Situace na táborské trati je dlouhodobě neuspokojivá kvůli stavbě IV. železničního koridoru. Dráhy od nového jízdního řádu prodloužily dobu jízdy na téměř tři hodiny, cestující musí navíc počítat s častými zpožděními a výlukami. To vede k úbytku pasažérů, kteří se přesouvají k individuální dopravě nebo využívají rychlejší autobusy.
Situaci by mohlo vylepšit právě nové spojení přes Příbram a Písek, kudy zatím jezdí pouze rychlíky z Berouna do Českých Budějovic. Ty dráhy zavedly s novým jízdním řádem loni v prosinci. Na lince budou jezdit motorové rychlíky, neboť trať není elektrifikována. „V současné době se jedná o možných podmínkách provozu takových vlaků a ještě není definitivně rozhodnuto o jejich zavedení,“ upozornil však Šťáhlavský.
Spojení jižních Čech s hlavním městem je komplikované nejen po železnici ale i po silnici. Rychlostní silnice R4 končí u Příbrami a z plánované dálnice D3 je hotovo pouhých 15 kilometrů. Jde o nejdelší chybějící dálnici v ČR. Dálnice D3 by měla být hotova kolem roku 2020, nový železniční koridor z Prahy přes České Budějovice do Rakouska o čtyři roky dříve.
Dráhy v současné době provozují zhruba 7500 osobních vlaků denně, z toho je několik stovek rychlíků. Rychlíky objednává ministerstvo dopravy, které za ně platí zhruba čtyři miliardy ročně jako úhradu takzvané prokazatelné ztráty. Stejnou částkou přispívají kraje na regionální spoje.