Veletrh T&L představuje železniční novinky i dobře známá vozidla

Brno – Veletrh Transport a logistika, který se koná současně s brněnským Mezinárodním strojírenským veletrhem, je jednou z nejvýznamnějších českých železničních událostí. Výrobci jej pravidelně využívají k představení svých nových i starších výrobků. Letos mohou návštěvníci brněnského výstaviště spatřit premiéru zrekonstruovaného vagonu, který pro České dráhy připravily ŽOS Vrútky, lokomotivu 109E od plzeňské Škody nebo tramvaj For City od téhož výrobce.

Škoda 15T For City

Tramvaj, která má ve velkých počtech v budoucnosti zaplavit Prahu, se v Brně představila hned ve třech podobách. Část vozidla je vybavena obvyklými polstrovanými sedačkami potaženými textilem, část nabízí sezení v plastu a konečně je možné vyzkoušet i dřevěné sedačky. Tříčlánková tramvaj působí mnohem vzdušněji než předchozí typ tramvaje od Škody (v Brně jezdí jako 13T, v Praze jako 14T), protože výrobce postavil podvozky tak, že neomezují prostor pro cestující. V českých tramvajích je novinkou LCD informační panel, kde se cestující dozví informace o projížděné trase. Ty v tramvaji For City nahrazují dnes běžné „teploměry“ s LED panely.

Zrekonstruovaný bistrovůz pro ČD

Zcela poprvé může veřejnost spatřit nově zrekonstruovaný vagon, který od příštího roku bude jezdit na vlacích Českých drah. Vůz z označením ARmpee nabízí cestujícím klimatizovaný velkoprostorový oddíl první třídy a restaurační část. Jeho interiér, který vytvořily slovenské ŽOS Vrútky obsahuje řadu prvků, které sice bývají k vidění ve vlacích v Německu či Švýcarsku, ale u Českých drah jde o novinku. Na pohled samozřejmost, ale v českých vlacích spíše vzácnost, jsou zásuvky – pro každé sedadlo je jedna. Ve voze také takřka nebude k vidění papír. Elektronika zabezpečuje jak vnější panel s informací o tom, kam vlak jede (dnes běžně bývá nalepen na dveřích), tak podrobnější informace o trase na představku. Digitální jsou také „lístečky“ nad sedadly upozorňující na to, že je místo rezervováno. Sedačky jsou od firmy Borcad, obdobné jako například ve vozech první třídy od Siemensu, které jezdí na vlacích Eurocity z Prahy do Berlína.

Slovenský a maďarský vagon naznačují možný rozvoj

ŽOS Vrútky jsou v Brně zastoupeny také slovenským vozem první třídy řady Ampeer. Jedná se o novostavbu, která vyšla slovenského dopravce levněji než České dráhy moderní vagony od Siemensu, které nakupovaly v letech 1999 a 2006. Interiér je podobný nově zrekonstruovaným bistrovozům ČD, má tytéž sedačky, nechybí mu klimatizace a z panelu na stěně se cestující dozví i to, jakou zrovna jedou rychlostí. Zrekonstruovaný vůz v Brně prezentuje i maďarská pobočka Bombardieru. Sérii dravě vyhlížejících vozů právě rekonstruuje pro maďarského dopravce START, který je chce využít na vlacích Intercity. Původně se jednalo o vagony ze 70. let, kterých mají velké množství i České dráhy.

Staří známí…

Lokomotivy typu 109E, které budou České dráhy provozovat jako řadu 380, prezentuje Škoda již rok. V Brně je ale poprvé k vidění třetí vozidlo z objednaných dvaceti. Druhou vystavenou elektrickou lokomotivou je tzv. Laminátka, stroj z 60. let minulého století. Po převzetí nákladní divizí Českých drah ČD Cargo prošla důkladnou rekonstrukcí, po níž ji zejména strojvedoucí nejspíše nepoznají. Dále jsou na brněnském výstavišti k vidění posunovací lokomotivy dopravců CZLoko, respektive ŽS Cargo.

Regionální dopravu zastupují City Elefant, Regionova a „Bageta“. Jako City Elefant označují České dráhy patrovou příměstskou jednotku řady 471, která brázdí příměstské koleje především v okolí Prahy, v menší míře u Ostravy. Brňané do City Elefantu mohou usednout pouze na svém výstavišti. Jelikož je na jižní Moravě jiné napětí v trolejích, moderní jednotky tam nemohou. Regionovy naopak znají cestující již ve všech krajích. ČD, resp. společnost PARS, která rekonstruuje staré motoráky na žluté Regionovy, v Brně vystavují v pořadí stou jednotku této řady. Návštěvníci mohou srovnat Regionovu s obdobnou jednotkou, která jezdí na Slovensku. Ta dostala neoficiální přezdívku Bageta. ŽOS Zvolen vytváří Bagety také ze starých motorových vozů řady 810 a přívěsných vozů odpovídajícího typu, oproti šumperskému výrobci ale zůstává věrnější původnímu designu. Slovenské verzi chybí nízkopodlažní část, cestující mohou naopak ocenit široký průchod mezi oběma částmi jednotky.

  • Tramvaj ForCity autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1113/111291.jpg
  • Vůz řady ARmpee autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1114/111331.jpg
  • Vůz řady ARmpee autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1114/111325.jpg
  • Maďarský vůz řady Apee autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1114/111359.jpg
  • Zrekonstruovaná lokomotiva řady 230 autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1114/111389.jpg
  • Slovenská jednotka 813 autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1114/111369.jpg
  • Regionální vlaky autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1114/111399.jpg