Dráhy objednají nové vlaky za 16 miliard korun

Praha – České dráhy vypíší výběrová řízení na dodávku nových či zmodernizovaných vlaků v rekordní hodnotě 16 miliard korun. Peníze budou platit ČD postupně během následujících čtyř let, jak budou nové vozy uváděny do provozu. V minulosti byla hodnota tendrů výrazně nižší. Vedení ČD o tom informovalo na tiskové konferenci. Letos dráhy uvedou do provozu nové vlaky za více než 4,5 miliardy korun. Loni byla částka podobná. Dalších více než půl miliardy dá dopravce jako zálohu na vlaky, které obdrží v roce 2011.

České dráhy v roce 2009 uvedly do provozu následující kolejová vozidla:

Cestující se letos dočkají například 11 nových pantografů City Elefant, 78 opravených rychlíkových vagonů nebo 46 krajských motoráků Regionova. Během jara bude do provozu uvedeno i 6 bistrovozů. V dalších letech by se měly na českých kolejích objevit například nízkopodlažní motorové vozy pro rychlost až 120 km/h, nízkopodlažní soupravy pro regionální dopravu nebo pantografy pro rychlost až 160 km/h.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

„Soutěže budou otevřené pro všechny evropské dodavatele. České firmy mají obrovskou výhodu ve znalosti problematiky a terénu. Zároveň je to obrovská příležitost pro stovky různých dodavatelů a subdodavatelů,“ nastínil náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek nejen podobu výběrových řízení, ale i možné favority.

Jediný, a to český zájemce se zúčastnil další soutěže na rekonstrukci 66 přípojných vozů pro motorové rychlíky. Její výsledek již dráhy oznámily, 40 let staré vagony projdou rekonstrukcí v Krnovských opravnách a strojírnách.

Firmy představily své úpravy

Jak přesně bude vypadat revitalizovaný rychlíkový oddílový vagon druhé třídy, není zatím zcela zřejmé. České dráhy dnes představily veřejnosti na Masarykově nádraží hned několik prototypů, které podle zadání dopravce upravily různé společnosti. ČD by z nich nakonec měly vybrat dodavatele, který upraví dalších zhruba 70 vozů. V dalších letech ovšem chtějí dráhy opravit většinu starých rychlíkových vozů.

„Budou se měnit čalounění, podlahy, toalety, těsnění oken, topení – to znamená věci, které cestující vnímá na první pohled,“ shrnul nejvýraznější změny na voze generální ředitel ČD Petr Žaluda. V upravených vagonech již nebudou lavice v kupé potaženy koženkou, nýbrž látkou s modrými vzory, které pro potřeby ČD loni vytvořilo grafické studio Najbrt.

Podle ředitele je takováto podoba modernizace vozů velmi levná. „Tento humanizovaný vůz stojí do dvou milionů. Zásadní rekonstrukce, kde zůstane jen podvozek a skříň, stojí kolem patnácti milionů. Nový vůz se pohybuje kolem 50 milionů,“ uvedl Žaluda.

Dráhy ovšem ve svých požadavcích na podobu revitalizovaného interiéru zaostaly například za svým slovenským protějškem ZSSK. Ten nechal do části svých starých rychlíkových vagonů nainstalovat docela nové sedačky a také uzavřený toaletní systém, kterým nepropadává odpad na koleje.

ČD podruhé představily také svůj nedávno zrekonstruovaný vůz první třídy s bistrooddílem. Vagon, který se začal objevovat ve zkušebním provozu na spojích Intercity mezi Prahou a Ostravskem, dostal oproti své výstavní premiéře nové sedačky, barevně sladěné s novým béžovomodrým schématem interiérů první třídy.

Nákupy a rekonstrukce zaplatí dluhopisy i EU

Zrychlenou obnovu vozového parku chtějí dráhy financovat z bankovních úvěrů, emisí dluhopisů, za pomoci leasingu nebo z evropských fondů. Zastaralé vlaky patří k největším problémům drah, průměrné stáří překročilo 26 let, některým soupravám přitom už táhne na padesát. Objem finančních prostředků investovaných do nových vlaků v posledních dvou letech výrazně vzrostl a dosahuje od roku 1989 historicky rekordních hodnot.

  • Revitalizovaný vůz autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1503/150266.jpg
  • Revitalizovaný vůz autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1503/150270.jpg
  • Revitalizovaný vůz autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1503/150267.jpg
  • Vůz řady ARmpee 1. třídy s bistrooddílem autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1503/150286.jpg