Bruntál a Malá Morávka se nevzdávají své lokálky

Bruntál/Praha – Jesenická obec Malá Morávka a nedaleké město Bruntál se odvolaly proti zrušení železniční trati, která je spojuje. Lokálku zrušilo na počátku ledna ministerstvo dopravy. Na trati by podle obou rozkladů měla zůstat sezonní doprava, o jejíž provozování má zájem společnost KŽC Doprava. Ta dokonce uvažuje o odkoupení trati v případě, že by ministerstvo její zrušení nakonec potvrdilo.

Malá Morávka podala rozklad proti rozhodnutí ministerstva dnes, Bruntál již ve středu. Další dva rozklady obdrželo ministerstvo od občanského sdružení Společnost přátel Muzea Kapličkový vrch v Malé Morávce, které organizovalo příležitostné turistické jízdy po trati, a od Klubu přátel lokálek.

Podle moráveckého starosty Ondřeje Holuba je zrušení lokálky předčasné. „Zájem o zachování a využívání trati jsme projevovali opakovaně,“ uvedl v rozkladu. Upozornil, že ministerstvo své rozhodnutí zdůvodnilo chybnou informací, podle které neměl žádný dopravce zájem o provozování dopravy na lokálce. Podle starosty Holuba by však mezi Bruntálem a Malou Morávkou chtěla jezdit společnost KŽC Doprava.

Společnost, která v několika regionech provozuje sezonní výletní vlaky s historickými motorovými vozy z 50. a 60. let minulého století, chce na trati Bruntál – Malá Morávka zachovat občasné turistické jízdy. V případě zájmu obcí ležících u trati by KŽC Doprava zahájila i pravidelnou dopravu. Ředitel KŽC Bohumil Augusta navíc uvažuje o odkoupení dráhy v případě, že by ji stát definitivně zrušil. „Byla by to poslední šance na její přežití,“ řekl. Společnosti KŽC už patří trať Česká Kamenice – Kamenický Šenov, opuštěnou lokálku koupila od SŽDC v roce 2008 a od té doby ji opravuje.

Ministerstvo dopravy při zrušení trati – prozatím nepravomocném – všechny dosavadní připomínky zamítlo jako příliš obecné. Další udržování lokálky přitom je podle státního úřadu finančně příliš náročné. „Jen na zajištění několika akcí ročně by byly veřejné finanční prostředky na udržování a opravy dráhy vynakládány nehospodárně,“ uvedlo jako jeden z důvodů zrušení ministerstvo.

Motorové vozy z přelomu 40. a 50. let používají soukromí dopravci pro sezonní výletní vlaky jako je Pražský motoráček.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší
Vydáno pod