Nejdelší most v Evropě bude měřit devatenáct kilometrů

Hamburk/Kodaň - Devatenáct kilometrů bude měřit nejdelší most v Evropě, který přes baltskou úžinu Fehrmarn Bält propojí Hamburk s Kodaní. Jeho stavba přijde na pět a půl miliardy euro a otevře se v roce 2018. Doposud mezi Německem a Dánskem funguje jen námořní spojení. Stavět se začne už v roce 2011 a nahradí stávající trajektovou dopravu mezi německým Puttgardenem a dánským Rödby.

Nový most ušetří cestujícím hodinu času. „Doufám, že nový most tento region po dokončení podstatně zatraktivní. Stavba bude sice obtížná pro obě země, ale nová infrastruktura zaručí nárůst turismu i ekonomiky,“ říká německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee.

Po horní části dvoupatrového mostu budou jezdit auta a ve spodním patře mají být dvoje vlakové koleje. Podle výpočtů nahrazení trajektů mostem výrazně sníží emise CO2. „Provedli jsme analýzu toho, jak se zdražení ropy podepíše na nákladech na dopravu, na tomto projektu se to ale neprojeví. Proto ho dokončíme,“ vysvětluje dánská ministryně dopravy Carina Christensenová.

Stavba se přesto nezamlouvá ekologům, podle kterých bude mít významný dopad na stěhovavé ptactvo a pilíře mostu zpomalí proudění vody v úžině. Projektanti toto tvrzení odmítají. Nejde totiž o první podobnou stavbu v Dánsku. Švédské Malmö a dánskou Kodaň spojuje Öresundský most. Jeho šestnáct kilometrů ale nestačí ani na evropské prvenství. To drží o dva kilometry delší most Vasko da Gama v Lisabonu. Světový primát ale patří americkému mostu přes jezero Pontchartrain, které překlenuje v délce téměř třiceti osmi a půl kilometru.

Vydáno pod