Praha - Pilíře mostů na dálnici D47 si sedají a nosná ocelová konstrukce rezaví. Oprava jednoho mostu vyjde na 600 milionů korun. Zřícení konstrukcí mostů nehrozí, poškození ale s sebou přináší dodatečné náklady na údržbu a zkracuje se jejich životnost, prohlásila ředitelka úseku kontroly kvality staveb ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová.
Mosty na D47 reznou a sedají si. Škody za stamiliony chce ŘSD reklamovat
Nedostatky na celkem pěti mostech odhalil audit německých expertů, které si zadalo ještě bývalé vedení ŘSD. Šetření zjistilo, že za vzniklé potíže mohou chyby v projektu, kdy byla ocel umístěna do nevhodného prostředí, ve kterém je vystavená působení vody a posypové soli stékající z vozovky, řekla Pošvářová. Němečtí experti ale nehodnotili, kdo za současný stav nese odpovědnost.
Vedoucí konsorcia stavitelů, kterým je společnost Eurovia CS, se k prezentovaným výsledkům šetření ŘSD odmítlo vyjádřit. Expertizu totiž zatím nemá k dispozici. ŘSD se chce se zhotoviteli dohodnout na uznání reklamací a opravách na jejich náklady. Když jednání nepovedou k takovému řešení, má v úmyslu podat žaloby. ŘSD si objednalo německé posudky proto, že v Česku nejsou experti v oboru ocelových konstrukcí, které by bylo možné považovat za nezávislé. Lidé, kteří v této oblasti v Česku působí, mají příliš blízko ke stavebním společnostem, dodala šéfka úseku kontroly kvality staveb.
Problémy s mosty se objevily na úseku dálnice D47, která proslula zvlněním povrchu krátce po uvedení do provozu v roce 2008. K tomuto problému manažer kvality ŘSD Miroslav Wagner řekl, že záruční doba, během které může ŘSD vady na tomto úseku reklamovat, končí 30. listopadu. Podle něj ale nepřichází v úvahu, že by stát tuto lhůtu promeškal. Všechny známé vady, kterých je na tomto úseku dálnice přes tisícovku, ŘSD již písemně reklamovalo.
Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl loni, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá. Kvůli poškozování dobrého jména společnosti podala na ŘSD žalobu.