Staré ruzyňské letiště, které je chráněnou památkou, slouží státu od roku 1937. Jeho prodejem o více než šedesát let později chce ministerstvo ušetřit, protože podle slov jeho mluvčího Andreje Čírtka „finanční situace resortu není ideální“. Účetní hodnota budovy starého ruzyňského letiště je kolem 50 milionů korun.
Plán se nelíbí politikům ani obyvatelům Kbel
Kritici přesunutí státních letů do Kbel varují, že zde nepřistanou velká letadla, například Air Force One amerického prezidenta nebo airbusy, kterými létají evropští státníci.
„Letiště kapacitně nevyhovuje. Jde o jinou kategorii, než je Ruzyně, nesmí tam přistávat všechna letadla. Navíc i zázemí není dost důstojné na to, abychom tu přivítali cizí státní návštěvy,“ namítá například poslanec Tomáš Kladívko (ODS) z výboru pro obranu.
Plán se nelíbí ani lidem, kteří bydlí v okolí kbelského letiště. Starosta Pavel Žďárský dokonce armádě pohrozil demonstracemi. „Jestli nás nechtějí pánové na obraně slyšet, tak nás uvidí na ploše letiště,“ uvedl.
O pracovníky se zatím obě letiště dělí
Armáda už kvůli plánovanému opuštění Ruzyně převedla na kbelskou základnu dvanáct pracovníků. Ukázalo se ale, že by chyběli na ruzyňském letišti, zůstalo tam tedy nakonec pět lidí jako pohotovostní služba. „Počítáme s tím, že se budou starat o terminál Jih až do příštího roku, minimálně během českého předsednictví,“ potvrdil mluvčí ministerstva obrany.
