Za zpoždění vlaků měly být kompenzace, vláda odsouhlasila odklad

Praha – Naděje cestujících, že od prosince dostanou v případě zpoždění vlaků alespoň malou kompenzaci, se rozplývá. Ministerstvo dopravy navrhlo vládě pětiletý odklad platnosti nařízení Evropské unie, které rozšiřuje práva cestujících mimo jiné o návratky jízdného za zpoždění. Podle mluvčího ministerstva Karla Hanzelky se v současnosti na českých železnicích na mnoha místech staví, a tak jsou vlaky opožděny kvůli akcím státní Správy železniční dopravní cesty. Vláda dnes odsouhlasila novelu zákona o drahách, která počítá s pětiletým odkladem platnosti příslušného nařízení Evropské unie. Novelu musí schválit také parlament. Odklady povinnosti platit odškodné připravují i některé další evropské státy.

Ministerstvo dopravy žádá výjimku minimálně 5 let

Evropská komise připravila plán, podle kterého by měli železniční dopravci odškodňovat cestující v případě, že vlaky nejezdí včas. Při hodinovém zpoždění by vznikl nárok na vrácení čtvrtiny ceny jízdenky. Pokud by vlak jel o dvě hodiny déle, dostal by cestující zpět celou polovinu vydaných peněz. Dále mají být železniční dopravci zodpovědní například za ztrátu zavazadel a za zranění či smrt cestujících. Evropské nařízení také rozšiřuje práva pohybově hendikepovaných lidí.

Reportáž Veroniky Kubíčkové (zdroj: ČT24)

Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky je odklad povinnosti kompenzovat zpoždění podložen tím, že v České republice stále probíhá modernizace železniční sítě. Nemalá část zpoždění je způsobena právě tím, že probíhají stavební práce, proto by nespravedlivě kompenzace přešly k dopravcům.

Pokud poslanci návrh podpoří, cestující se svých náhrad nedočkají nejméně do roku 2014. A možná ještě déle.

Většinu (zpožděných) vlaků provozují ČD

V Česku by v současnosti většinu odškodnění platily České dráhy. Osobní drážní dopravu kromě nich provozuje také Viamont na třech tratích, na jedné trati jezdí Veolia Transport (pro Železnici Desná) a OKD Doprava. Velké rekonstrukce v současnosti probíhají zejména na tratích z Prahy přes Plzeň do Chebu, z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic, z Bohumína do Žiliny a z Brna do Břeclavi. Cestující dnes dostanou zpět pouze peníze za případnou místenku, a to v případě, že do cílové stanice dojedou se zpožděním více než hodinovým. Místenky se prodávají za 70 korun (35 majitelům tzv. In-karty) v rychlících, expresech a vlacích Intercity/Eurocity a za 200 korun (resp. 100) v pendolinu.

Zatímco česká vláda nechce přiznat občanům právo na kompenzaci za zpoždění, zejména Německo jde v tomto příkladem zbytku Evropy. Tamní železniční dopravci již od letoška musí v případě zpoždění poskytovat kompenzace, které jsou v některých ohledech ještě velkorysejší než požadavky Evropské unie.

„Německé železnice dostávají podstatně více peněz, ty částky jsou zhruba šestkrát vyšší než v ČR. My jsme doporučili uplatnit přechodné období, protože česká infrastruktura není připravena na toto nařízení EU,“ uvedl Šťáhlavský.

Nařízení EU se vztahuje na všechny spoje, státy mohou uplatnit výjimku pouze u městských, příměstských a regionálních vlaků. Cestující má nárok minimálně na vrácení 25 procent z ceny jízdenky, pokud je zpoždění větší než hodina, a polovinu ceny jízdenky v případě zpoždění delšího než dvě hodiny. Dopravce musí peníze vyplatit do měsíce od podání žádosti. Pokud vlak nepřijede vůbec, dráhy cestujícímu zaplatí hotel, nebo ho taxíkem dopraví na místo určení.

Tabule s ranními zpožděními v Pardubicích hl. n.
Zdroj: ČT24