Zda za včerejší tragédií stojí selhání řidiče, či technická závada na voze, budou vyšetřovatelé vědět za několik týdnů, až znalci vypracují posudky na havarovaný automobil. Na silnici nejsou brzdné stopy, objevily se spekulace, že z vozu vytekla brzdová kapalina. Pomoci při objasňování případu by měl i kamerový záznam z jiného závodního auta, které místem projíždělo chvíli před nehodou. Policisté také prověřují, zda organizátor dodržel všechny bezpečnostní předpisy. Tragédie se nevyšetřuje jako klasická dopravní nehoda, neboť se stala během závodu na uzavřené trati. Policie sice zjišťuje příčinu, zároveň ale nebere v potaz překročení rychlostních limitů.
Automobil Mitsubishi Lancer přejel horizont a vyjel doleva ze silnice do míst u domu, kde stály dívky. Nejdříve srazil poblíž hromady dřeva dvě z nich, otřel se o betonový sloup a asi o 50 metrů dále u plotu zabíjel opět. „Bylo to strašně rychlé, neměly šanci utéct. Viděli jsme auto z našeho domu naproti. Nenapadlo by nás, že to jsou naše děcka,“ líčila matka obětí.
Organizátor rallye Petr Bujáček se k tragédii vyjádřit odmítl. Mluvčí závodu Roman Ordelt pouze vzkázal, že „pořadatelé jsou z toho zdrceni“. Na místě tragédie hoří desítky svíček, lidé sem přinášejí květiny i plyšové hračky. Na obecním úřadě v Lopeníku vlaje černý prapor.
Nehoda znovu otevírá otázku bezpečnostních opatření při automobilových závodech. Ta se zpřísnila po poslední tragické nehodě na Barum rally, kde v září zemřel jeden člověk. Trati se postupně přizpůsobují novým bezpečnostním plánům, snižuje se rychlost při rychlostních zkouškách a rozšiřují se koridory. Zásadní změny by měly přijít od roku 2013. V úterý se mimořádně sejde Svaz rallye, aby projednal bezpečnostní opatření pro zbývající tzv. volné podniky letošního roku, které nejsou součástí oficiálního Mezinárodního mistrovství ČR.
Podle mluvčího Federace automobilového sportu Josefa Pátla ale nelze tragické události v rámci motorsportu nikdy zcela vyloučit. Problémem je vysoká nedisciplinovanost diváků. „Existují divácky určená místa, která jsou bezpečná, na druhou stranu není stoprocentně zajistitelné, aby u trati nikdo nestál,“ poznamenal Pátl.

Telefonát Gabriely Sluštíkové
Telefonát Gabriely Sluštíkové
16.00 11. 11. 2012
Josef Pátl ve Studiu ČT24
Na odpovědnosti organizátora je vyznačení divácky bezpečných míst v programu, popřípadě přímo na trati. Páskou se označují také nebezpečná místa. „Divákům je vždy doporučeno, aby stáli ve vymezených zónách. Tratě jsou poměrně dlouhé a nelze je vypáskovat kompletně po celé délce,“ řekl mluvčí. Bez označení se nechávají místa nepřístupná, na které se nepředpokládá, že se divák dostane.
Také všichni soukromí majitelé pozemků podél trati závodu jsou před startem upozorněni na rizika, právě tady se ale organizátoři často setkávají s nepochopením. „Dost často se nám stávalo, že nám řekli: Já stojím na svém pozemku, ty mně nemáš co říkat, co mám dělat,“ konstatoval Pátl. Podlě něj je potřeba zvýšit osvětu mezi diváky a prestiž traťových komisařů. „Lidé u nás mají tendenci je nerespektovat, stejně jako v jiných oborech,“ dodal.