Trať do mozambických uhelných dolů se znovu otevře napřesrok

Kapské Město – Rekonstrukce Senské železniční trati v Mozambiku, kterou částečně financuje Světová banka, se blíží ke konci a otevřena bude zřejmě v lednu 2010. Informovala o tom právě Světová banka, která vložila do stavby více než polovinu celkové částky potřebné na opravu trati, jež činila 200 milionů amerických dolarů. Rekonstrukcí prošlo 665 kilometrů trasy, která spojuje uhelné doly Moatize a přístav Beira a je podstatná pro export uhlí z Mozambiku.

„Hlavní práce by měly být hotovy do konce září, potom budou moci jezdit po trati pracovní vlaky,“ uvedl dopravní expert Světové banky Jose Chembeze. „Pro běžnou dopravu bude otevřena po skončení všech zkoušek a dokončovacích pracích, pravděpodobně v lednu 2010,“ dodal.

Světová banka do rekonstrukce trati vložila 104,5 milionu dolarů a zvažuje, že dá dalších 45 milionů. Zbytek platí konsorcium firem CCFB, které sestává ze státní železniční společnosti CFM a indické firmy Rites and Ircon.

Podle Chembeze se diskutuje o dalších úpravách trati, po nichž by bylo možné vozit 12 milionů tun uhlí ročně. „Výdaje na dodatečné úpravy by měly činit asi 250–280 milionů dolarů,“ uvedl Chembeze.

Senská trať podle něj má také významný vliv na život v okolí. Měla by pomoci s obnovou sídel v údolí Zambezi, která byla zničena během občanské války v Mozambiku.