Ťok má domácí úkol. Odpovědi na otázky chce premiér do soboty

Praha – Kandidát na ministra dopravy Dan Ťok se sešel s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). Jistotu, že usedne do křesla, které uvolnil Antonín Prachař (ANO), ale nemá. Sobotka chce od Ťoka, který zatím je ředitelem české pobočky Skansky, ujištění, že nebude ve střetu zájmů. O vhodnosti kandidáta, kterého navrhlo hnutí ANO, mají pochybnosti dopravní experti ČSSD i opozice. Ťok se se Sobotkou znovu sejde v sobotu, kdy má premiérovi přinést písemné odpovědi na zhruba deset otázek.

Dan Ťok neměl po jednání s Bohuslavem Sobotkou pocit, že by se vyvíjelo špatně, zatím ale nemá nic jisté – zda prezidentovi navrhne jeho jmenování, mu premiér neřekl. „Zatím jsem to od něj neslyšel. Slyšel jsem, že chce se mnou dále diskutovat, protože si chce být jistý, že rozumíme některým klíčovým věcem na ministerstvu dopravy v celé koalici stejně,“ uvedl Dan Ťok po schůzce s předsedou vlády. Bohuslav Sobotka naznačil, že jasno by mohlo být po příští schůzce, která proběhne v sobotu.

Sobotku zajímalo především, jak může Dan Ťok zaručit, že jako ministr nebude ve střetu zájmů. „Myslím, že jsem mu vysvětlil, že je to téma, které je velmi dobře řešitelné,“ uvedl Ťok, který však současně dostal za úkol vyjádřit se i písemně. Kromě střetu zájmů si chce Sobotka přečíst také o Ťokových postojích k jednotlivým problémům na ministerstvu dopravy – rozvoj mýtného systému či liberalizaci železniční dopravy. „V sobotu v 11:30 se znovu potkáme na Úřadu vlády, kde mu odpovědi předám a vysvětlím mu, co bude potřebovat dál,“ řekl. Zdůraznil, že do sporů, které mezi státem a stavební firmou vypukly, nebude zasahovat. „Dojde k rozhodnutí arbitráže nebo soudu, já do toho vstupovat nebudu,“ řekl končící ředitel české Skansky.

Dan Ťok o budoucím vztahu ke Skansce:

„Jsem odstřiháván od Skansky, to znamená, že končím ve společnosti Skanska. Je mně jasné, že se nemohu s lidmi ze Skansky potkávat, že s nimi nemohu jít na pivo a – pokud budu v té funkci – v každém případě musím být na všechny přísný a na Skansku víc přísný než na ostatní.“

Hlas ANO je podstatný, ale ne rozhodující

Prezident Miloš Zeman dnes přijal rezignaci ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO), čím se stala potřeba vybrat jeho nástupce akutní. Ministerstvo dopravy spadá podle koaliční dohody do sféry hnutí ANO, které navrhlo šéfa Skansky. „Teď bude následovat mé rozhodnutí, jestli pana Ťoka navrhnu prezidentu republiky,“ poznamenal Sobotka. ANO ve vztahu Dana Ťoka s velkou stavební firmou ale problém nevidí. „On není majitel Skansky, on je zaměstnanec. Je to odborník,“ uvedl předseda hnutí Andrej Babiš. Rozhodující má být pro další vývoj na ministerstvu dopravy setkání Dana Ťoka s premiérem Bohuslavem Sobotkou.

Politolog Miloš Brunclík:

„Ťok se musí jednoznačně odstřihnout od Skansky, jednoznačně deklarovat, že bude kopat za stát, a ne za soukromou firmu. Střet zájmů zůstal, neodseknete se od vazeb na lidi. Velkou roli budou hrát média i ostatní politické strany, musí být pod drobnohledem, pod veřejným dohledem.“

