Turnaj v počítačových hrách o půl miliardy začal. Počtem návštěvníků i diváků a odměnami pro hráče jasně dokazuje, že počítačové hry se pevně ukotvily v rámci globálních sportovních odvětví.
Největší turnaj v PC hrách začal. Ve hře DOTA 2 se v Seattlu hraje o půl miliardy
Počítačové hry jsou již sportem, kde si hráči mohou vydělat více peněz než ti, kde patří mezi špičku v tradičních sportech. Nejlépe financovaný turnaj světa se koná tento týden v Seattlu.
Sedmý ročník turnaje The International (TI7) se tradičně koná v seattleské Key Areně, víceúčelové sportovní hale, kam se vejde téměř 18 000 diváků. Finále je i letos vyprodáno, přestože za jeden lístek musí fanoušek zaplatit téměř 4500 korun. Přesto do Seattlu za jejich oblíbenou hrou cestují milovníci her z celého světa. Proč?
Hra DOTA (Defense of the Ancients) je fenomén, který hraje měsíčně přes 10 milionů lidí po celém světě. Mezi počítačovými hrami je v mnoha ohledech výjimečná, už jen proto, že v prakticky nezměněné podobě se hraje už déle než sedm let. Prošla sice řadou úprav, jak pravidlových, tak grafických, ale princip a základní vzhled je stále stejný jako v roce 2010: deset hráčů, rozdělených do dvou týmů po pěti, se snaží zničit soupeřovu hlavní budovu, která je umístěna v dobře bráněné základně. Zní to sice banálně, ale protože má hra řadu komplikovaných mechanik, 113 hrdinů a obrovskou variabilitu, stát se v ní mistrem je opravdu náročné a zabere to spoustu času.
Hra i turnaj spadají pod společnost Valve, která také vymyslela důvtipný způsob, jak turnaj financovat a zajistit mu gigantické odměny za výhru: letos se hraje v přepočtu o 522 milionů korun, přibližně polovinu dostane jediný vítězný tým. Valve, vlastník distribuční herní platformy Steam, dá základní odměnu 1,6 milionu dolarů a zbytek pochází z toho, co věnují samotní hráči hry; tyto peníze jsou procentem z toho, co během roku utratí ve hře za různé předměty, úpravy hrdinů a další. Fanoušci hry pak cítí k turnaji silnou loajalitu a chápou odměny jako něco, do čeho sami investují.
- 5. místo: Counter Strike: Global Offensive hrají asi tři miliony hráčů měsíčně. Hrou stráví přes 250 milionů hodin.
- 4. místo: World of Warcraft sice ztratil mnoho předplatitelů, ale stále ho hraje 5,5 milionu hráčů měsíčně.
- 3. místo: DOTA2 má měsíčně přibližně 10 milionů unikátních hráčů.
- 2. místo: Hearthstone si měsíčně zahraje přibližně 40 milionů hráčů.
- 1. místo: League of Legends je jasným vítězem již několik let za sebou. Měsíčně si ji užívá přes 70 milionů hráčů.
Tento turnaj se může pochlubit kromě nesrovnatelně vysokých odměn také obrovským počtem diváků, kteří ho sledují. Protože se ale přenáší především po internetu desítkami různých streamů (často ne úplně legálně) na mnoha různých platformách (YouTube, Twitch a další), čísla sledovanosti se jen odhadují. Finále oficiálního přenosu sledovalo před rokem asi 6 milionů diváků, celý turnaj měl oficiální cestou přes 150 milionů diváků. Reálně jich však mohlo být i řádově více.
DOTA na olympiádu?
Právě DOTA je jednou z her, o nichž se nejčastěji mluví jako o potenciálních kandidátech pro průnik na olympijské hry. Vděčí za to nejen své stabilní hráčské i fanouškovské základně, ale také podpoře sponzorů a především tomu, jak rychle se mění pohled na e-sporty, tedy profesionální hraní počítačových her.
Už letos v dubnu se totiž počítačové hry staly oficiálně olympijským sportem. Asijský olympijský výbor totiž v úterý 18. dubna oznámil, že e-sporty se objeví poprvé jako medailový sport na Asijských hrách již v roce 2022. Jako ukázkový sport však budou mezi sporty už roku 2018 na Asijských hrách v Indonésii. Teoreticky to znamená, že počítačové hry neboli e-sporty mají nakročeno do rodiny olympijských odvětví.
Že se v Asii berou počítačové hry velmi vážně, dokazuje i fakt, že ještě letos budou uvedeny jako součást prestižních Asian Indoor and Martial Arts Games (AIMES). Objeví se tam stoprocentně simulátor fotbalu FIFA 2017, spekuluje se o strategii Starcraft II a arénových hrách žánru MOBA League of Legends a Dota 2.
Hlavním partnerem zahrnutí počítačových her mezi e-sporty je čínská internetová společnost Alibaba. Ta podporuje e-sporty financováním turnajů a jen loni investovala 150 milionů dolarů do jihokorejské International eSports Federation, která lobbuje za přijetí e-sportů mezi hry, jež se objeví na olympijských hrách.
Podle herních analytiků je zahrnutí her mezi sporty na Asijských hrách úspěšným testováním vzniku olympijských e-sportů.