Pražským městským částem se nelíbí rušení přechodů

Praha – Rušení přechodů může být podle radnic jednotlivých pražských obvodů nebezpečné. Chodci totiž podle nich mohou bez rozmyslu „skočit“ do silnice v místě, kde ze dne na den přechod zmizel a následně skončit pod koly projíždějícího auta. Vyhlášku ministerstva dopravy, která přikazuje rušení přechodů v místech, kde vedou přes tramvajovou trať a není u nich světelná signalizace, označují městské části za nešťastnou. Technická správa komunikací (TSK) po kritice rušení přechodů zastavila, předtím jich ale již stihla zrušit 79. O tom, jestli bude TSK v rušení pokračovat, rozhodne jednání pražského magistrátu s ministerstvem dopravy.

Vyhláška začala platit již v roce 2006. Magistrát se podle Miroslava Rajcharta z odboru dopravy snažil vyjednat její změnu, ministerstvo ale na úpravu nechtělo přistoupit. Pokud by se na přechodech, které vyhlášce odporují, stalo neštěstí, zodpovědnost by padla na magistrát či městské části. Těm ale rušení přechodů vadí, mizí totiž často bez upozornění i z frekventovaných silnic. „Každý den se bojím, aby se nikomu nic nestalo,“ řekl například starosta Prahy 4 Pavel Horálek.

Proti vyhlášce se vyslovili také například zástupci radnicí Prahy 1, 2, 6 nebo 7. „Doufáme, že vyhláška bude brzy změněna,“ zdůraznila starostka Prahy 2 Jana Černochová. Vedoucí odboru dopravy Prahy 1 Ludvík Czital podotkl, že v historickém centru Prahy často vedou po kolejích zároveň pásy pro automobily. Přechody podle něj vedou k tomu, že zde lidé jedou pomaleji a chovají se ohleduplněji. Dodal také, že se v pražském centru 40 procent lidí pohybuje pěšky, a chodci by tedy měli mít větší přednost.

Proti rušení přechodů se ohradila různá sdružení včetně Národní rady lidí se zdravotním postižením (NRZP). Podle jejího předsedy Václava Krásy byl zrušen například přechod přímo u sídla NRZP v Holešovicích, který každodenně využívaly desítky postižených lidí.

Vydáno pod