V Hannoveru se představila jednotná zástrčka pro elektromobily

Berlín/Hannover/Praha - Na největším světovém veletrhu průmyslových technologií Hannover Messe, který otevřel své brány v německém Hannoveru, představují poskytovatelé elektřiny standardizovanou zásuvku pro elektromobily, která má mít stejné parametry v celé Evropě. Natankovat elektřinu by tak pro evropské motoristy neměl být za pár let žádný problém. Pro běžné spotřebitele jsou zatím elektromobily poměrně drahé. Nástupu elektromobilů bude předcházet nástup hybridních vozů, uvedl Petr Dvořák z Czech EV Clubu.

Německý deník Die Welt tvrdí, že automobilová branže ve spolupráci s energetickými podniky odstranila velkou překážku na cestě k automobilu na elektrický pohon. Dvacítka největších energetických podniků a výrobců automobilů se podle listu dohodla na základních parametrech konektorů a zástrček. Přípojky budou třífázové a pod napětím 400 voltů jimi bude protékat proud o síle až 63 ampérů. Prázdné baterie tak bude možné dobít během několika minut.

Podle Petra Dvořáka z Klubu elektromobilů nepřetěžují auta na elektrický pohon při svém dobíjení elektrickou síť. „Elektromobil má velmi malou spotřebu. Energie, kterou potřebuje, aby ujel sto kilometrů, je oproti spalovacímu autu velmi malá, řekněme třetinová,“ popsal Dvořák.

Rozhovor s Hanou Scharffovou a Petrem Dvořákem (zdroj: ČT24)

V Česku ovšem v současnosti nejsou elektromobily příliš rozšířeny. Podle Dvořáka zatím existuje k jejich dobíjení pouze síť dobrovolných poskytovatelů energie. Jediná z nich je veřejná a žádná z nich zatím nedokáže pracovat s nově představenou zásuvkou a poskytovat 63 ampérů pod napětím 400 voltů.

Díky jednotnému evropskému připojení k elektřině mohou být vyráběny elektromobily velkosériově. Při tankování elektřiny do elektromobilu by tak neměly vznikat podobné problémy jako při zapojování holícího strojku nebo přenosného počítače do elektrické sítě v různých zemích. Odborníci vidí hlavní problém v rozvodné síti, která by vydržela takovou zátěž. Podle Dvořáka nebude zatížení sítě při dobíjení elektromobilu tak velké.

Experti však upozorňují, že automobil na elektřinu se stane plnohodnotnou alternativou k vozům s benzinovými či naftovými motory až zhruba za 20 let. Podle Bernda Bohra z firmy Bosch, která mimo jiné vyrábí autobaterie, zatím brání hromadnému rozšíření elektrického automobilismu vysoké náklady na elektropohon a akumulátory. Ty, které vydrží na alespoň 200 kilometrů, dnes stojí 8000 eur (zhruba 216 Kč), tedy tolik co běžný automobil. Dokud baterie nedosáhnou oproti dnešku trojnásobné hustoty energie, je podle Bohra konec spalovacích motorů iluzí.

Ředitel společnosti E.on Energie Klaus-Dieter Maubach však ujišťuje, že otázkou není, zda věk elektromobilů nastane, ale kdy. Hlavní problém přitom vidí v rozvodné síti, která podle něj musí být především udržována stabilní ve dne i v noci pro případ, že se najednou připojí nebo odpojí desítky tisíc automobilů. Podle Maubacha si to vyžádá změnu celého systému zásobování proudem.

Rozšíření automobilů na elektrický pohon však bude vyžadovat také politickou vůli v celé Evropě. V čele tohoto úsilí je zatím Velká Británie, která se chystá od roku 2011 až 5000 librami (přes 150.000 Kč) podporovat koupi automobilu šetrného k životnímu prostředí. Jenom v Londýně už dnes jezdí kolem 2000 elektromobilů a město tu chce časem instalovat 25.000 dobíjecích stanic.

Na společném elektromobilu pracuje ve svém britském závodě v Sunderlandu automobilka Nissan spolu s Renaultem. Od roku 2010 by tam měla být spuštěna výroba. Nissan a Jaguar dostaly na vývoj těchto technologií dotaci od Evropské investiční banky v celkovém objemu přes 500 milionů liber.

Rovněž německá vláda sází na programy podpory. Půl miliardy eur už poskytla, z nich 115 milionů šlo na rozvoj sítě dobíjecích stanic. V Berlíně rozjely společné pilotní projekty na vybudování několika stovek dobíjecích stanic koncerny Vattenfall a RWE spolu s automobilkami Daimler a BMW. Podobné plány mají také města Oldenburg, Frankfurt nad Mohanem a průmyslový region Porúří. Německá vláda počítá s tím, že už v roce 2020 bude v zemi jezdit více než milion automobilů na elektrický pohon.

Důležitá je rovněž spolupráce mezi automobilkami a výrobci baterií. Koncern Toyota tak koordinuje vývoj s Panasonikem, Nissan s firmou NEC a Volkswagenu dodává autobaterie Sanyo. Daimler dokonce získal 49procentní podíl ve firmě Li-Tec v Saské Kamenici, kde se mají ve velkém autobaterie začít vyrábět od roku 2011. Už dnes se tu v prototypové sérii vyrábí baterie nové generace, které jsou ještě menší, lehčí a bezpečnější než dosavadní lithium-iontové baterie.