Francie zavedla u aut nové stálé státní poznávací značky

Paříž - Francie chce zavedením nových poznávacích značek zjednodušit registrační systém a zároveň zkomplikovat obchod s kradenými vozidly. Značka přiřazená k automobilu mu zůstane až do sešrotování, a to i kdyby měnil majitele a pokud neopustí francouzské území.

Jednou z velkých změn mělo být upuštění od označování územní příslušnosti vozidla podle departementů, ale nakonec u něho zůstane. Majitel vozidla si bude ale moci vybrat, ke které zeměpisné oblasti bude patřit, i kdyby tam ani nebydlel. Dá se předpokládat, že právě toho využije například řada obyvatel oblastí s nedobrou pověstí, mezi něž patří třeba přistěhovalecká předměstí Paříže a vlastně i samotná metropole.

Majiteli vozidla odpadá povinnost měnit značku kvůli změně bydliště, nahlásit stěhování ale pod hrozbou pokuty musí. Pořizování značky přes policejní prefekturu při koupi nového auta už nevyřizuje on, ale prodejce.

Nový imatrikulační systém má skoncovat s velkým nepořádkem v registraci vozidel. Zatímco jich po Francii jezdí kolem 40 milionů, zapsaných jich je oficiálně 150 milionů. Podle francouzského ministerstva vnitra je to dáno hlavně tím, že se nikdo nenamáhá ukončení provozu automobilu nahlašovat. Vozidla, která jsou již v provozu, nemusejí značky překotně měnit - až se změnou majitele. U ojetých aut se nové značky zavádějí až od 15. června.

Značky, které budou dostávat nově registrovaná vozidla, mají mít na obou krajích modré pruhy. V levém modrém je již tradiční označení příslušnosti podle státu s hvězdami Evropské unie. V prostředním bílém a širokém pruhu jsou dvě písmena, pak tři čísla a pak znovu dvě písmena. V pravém modrém pruhu je dvojčíslí vybraného departementu i s logem příslušného regionu.

Nový systém slibuje 280 milionů číselných kombinací a vydržet by měl 70 let. Jde již o třetí velké přečíslování v zemi. Poté, co se státní poznávací značky zavedly v roce 1901, systém se pak měnil v roce 1928 a v roce 1950.