
Předškolní děti počítají, jako když bičem mrská
Předškolní děti mají o počítání velký zájem, který přitom nepřichází od učitelek v mateřských školách. Hlavní podíl na zlepšení má nejspíše vývoj společnosti a zvyšující se důraz na vzdělání. „Rodiče věnují zvýšenou pozornost tomu, aby dítě připravili do školy, aby jim usnadnili vstup do první třídy,“ přiblížil spoluautor výzkumu znalostí předškolních dětí Martin Chvál z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Výzkum ukázal, že oproti první polovině 70. let stoupl o třetinu podíl dětí schopných napočítat do deseti, relativní množství těch, kteří znají třicet a více čísel, dokonce stouplo bezmála na dvojnásobek. Mezi současnými předškoláky je navíc třikrát méně těch, kteří nepoznají vůbec žádné číslo, více je naopak těch, které umějí ještě před nástupem do školy odčítat.
Předškolní matematické nadšení ale podle výzkumu s přibývajícím věkem pomalu klesá. Zatímco ještě na prvním stupni základních škol patří počty k nejoblíbenějším předmětům, záhy jejich popularita klesá a na střední škole již je zájem o matematiku hluboko za oblibou češtiny či cizích jazyků. Navíc mezinárodní srovnání ukazují, že svůj náskok v počítání děti promrhávají – výsledky českých žáků se dlouhodobě zhoršují. Zatímco před deseti lety byli čeští deváťáci v mezinárodních testech matematické gramotnosti ve střední Evropě nejlepší, potom šly jejich výsledky prudce dolů a v roce 2009 spadli až za Polsko a Slovensko. Další srovnání už sice nabídlo lepší výsledek, čeští žáci ale zůstali mezi průměrnými.