ČSSD se nominace nezamlouvá, podle Birkeho má ANO vhodnější kandidáty

Sobotka ale musí brát v úvahu nejenom podporu, kterou má kandidát u ANO, ale také odpor z řad své vlastní ČSSD. Některým jejím členům Ťokova spřízněnost se stavební firmou, která se uchází o státní zakázky na dopravní stavby, vadí a varují před střetem zájmů. Poslanec a sociálnědemokratický expert na dopravu Jan Birke je přesvědčen, že mělo ANO vybrat někoho jiného. „Při pohledu na sněmovnu, tak je tam celá řada odborníků, kteří nebudou vystaveni otázce případného střetu zájmů. To u mě budí rozpaky,“ uvedl. Upozornil přitom, že jmenování Dana Ťoka ministrem dopravy může znamenat velké problémy jak pro něj, tak pro stavební firmu, jejímž ředitelem zatím je. „Děsím se situace, kdy Skanska vyhraje první veřejnou zakázku – jak na to bude ministr reagovat. To mu nezávidím. Hnutí ANO má ve svých řadách lepšího kandidáta a nechci spekulovat, proč byl vybrán zrovna pan Ťok,“ podotkl Jan Birke. Připojil se k němu také sociálnědemokratický poslanec Jeroným Tejc: „Pokud bude pan Ťok jmenován ministrem dopravy, tak nepochybně pokročíme ve vnímání hranice střetu zájmů.“

Kostlivci ve skříni Skansky

  • Letos vydal rozhodčí soud verdikt, podle kterého musí Skanska vrátit státu desítky milionů korun. Získala je nesprávným účtováním valorizací za práce na stavbě dálnice D47.

Vůči Danu Ťokovi se vymezil také bývalý ministr z ODS Zbyněk Stanjura. Oproti původnímu smířlivému postoji, kdy pouze doporučoval důrazně dohlížet na zakázky pro Skansku, později poněkud přitvrdil. „Myslíte si, že by se zítra mohl stát ministrem dopravy ve Švédsku dnešní šéf švédské Skansky? Že by to ve Švédsku takto prošlo a bylo takto jednoduché – s tím, že ta firma tak dobře funguje, a tudíž bude od zítřka minisrem dopravy?“ řekl Stanjura v Událostech, komentářích. Podobně se vyjádřil také poslanec TOP 09 František Laudát. Jiří Dolejš z KSČM potom zapochyboval, že by se mohl Dan Ťok odstříhnout od svých kontaktů. „Je představitelem velké stavební firmy, takže zná spoustu lidí. Tvářit se, že s nimi nemá nic společného, je nelogické,“ řekl Dolejš.

Naopak politolog Brunclík míní, že Ťokovy zkušenosti z vedení velké firmy nemusí být k zahození. „Ťok je odborník, současně mu prospělo, že byl manažerem velké firmy. Ministerstvo vyžaduje manažerské schopnosti,“ poukázal. Také politolog Zdeněk Zbořil je přesvědčen, že Ťokovo dosavadní postavení s sebou nese spíše pozitiva. „Ke korupci a korupčnímu jednání bývají častěji sváděni šéfové malých firem, kteří si musí vydělat za každou cenu. Kdežto velké firmy jsou trochu imunní. Muž v takovém postavení jako je šéf Skansky, která má i mezinárodní renomé, si bude dávat velký pozor, aby se nedostal do řečí. Ministr nebude doživotně, později bude usilovat o jinou funkci,“ shrnul Zdeněk Zbořil.

Bělobrádek: Šanci má dostat každý

Opatrnou podporu nalezla Ťokova nominace také u lidovců. Jejich předseda Pavel Bělobrádek je přesvědčen, že není důvod šéfa Skansky ministrem nejmenovat. „Já bych nejdřív každému dal šanci. Myslím si, že je zase dobré, když je to takto známé jméno, že si lidi budou dávat pozor a budou kontrolovat, co se děje,“ uvedl Bělobrádek, který se prý s Ťokem zná z Platformy pro transparentní veřejné zakázky. Odmítl srovnávat Dana Ťoka s někdejším ministrem dopravy Alešem Řebíčkem (ODS), který na úřad také přišel ze stavební branže. Bělobrádek poukázal na zásadní rozdíl – Řebíček byl majitelem významné stavební firmy, která byla za jeho působení na ministerstvu úspěšná v získávání veřejných zakázek. Řebíček, který tvrdil, že před vstupem do vlády přetrhal své vazby na firmu, za to byl terčem kritiky.

V USA by Ťok coby ministr neprošel

Ve Spojených státech platí velmi přísná pravidla a zákony upravující nejenom střet zájmů, ale i etiku a nestrannost u lidí mířících do vlády na nejrůznější úrovni: od ministrů až po vládní úředníky. Nestrannost není myšlena polická, ale to, že člověk nebude při výkonu své funkce upřednosťňovat nějakou firmu nebo jiný subjekt.

Pro ministry plate ještě přísnější pravidla než pro řadové úředníky. Vedle toho, že nesmí až na výjimky přijímat dary, tak také nesmí dva roky po nástupu do úřadu řešit cokoliv společného s firmou, v níž před tím pracovali - u právníků se to dokonce týká i firem, které zastupovali.