DP v Hradci musí zaplatit pozůstalému 600 tisíc

Hradec Králové – Josef Pekárek, jehož sedmnáctiletý syn zemřel v roce 2003 při tragické srážce vlaku a autobusu hromadné dopravy v Hradci Králové, dostane od Dopravního podniku města Hradec Králové 600 000 korun. Dnes o tom rozhodl Krajský soud v Hradci Králové. Pekárek u soudu požadoval náhradu nemajetkové újmy milion korun. Advokát Dopravního podniku si vzal čas na rozmyšlenou.

„Žalobce se po neštěstí úplně složil, nebyl schopen žádných úkonů, nebyl schopný práce, bere antidepresiva a kvůli zdravotním problémům je v invalidním důchodu,“ řekla při vynášení rozsudku soudkyně Věra Adámková. Milionové odškodnění ale podle ní bylo příliš vysoké, protože už od události uplynulo devět let.

Pekárek dnes řekl, že po ztrátě syna má zdravotní problémy a musel nechat svého podnikání. „Jsem psychicky pryč. To nepřeju nikomu, ani úhlavnímu nepříteli, takovou bolest. Kdo to nezažije, ten to nemůže pochopit,“ řekl muž. Jeho syn ráno jel autobusem do školy. Dcera, která měla jet stejným spojem, v den tragédie zaspala.

Právní zástupce hradeckého dopravního podniku Vlastimil Marhan řekl, že rozsudek má svoji logiku. „Je nepochybné, že žalobce je postižený poměrně hodně po té události. To jsme nezpochybňovali,“ řekl Marhan s tím, že případné odvolání proti verdiktu musí posoudit představenstvo dopravního podniku. Dopravní podnik žalobci už dříve nabídl odškodnění do půl milionu korun, nedohodli se však.

Reportáž Vlastimila Weinera (zdroj: ČT24)

V dubnu 2003 se ve čtvrti Březhrad srazil na přejezdu městský autobus s vlakem, srážku nepřežili tři cestující z autobusu a jeho řidič, další čtyři lidé byli těžce zraněni. Vyšetřování neštěstí policisté nikdy neuzavřeli s jednoznačným závěrem, zda výstražná signalizace na přejezdu v tu chvíli fungovala, nebo ne. Svědci potvrzovali obojí. Nedávný rozsudek jiného, pražského soudu ale nečekaně potvrdil, že viníkem nehody byl řidič autobusu, který vjel na přejezd na červenou. 

V době neštěstí ještě na přejezdu závory nebyly, místo bylo zarostlé křovím a řidiči měli ztížený výhled do okolí. Kamery, které pak u přejezdu umístili technici drah, zachytily, jak na červenou přejíždějí auta, ale i městské autobusy. I po instalaci závor se rozjel přes koleje autobus a červené světlo už svítilo. Naopak v jiných případech zůstaly závory nahoře, ale přes přejezd projížděl vlak.