Mosty na D47 reznou a sedají si. Škody za stamiliony chce ŘSD reklamovat

Praha - Pilíře mostů na dálnici D47 si sedají a nosná ocelová konstrukce rezaví. Oprava jednoho mostu vyjde na 600 milionů korun. Zřícení konstrukcí mostů nehrozí, poškození ale s sebou přináší dodatečné náklady na údržbu a zkracuje se jejich životnost, prohlásila ředitelka úseku kontroly kvality staveb ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová.

Nedostatky na celkem pěti mostech odhalil audit německých expertů, které si zadalo ještě bývalé vedení ŘSD. Šetření zjistilo, že za vzniklé potíže mohou chyby v projektu, kdy byla ocel umístěna do nevhodného prostředí, ve kterém je vystavená působení vody a posypové soli stékající z vozovky, řekla Pošvářová. Němečtí experti ale nehodnotili, kdo za současný stav nese odpovědnost.

Vedoucí konsorcia stavitelů, kterým je společnost Eurovia CS, se k prezentovaným výsledkům šetření ŘSD odmítlo vyjádřit. Expertizu totiž zatím nemá k dispozici. ŘSD se chce se zhotoviteli dohodnout na uznání reklamací a opravách na jejich náklady. Když jednání nepovedou k takovému řešení, má v úmyslu podat žaloby. ŘSD si objednalo německé posudky proto, že v Česku nejsou experti v oboru ocelových konstrukcí, které by bylo možné považovat za nezávislé. Lidé, kteří v této oblasti v Česku působí, mají příliš blízko ke stavebním společnostem, dodala šéfka úseku kontroly kvality staveb.

Problémy s mosty se objevily na úseku dálnice D47, která proslula zvlněním povrchu krátce po uvedení do provozu v roce 2008. K tomuto problému manažer kvality ŘSD Miroslav Wagner řekl, že záruční doba, během které může ŘSD vady na tomto úseku reklamovat, končí 30. listopadu. Podle něj ale nepřichází v úvahu, že by stát tuto lhůtu promeškal. Všechny známé vady, kterých je na tomto úseku dálnice přes tisícovku, ŘSD již písemně reklamovalo.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl loni, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá. Kvůli poškozování dobrého jména společnosti podala na ŘSD žalobu.