužilo vedení firmy. Po okupaci opustil Jan Antonín Baťa Československo a zamířil do Velké Británie a poté do Ameriky. Po podobné trase (ovšem již dříve) putovala i jeho Electra – její posádka vstoupila do řad britské RAF, letadlo samotné Baťa nakonec prodal kanadskému letectvu. Po válce měnilo majitele, službu u všech přečkalo. V roce 2009 ho zakoupilo Letecké Muzeum Točná, které patří majiteli portálu Seznam.cz Ivo Lukačovičovi a zadalo jeho rekonstrukci. „Byla náročná, trvala pět let. Motory jsou po generální opravě, elektrická instalace je kompletně nová, protože podléhá i korozi,“ přiblížil Nikola Lukačovič.

Kapitán Milan Vacík v kokpitu Electry po přeletu do Točné
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Původně Baťova Electra je výjimečná tím, že je nyní jediná letuschopná. Není to ale jediný dochovaný stroj svého typu. Obdobná lze spatřit v některých světových technických muzeích – například londýnském Science Museum či aucklandském MOTAT.

Lockheed L-10 Electra

  • dvoumotorový dopravní letoun
  • délka: 11,8 m
  • rozpětí: 16,8 m
  • max. vzletová hmotnost: 4672 kg
  • motory a výkon: 2x Pratt & Whitney R-985, 450 k
  • max. (cestovní) rychlost: 325 km/h (306 km/h)
  • dolet: 885 km (478 nm)
  • dostup: 5910 metrů (19 400 stop)
  • posádka: 2
  • cestujících: 10
  • významní provozovatelé: KLM, LOT, Qantas, Continental, Delta a další

zdroj: Canada Aviation and Space Museum, Wikipedia

Electry L-10 byly stroje své doby, kdy šel vývoj civilního letectví mílovými kroky vpřed – i proto, že bylo možné dopravní letadla snadno využívat i k vojenským účelům. V roce 1937 se tak již zalétávaly Super Electry, stroje s dvojnásobnou kapacitou i výkonem, a parametry nadále rychle rostly i po válce. Na konci 50. let použil Lockheed název Electra ještě pro jeden svůj letoun, který však již představoval vrchol konstrukce turbovrtulových letadel a brzy musel ustoupit letounům proudovým. Samotný Lockheed (resp. Lockheed Martin) dnes již dopravní letadla nevyrábí. Posledním jeho typem byl L-1011 Tristar v 70. letech, poté se již výrobce soustředil na vojenskou produkci. V současnosti dodává americkému a britskému letectvu stíhačky F-35, spolu s Boeingem vyvinul také raptory F-22, v 90. letech převzal od General Dynamics výrobu celosvětově rozšířených F-16, od Lockheedu jsou také dosud vyráběné transportní herculesy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na polích přibývá požárů

Vedro a sucho komplikují sklizeň na polích, kde navíc přibývá požárů. Hasiči ve středních Čechách už jich evidují téměř 270, což je o stovku více než loni touto dobou. Hašení ohně na velkých plochách patří mezi nejnáročnější zásahy, čtyři hasiči se už při nich letos zranili. „Panují vyšší teploty a když na sobě mají ochranný oděv, musejí si hlídat i to, aby nedošlo k přehřátí, dehydrataci a pak ke kolapsovému stavu,“ popsala mluvčí středočeských hasičů Tereza Sýkora Fliegerová. Hasiči tak apelují na lidi, aby například na pole nezajížděli autem či v jeho blízkosti neodhazovali nedopalky. Opatrní by měli být i zemědělci – pravidelná údržba polí minimalizuje riziko vzniku požáru.
před 3 hhodinami

Policie nasazuje dodávky na odhalování nepozorných řidičů. Jsou plné kamer

Ke zjišťování nepozornosti za volantem a nevěnování se řízení budou policisté nově využívat dvě dodávky se speciálním vybavením. Technika ve vozech umožní rizikové chování odhalit a policie ho může na místě řešit. Nevěnování se řízení patří dlouhodobě k příčinám nejtragičtějších dopravních nehod.
14:56Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Vlček předloží energetickou koncepci, kterou ale vláda zřejmě neposoudí

Vláda slibovala v programovém prohlášení, že předloží novou státní energetickou koncepci. Měla nahradit tu starou, která byla naposledy aktualizována v roce 2015. Mluvčí kabinetu však ČT řekl, že se projednání tohoto strategického dokumentu už nepředpokládá. Ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN) ho chce ale prosadit ještě před říjnovými parlamentními volbami. Opoziční ANO naopak není pro koncepci s výhledem na dvacet či třicet let, ale pro její každoroční úpravu podle vývoje na mezinárodním energetickém trhu.
před 3 hhodinami

Balaštíková pozastaví členství v ANO, hnutí ji stáhne z kandidátky

Poslankyně hnutí ANO Margita Balaštíková se podle serveru Seznam Zprávy (SZ) před dvěma roky snažila opakovaně objednat zabití psa patřícího nové partnerce svého manžela, s nímž se tehdy za vyhrocených okolností rozváděla. Vyplývá to podle serveru z nahrávek, které Josef Balaštík v létě 2023 měl pořídit. Šéf ANO Andrej Babiš označil chování Balaštíkové za absolutně nepřijatelné a prohlásil, že ji hnutí vyškrtne z kandidátní listiny pro nadcházející podzimní sněmovní volby. Balaštíková pozastaví členství v hnutí.
09:48Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Středeční teploty přesáhly 34 stupňů

Teploty v Česku na desítce měřicích stanic ve středu přesáhly 34 stupňů Celsia, na třech místech bylo dokonce více než 35 stupňů, rekordy pro 13. srpen ale nepadly. Pravděpodobnější jsou ve čtvrtek, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Teploty nad 34 stupňů předpokládá jeho výstraha ve čtvrtek a v pátek ve větší části Čech a moravských a slezských nížin. Ve Středočeském kraji a Praze začala platit smogová situace.
12:19Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Z výběhu v Srní utekla vlčice, potvrdily testy DNA

Testy DNA z trusu nalezeného u Kundratic na Klatovsku potvrdily, že patří vlčici původně obývající výběh u návštěvnického centra v Srní na Klatovsku. Na svobodě je minimálně od začátku srpna. Zatím není jasné, kudy se dostala ven. Není vyloučeno, že trus patřil vlčici, která se poslední dny opakovaně vyskytuje u oplocení výběhu v Srní. Sdělil to mluvčí parku Jan Dvořák. Testy vzorků odebraných z těla uhynulé vlčice nalezené minulý týden u Poledníku se neshodují s DNA žádného zvířete z výběhu v Srní.
16:55Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Větrné elektrárny zabíjí ptáky i netopýry. Čeští vědci představili metodu, jak riziko zmenšit

Dopad větrných elektráren na populace ptačích druhů je sice poměrně malý, ale existuje. Věda hledá řešení, který by ho mohlo ještě snížit. S jedním přišli čeští ornitologové.
před 9 hhodinami

Student, který hrozil útokem na školu v Praze 8, půjde před soud

Pražské městské státní zastupitelství poslalo k soudu mladého muže, který loni v říjnu vyhrožoval vystřílením třídy v Praze 8. Informaci o podání obžaloby České televizi potvrdila Daniela Smetanová z Městského státního zastupitelství v Praze. K soudu se případ dostane desátého září.
před 10 hhodinami
Načítání...