Mládě velkého bílého žraloka v přírodě zatím nikdo neviděl. Teď dvoumetrového novorozence nafilmovali u Kalifornie

Velký bílý. Tento druh žraloka patří k nejznámějším mořským tvorům – už jen proto, jak je velký a jak relativně často útočí na člověka. O to zajímavější je, že až doposud vědci netušili, jak vypadá malý bílý.

Vědci zatím překvapivě nikdy nepozorovali ve volné přírodě novorozeného žraloka bílého. Teď se to podařilo kalifornským mořským biologům. Filmař Carlos Gauna a doktorand biologie na Kalifornské univerzitě v Riverside Phillip Sternes se vydali 9. července 2023 na moře poblíž Santa Barbary a pátrali tam pomocí dronu po žralocích. Toho dne se v hledáčku Gaunovy kamery ale objevilo něco superzajímavého. Bylo to mládě žraloka, jaké ještě nikdy neviděl.

Bílý není bílý

Velcí bílí žraloci se dají snadno rozeznat podle svého zbarvení – ve skutečnosti totiž zase tak bílí nejsou. Tuto barvu má jen spodní část jejich těla, ta vrchní je šedá. Ale tento zhruba dvoumetrový žralok byl čistě bílý. „Zvětšili jsme záběry, zpomalili je a zjistili, že bílá vrstva se během plavání z jeho těla uvolňuje,“ řekl Sternes. „Tehdy nám došlo, že se nejspíš díváme na novorozeného žraloka bílého, který se právě zbavuje své embryonální vrstvy.“

Výsledky tohoto pozorování popsali v článku, který vyšel v odborném časopise Environmental Biology of Fishes. Na stejném místě vysvětlili, proč zatím toto mládě vědě tak dlouho unikalo.

Carlos Gauna strávil tisíce hodin natáčením žraloků po celém světě a jeho videa, na nichž tito velcí predátoři plavou v blízkosti návštěvníků pláže, mají miliony zhlédnutí. To, co se Sternesem pozorovali, by mohlo pomoci vyřešit dlouholetou záhadu porodů velkých bílých žraloků.

„Místo, kde žraloci bílí rodí své potomky, je jedním ze svatých grálů žraločí vědy. Nikdo nikdy nedokázal přesně určit, kde se rodí, ani nikdo neviděl novorozené mládě tohoto žraloka živé,“ řekl Gauna.

Jediný způsob, jak vědci mohli mláďata tohoto druhu studovat, byla ta nalezená mrtvá v tělech svých lidmi ulovených matek. Ale živé? To tady zatím nebylo.

Autoři článku přiznávají, že je možné, že bílý film, který žralok vylučoval, mohl být způsoben stavem jeho kůže – možná nějakou nemocí; dvojice vědců se přesto domnívá, že tomu tak není. Argumentů mají víc.

Čtyři dobré argumenty

Zaprvé, samice velkých bílých žraloků rodí živá mláďata. Když jsou v děloze, mohou se tito embryonální žraloci živit neoplozenými vajíčky, jež obsahují jejich sourozence – tak získávají bílkoviny. Matky také nabízejí rostoucím žraločím mláďatům další výživu „mlékem“ vylučovaným v děloze. Opravdovému mléku savců tato látka samozřejmě není podobná, ale podobná je její funkce.

„Myslíme si, že to zvíře, které jsme viděli, bylo mládě vylučující právě tento nitroděložní sekret,“ tvrdí Sternes.

Druhým důvodem je přítomnost velkých žraloků – pravděpodobně březích samic velkých bílých žraloků v této lokalitě. Gauna je na tomto místě pozoroval už v předchozích letech a v týdnech předcházejících pozorování. „Pár dní před pozorováním mláděte jsem v této konkrétní lokalitě natočil tři velmi velké žraloky, kteří mi připadali jako březí. A přímo v den pozorování se jeden z nich ponořil – a nedlouho poté se objevil ten mladý bílý žralok,“ popisuje Gauna. „Není úplně těžké domyslet si, odkud se mládě vzalo.“

Zatřetí, velikost i tvar žraloka také svědčí o tom, že se jedná o novorozence. Paryba, kterou vědci pozorovali, byla štíhlá, krátká a zaoblená. „Podle mého názoru byl tento jedinec pravděpodobně starý několik hodin, možná maximálně jeden den,“ řekl Sternes.

A konečně, tato lokalita u pobřeží střední Kalifornie je místo, o němž se už delší dobu spekuluje jako o žraločí porodnici „velkých bílých“. „Existuje spousta hypotetických oblastí, ale navzdory intenzivnímu zájmu o tyto žraloky nikdo neviděl porod nebo novorozené mládě ve volné přírodě,“ doplnil Sternes. „Tohle je dost možná první důkaz, který máme k dispozici, o mláděti ve volné přírodě, což z tohoto místa dělá definitivní místo porodu.“

Mnoho vědců se domnívá, že malí velcí bílí se rodí daleko od pobřeží, na volném moři. Proto je i informace, že se toto mládě objevilo pouhých tři sta metrů od břehu, důležitá: naznačuje to, že se narodilo na mělčinách, a proto má smysl pátrat tam i po dalších případných žraločích porodech.