Evropská unie požaduje audit silnic, Češi odmítají

Praha - Europoslanci nepřijali směrnici předloženou evropskou dopravně-bezpečnostní radou. Jejím cílem byl povinný bezpečnostní audit nových dopravních staveb, který měl odstraňovat nejnebezpečnější místa silnic. Proti závaznosti směrnice ostře vystoupili i Češi. V České republice je audit dosud dobrovolný.

Hlavním cílem evropské směrnice je záchrana lidských životů, se změnou norem by se mohlo zabránit až 700 úmrtím. Kromě toho se dokument snaží upozornit na to, že v řadě případů nemá vinu na havárii pouze řidič, ale i stav vozovky. Myšlenku Evropské unie podporují i odborníci. „Kdyby byly v České republice zavedeny bezpečnostní audity řádově v roce 2002, tak by bylo ušetřeno deset, dvacet možná i třicet lidských životů,“ uvedl analytik z Centra dopravního výzkumu Zdeněk Hrubý.

České ministerstvo dopravy ale se závazností směrnice nesouhlasí, podpořilo by jen její deklarativní formu. „Chtěli jsme, aby směrnice měla jenom doporučující charakter, naše předpisy jsou dostatečné,“ informoval jeho mluvčí Karel Hanzelka.

Na rozdíl od západní Evropy není audit pro české silnice povinný. Ty by jej přitom potřebovaly, protože na jeden kilometr připadá víc než 60 vozidel, což je např. ve srovnání s Rakouskem jednou tolik. Česko navíc bude mít za několik měsíců téměř sto vyškolených bezpečnostních auditorů. Školicí kurzy pořádá Centrum dopravního výzkumu zřízené právě ministerstvem dopravy.