Na vyšší ceně dálničních známek vydělají i jejich distributoři

Praha – Na zdražení dálničních známek vydělají desítky milionů korun také distributoři. Jejich odměna za rozvoz a prodej kupónů se totiž vypočítává procentuálně. To znamená, že čím je vyšší cena pro řidiče, tím více peněz dostanou. „Se zvýšením ceny kupónů roste i marže distributorů,“ přiznal Tomáš Čoček, náměstek Státního fondu dopravní infrastruktury. Nicméně úřad podle něj s distributory o snížení marží jedná.

Všechny prostředky za dálniční známky nemíří pouze na budování nových dálnic a opravy rozbitých komunikací. Lidé totiž svými penězi přispívají i na byznys distributorům kuponů. A to přesto, že si známky kupují na poštách a benzinkách.

Z částky 1 500 korun za roční známku, kterou od ledna zaplatí čeští řidiči, by podle současné dohody měli distributoři inkasovat více než pět procent. I když se pro příští rok mluví o výši 4,8 procent, firmy by díky zdražení mohly za stejnou práci utržit 180 milionů, tedy o 25 milionů více než nyní. 

Odhad marže distributorů známek
Zdroj: ČT24

Státní fond dopravní infrastruktury ovšem slibuje, že marže distributorům sníží. „Jednání pro příští rok ještě nejsou uzavřena, ale se ziskem počítáme pravděpodobně stejným,“ uvedl mluvčí České pošty Ivo Mravinac. Ani ostatní firmy, které kupony prodávají, nemají o svých příjmech jasno.

Každopádně podle tvrzení dopravního fondu to letos bude naposled, kdy se budou marže pro distributory vypočítávat procentuálně. „Tento rok bude poslední rok, kdy poběží tyto smlouvy,“ poznamenal náměstek Čoček. Stát chce namísto toho přejít na fixní odměny v korunách. Kromě prostředků na distribuci další desítky milionů korun stojí samotná výroba dálničních známek. Zatímco loni to bylo 45 milionů, letos by měl tisk stát o deset milionů méně.

Reportáž Jana Šenkýře (zdroj: ČT24)
Vydáno pod