Sladká pohroma. Nápoje bez cukru nelze podle lékařů považovat za dietní

Takzvané nápoje bez cukru a „dietní“ nemohou být považovány za skutečně dietní. V oblibě je mají především mladí lidé a sportovci. Obecně jsou považovány za nízkokalorické a zdravé, ale jejich popíjení rozhodně není tou správnou strategií při shazování kilogramů, píše italský deník Corriere della Sera.

Na etiketě se uvádí, že jsou bez cukru či dietní. Mnohé nápoje v obchodech však nemohou být považovány za součást zdravého stravování, i když se pijí místo jejich verzí obsahujících cukry. Zdůrazňují to experti z Imperial College v Londýně a ze dvou brazilských univerzit, kteří s ohledem na výzkum a současnou politiku jednotlivých států týkající se slazených nápojů dospěli k závěru, že volba nápojů bez sladidel není správnou cestou ke snižování nadváhy, udržování se ve formě a předcházení cukrovky a obezity.

Nahrávám video

V březnu 2015 vyzvala Světová zdravotnická organizace (WHO) instituce, jejichž posláním je ochrana zdraví, aby zahájily účinné strategie k omezení konzumace cukrů a slazených nápojů. Cílem je zabrzdit globální epidemii, která se týká především nejvíce vyspělých zemí (v čele se Spojenými státy), tedy rostoucím onemocněním cukrovkou a obezitou. Ale také chorob, které jsou s tím přímo spojeny, jako jsou nádory a kardiovaskulární nemoci. Jde o nejrozšířenější choroby, které vedou k úmrtí stále většího počtu lidí.

Důkazy o prospěšnosti neexistují

„Svět tloustne,“ konstatuje Cristopher Millet, autor studie nedávno zveřejněné na stránkách časopisu Plos Medicine. „Uměle přislazovanými nápoji rozumíme všechny, které neobsahují cukry, ale umělá sladidla. Tyto nápoje reklama vydává za dietní a lidé je obecně rovněž považují za dietní a zdravější než jejich slazené protějšky. Dosavadní studie ukazují, že neexistují pádné důkazy o tom, že tyto nápoje jsou pro zdraví lepší,“ uvádí.

Nahrávám video

Vědce zejména znepokojuje to, že tyto nápoje konzumují mladí lidé. „Limonády, nápoje s ovocnou příchutí a energetické drinky, které často popíjejí ti, kdo sportují, mají velmi široký trh,“ říká epidemioložka Maria Carolina Borgesová z Brazilské federální univerzity ve městě Pelotas. „Sladké nápoje s ovocnou příchutí a s bublinkami jsou určeny především dětem a mládeži, protože nejvíce vyhovují jejich chuti. Jsou stále více rozšířeny mezi dospívající mládeží, která si neuvědomuje, že jejich popíjení znamená přísun mnoha kalorií, ale jen mála výživných látek. A co je ještě horší: mnozí lidé, včetně dospělých, mají tendenci používat je při odtučňovací kúře, ale nahrazují si tak jen kalorie, které tělu nedodali jídlem,“ uvádí vědkyně.

Experti radí, abychom se vyvarovali excesů, používali zdravý rozum a tyto nápoje popíjeli jen při zvláštních příležitostech a nenahrazovali jimi jedinou tekutinu, která má pro zdraví skutečný význam: vodu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Vědci našli velrybí pohřebiště. Obsahuje stovky těl starých i miliony let

Na dně Indického oceánu vědci objevili rozsáhlé pohřebiště velryb, které se táhne v délce asi 1200 kilometrů a ukrývá pozůstatky staré až 5,3 milionu let. Nález dle odborníků patří k nejvýznamnějším objevům svého druhu a může přinést nové informace o pravěké historii kytovců i o životě v jedné z nejméně prozkoumaných částí oceánu.
před 6 mminutami

V USA začal první test genetického léku proti stárnutí. Má omladit lidské oko

Být stále mlád je snem řady lidí od nepaměti. Teď mají vědci poprvé v rukou technologie, které by to teoreticky mohly umožnit. Na začátku června dostal první lidský pacient genetický lék, který má omladit jeho oko.
před 1 hhodinou

Šimpanzi vnímají nespravedlnost. Silněji, když jsou u toho ostatní z tlupy

Vnímání spravedlnosti a nespravedlnosti je u šimpanzů podle nového výzkumu velmi silné. Prohlubuje ho nejen rozdíl v tom, jak nespravedlivému jednání jsou vystaveni, ale také to, jaké v tu chvíli mají publikum.
před 16 hhodinami

Google zodpovídá za obsah a pravdivost svých AI shrnutí, rozhodl německý soud

Soud v Bavorsku rozhodl, že Google je přímo zodpovědný za obsah a pravdivost souhrnů ve výsledcích vyhledávání, které společnost sestavuje pomocí umělé inteligence (AI) a předkládá uživatelům. Současně přikázal nejpoužívanějšímu vyhledávači světa, aby skrze tato AI shrnutí přestal poškozovat pověst dvou společností. Byly to právě ony, kdo se na soud obrátil.
před 19 hhodinami

Ve zmrzlých výkalech pravěkých syslů se v Kanadě našla mamutí DNA

Vědci objevili obrovský „poklad“ v podobě starověké DNA zvířat – včetně dnes již vyhynulých mamutů. Nalezli ho v exkrementech syslů, které se uchovaly v kanadském permafrostu, plyne z nové studie, píše agentura AFP.
před 20 hhodinami

„Bojím se, že vše, co umím, přes noc zastará.“ Strach z AI je reálný, tvrdí studie

Menší americký výzkum popsal sedm nejčastějších pocitů, které lidé mají, když je o práci připraví umělá inteligence (AI). Ukázalo se, že dojmy celé řady těchto osob jsou velmi negativní a spojují obavy, vztek a rezignaci.
před 21 hhodinami

V Číně operovali s lokální anestezií už před 600 lety. Využívali vlčí mor

Už ve středověku se v Číně za dynastie Ming snažili tehdejší zdravotníci o operaci tak, aby pacienti netrpěli bolestí. Používali k tomu rostliny, které dokázali pomocí příslušné reakce zbavit jejich jinak smrtící toxicity. Použité anestetikum nyní vědci identifikovali s využitím moderních technologií.
včera v 07:30

V USA se šíří parazitické masožravé larvy. Trumpova vláda proti nim nasadí mouchy

Spojeným státům se v minulosti podařilo vymýtit nebezpečné mouchy bzučivky, jejichž larvy napadají zejména hovězí dobytek. Teď se ale parazit vrátil – a experti jsou skeptičtí, zda se ho podaří zbavit dříve, než napáchá závažné hospodářské škody.
10. 6. 2026
Načítání...