Česko nemá na opravu mostů, některé hrozí zřícením

Praha - Česku chybí nejméně 30 miliard na opravy mostů. Podle expertů je ze 30 tisíc silničních mostů více jak 500 ve špatném technickém stavu a některým menším hrozí dokonce zřícení. Pozornost se přitom většinou soustředí jen na největší stavby na hlavních tazích. Zde prý nebezpečí zřícení podle ministerstva dopravy nehrozí. Aktualizovaný technický stav mostů v Česku chce ministerstvo dopravy zveřejnit až v březnu. To znamená až po ukončení zimy, která se na jejich technickém stavu podepisuje ve velkém.

Kupříkladu Nuselský most v Praze čeká letos na jaře oprava. Technici označují jeho stav za velmi špatný a práce na něm už nelze odkládat. „Zastupitelstvo bude schvalovat investici do Nuselského mostu do konce února, počítáme s částkou 35 milionů korun,“ tvrdí mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy Tomáš Mrázek. Nedávno dokonce do mostu nateklo a pražské metro tak muselo přestat jezdit. „Předpokládám, že opravu zahájíme začátkem března. Opravovat se bude tak, aby byl dopad na dopravu minimální. Budeme pracovat v noci, přes den tam bude snížená rychlost a nebude to mít žádný dopad na provoz metra,“ dodává Mrázek.

Ale problém se netýká jen Prahy. Podobných mostů, které vyžadují okamžitou opravu, je po celém Česku podle expertů na mostní konstrukce více jak 500. V kritickém stavu je jich pak asi čtyřicet. A právě u těch je nutné snižovat i nosnost, což znamená omezit dopravu. „Na opravu všech mostů v této republice by stát potřeboval zhruba 30 miliard korun. Silničních mostů je totiž v Česku celkově zhruba 30 tisíc,“ vypočítává Jakub Ptačinský, mluvčí ministerstva dopravy.

„Jednoznačně lze říct, že se najdou na našem území mosty, které hrozí při zatížení zřícením,“ domnívá se expert na mostní konstrukce František Menšík. Ministerstvo dopravy trvá na tom, že na hlavních tazích takové nebezpečí nehrozí. „Tím, že procházejí každým rokem kontrolou statika, tak je jisté, že jakýkoli statik by nám zakázal provoz, kdyby byla ohrožena bezpečnost cestujících. To tedy není u žádného mostu, který je ve vlastnictví státu,“ argumentuje Ptačinský.

Tomáš Mrázek
Zdroj: ČT24