Odklad stavby chrudimského obchvatu se nelíbí místním, chystají protesty

Chrudim – Blokádou velkých silnic vedoucích do města hrozí sdružení Chrudimští patrioti, pokud nezačne vznikat odkládaný obchvat města. Případné blokády se podle člena sdružení Pavla Pavlíčka mohou opakovat, navíc k nim není potřeba příliš velký shluk lidí – stačí prý deset až dvacet aktivistů. Stavba obchvatu měla začít letos, ale Ředitelství silnic a dálnic na něj nakonec nenašlo dost peněz, a tak ji odložilo na příští rok.

„Obávám se, že jiná možnost asi není. Je třeba udělat nějaký rámus, protože ti, kteří jsou zticha, jsou vždy druzí. Je nám jasné, že tím ministerstvo dopravy k žádnému kroku nedonutíme, ale dokud se doprava v Chrudimi nezastaví, nebude se o tom mluvit vůbec,“ uvedl Pavlíček. Nespokojení lidé by podle něj mohli například každý týden kontinuálně jednu hodinu přecházet přes přechody. Tím by dopravu v Chrudimi přechodně zcela ochromili.

První část obchvatu za zhruba 823 milionů korun bude dlouhá 5850 metrů a povede z Medlešic a vyústí na křižovatce se silnicí I/17 z Chrudimi na Vysoké Mýto. Bude nutné pro něj zbudovat mimoúrovňovou křižovatku u Vestce, která bude sloužit jako dopravní přivaděč do Chrudimi ze směru od Pardubic. Druhá mimoúrovňová křižovatka bude v závěru stavby a rovněž dopravně napojí město. V některých úsecích jsou navržené protihlukové stěny, stavět se bude tři až čtyři roky. Výstavba druhé části obchvatu, která by měla spojit silnici I/17 u obce Kunčí se silnicí I/37 z Chrudimi do Žďáru nad Sázavou, je plánována následně, konkrétní termín stavby je dosud nejasný.

První etapa obchvatu z Medlešic na křižovatku se silnicí I/17 se měla začít stavět letos, ve státním rozpočtu se však na ni nenašly potřebné peníze. „Letos začnou přípravné práce, přeložky elektrického vedení a pokračují výkupy pozemků. Pokud se to dostane do rozpočtu na příští rok, začne se stavět zhruba ve druhé polovině roku 2010,“ řekl Jiří Jedlička z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic. Podle něj jsou pozemky zhruba z 85 procent vykoupené a organizace dohledává zbylé vlastníky, odklad stavby se přesto může znovu opakovat.