Rettungsgasse funguje, záchranná ulička už méně

Brno – Dostat se na místo co nejrychleji. Pravidlo, které je společné pro policisty, záchranku i hasiče. Často jim ale v cestě stojí další řidiči, kteří neumí včas a správně uhnout na stranu. Takzvaná záchranná ulička má přitom v Česku fungovat už devět let. Navzdory tomu se ji nedaří do praxe zavádět zdaleka tak dobře, jako v sousedním Rakousku, kde tzv. Rettungsgasse platí od roku 2012. České ministerstvo dopravy proto letos připravuje osvětovou kampaň.

Kolona na dálnici rovná se povinnost uhnout. Jednoduché pravidlo, se kterým má řada řidičů na tuzemských silnicích stále problém. „Je pravda, že jakmile řidiči slyší sirénu a vidí modrý majáček, tak se chovají spíše zmatečně,“ potvrdil vedoucí oddělení BESIP Martin Farář.

Takzvanou záchrannou uličku, tedy třímetrový volný pruh pro průjezd záchranářů, přitom mají vytvořit hned, jak vznikne kolona. Příslušná legislativa by byla, vůle nebo znalost řidičů už méně. Nezřídka se tak stává, že zatímco většina aut záchranářům uhne, jeden řidič chce uvolněný prostor využít a najede do něj. Záchranáři pak přicházejí o cenné minuty. „Je to většina řidičů, nejedná se o výjimky. Přijedeme tak na místo později v řádech desítek vteřin nebo jednotek minut, záleží, jak dlouho se musíme prodírat tou kolonou,“ uvedl mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Stejné problémy řeší i záchranky, pro které je čas možná ještě důležitější. „Šance člověka, který má zástavu krevního oběhu, s každou minutou klesá o 10 až 12 procent. Opravdu rychlý příjezd má velký vliv na to, zda člověk přežije, nebo ne,“ upozornila mluvčí jihomoravských záchranářů Barbora Zuchová.

V Rakousku to funguje

Povinnost řidičů vytvořit tzv. Rettungsgasse platí od 1. ledna 2012 třeba v sousedním Rakousku. Řidiči přitom nemají čekat, až na obzoru uvidí majáky záchranářů. Povinnost uhnout s vozidlem na stranu mají už ve chvíli, kdy se na dálnici nebo rychlostní komunikaci začne tvořit kolona. Kdo pravidlo nedodrží, může počítat s vysokou pokutou v řádech stovek až tisíců eur. Dřív měli rakouští záchranáři k průjezdu vyčleněný odstavný pruh. Jenže i ten je často blokován kvůli porouchaným autům. Právě proto sáhli rakouští zákonodárci po záchranné uličce.

Jak mají řidiči vytvářet záchrannou uličku na rakouských dálnicích?

Při zavedení nové povinnosti skloňovala rakouská média slovo Rettungsgasse ve všech pádech: v televizi běžely osvětové spoty, tiskárny chrlily letáky, a to nejen v němčině, ale i v českém překladu. Kampaň teď chystá i tuzemské ministerstvo dopravy. Začít by měla už letos.

Jak se zachovat?

Rakousko: na dálnici nebo rychlostní silnici o dvou pruzích musí řidiči v levém pruhu v případě kolony zajet co nejvíce doleva, ti kteří jsou v pravém pruhu pak co nejvíce doprava. Mezi nimi tak vznikne tzv. záchranná ulička. Když je dálnice širší, platí stejné pravidlo – ti, kteří jsou vlevo, zajedou co nejvíce doleva, všichni ostatní ve zbývajících pruzích se natlačí co nejvíce doprava.

ČR: pravidla jsou podobná, záchranná ulička se ale vytváří vpravo, nikoliv vlevo. Jak říká zákon, "je-li v jednom směru jízdy tři a více jízdních pruhů, sníží vzájemný boční odstup řidiči vozidel v levém a středním jízdním pruhu nebo středních jízdních pruzích."