Čeští žáci dopadli v mezinárodním srovnání nadprůměrně

Praha - V mezinárodním srovnání skončili čeští žáci s nadprůměrnými výsledky ve čtenářské gramotnosti, matematice i přírodovědě. Ukázaly to výsledky průzkumů TIMSS a PIRLS mezi desítkami zemí, které dnes zveřejnilo ministerstvo školství. V minulých letech přitom čeští školáci propadali. Nejlépe dopadly tradičně asijské země.

„Nejlépe šly našim dětem úlohy z přírodovědy,“ uvedl ministr Petr Fiala s tím, že v tomto předmětu skončili čeští čtvrťáci na osmém místě. Při měření v roce 2007 přitom obsadili 20. příčku. Do testů matematické a přírodovědné gramotnosti TIMSS se v minulém roce zapojilo 52 států. Za dobrý výsledek ale mohou hlavně chlapci, kteří se zlepšili ve všech sledovaných kritériích. Děvčata se naopak mírně zhoršila.

V matematice se umístili školáci na 22. místě, což je také nadprůměrný výsledek a zlepšení. Při měření v roce 2007 skončili žáci čtvrtých tříd z Česka 24. I přes zlepšení je ale Česko stále zemí s největším propadem znalostí oproti roku 1995.

Co se týká čtenářské gramotnosti, tedy schopnosti porozumět psanému textu, skončili čeští čtvrťáci na 14. místě. Poměřovalo se přitom ve 45 zemích. Děti byly nadprůměrné ve vyhledávání informací v textu, v ostatních parametrech byly jejich výsledky srovnatelné. „Jsou to výsledky dobré práce našich učitelů,“ myslí si ministr. Změny jsou podle něj důsledkem změn ve školství v posledních letech, zejména reformy, která umožnila školám vyučovat podle vlastních vzdělávacích programů. Školy prý také dobře využily peníze z EU, které mohly čerpat na zkvalitnění výuky.

České děti chodí nerady do školy

Do testování se zapojilo přes 4500 českých žáků a rodičů, téměř 500 učitelů a ředitelů škol. Ve výběru 25 zemí EU, OECD a Ruska se ve spokojenosti kantorů Česká republika zařadila do poslední třetiny žebříčku. Děti také v průzkumu odpovídaly na otázku, zda chodí rády do školy. „S tímto tvrzením rozhodně souhlasila pouze necelá třetina českých žáků, což bylo nejméně ze všech 25 zemí,“ uvádí zpráva.

Umístění českých žáků

  • přírodověda - 8. místo (z 52 států)
  • matematika - 22. místo (z 52 států)
  • čtenářská gramotnost - 14. místo (z 45 států)

Fiala chystá řadu změn, které by měly školám pomoci výuku zkvalitnit. Pro učitele má vzniknout kariérní řád, který by je měl motivovat se dále zlepšovat. Ministerstvo už také připravilo standardy pro češtinu, matematiku a angličtinu a chce pokračovat v dalších předmětech. Chystá se také strategie vzdělávání do roku 2020, další program z EU na podporu technické a přírodovědné výuky nebo modelové školní vzdělávací programy.