Káva mění vnímání chuti u lidí. A možná funguje jako placebo, naznačuje nový výzkum

O žádném jiném nápoji neexistuje více studií než o kávě. Informace o její prospěšnosti nebo naopak nevhodnosti se značně liší. Nyní přichází další práce, která ukazuje, že káva nás mění i v tom nejméně očekávaném ohledu.

Přestože tak často konzumujeme kávu, o její chuti se toho ví překvapivě málo – většina výzkumů se týkala spíše jejího vlivu na kardiovaskulární systém nebo toho, jak povzbuzuje člověka k vyšším výkonům. Přitom podle nejnovější studie vědců z Cornell University má káva velmi pozoruhodné účinky i v tomto ohledu.

Vědci si nejprve všimli, že kofein blokuje chemikálii jménem adenosin. U myší pak zaznamenali, že má vliv i na jejich chuť. Když to pak testovali na lidech, potvrdilo se to: kofein ovlivňuje, jak jeho konzumenti vnímají sladké – a to nejen v kávě, ale i v jiných potravinách. Studie současně naznačuje, že řada z účinků kávy by mohla být jen na úrovni placeba.

Výzkumníci testovali 107 dobrovolníků z Cornellovy univerzity. Polovina z nich pila slazenou kávu bez kofeinu, druhá také – ale té tam vědci tajně podstrčili 200 miligramů kofeinu.

Přestože byla káva vždy oslazena stejným množstvím cukru, skupina, která pila kávu opravdu bez kofeinu, ji označovala jako sladší. „Když pijete kávu s kofeinem, zjevně to nějak ovlivňuje vaši chuť – a tento efekt trvá docela dlouho,“ uvedl autor studie Robin Dando v tiskovém prohlášení. Jeho práce vyšla v odborném časopise Journal of Food Science na konci srpna.

Nejzajímavější je, že káva s kofeinem takto působila pouze na receptory vnímání sladké chuti, na ostatní neměla vůbec žádný vliv: tedy na hořké, slané, kyselé ani na umami.

  • Umami je vedle čtyř základních (lidských) chutí (sladká, hořká, slaná a kyselá) pátou chutí. Název je odvozený z japonštiny (umai, česky chutný, delikátní). Specifický chuťový receptor pro umami taste-mGluR4 byl objeven v roce 2000 a vnímá v jídle obsaženou aminokyselinu – kyselinu glutamovou nebo její soli (glutamáty).
  • Chuť umami je obsažena v potravinách, které konzumujeme běžně. Jedná se například o maso, ryby, sýry a zeleninu (např. zralá rajčata, celer, špenát). První potravina s chutí umami, se kterou se člověk setká, je mateřské mléko.

Ale ani to ještě není všechno. Vědci lidem, kteří se kávy napili, dali ještě jednu otázku: zda se cítí více nabití energií. Obě skupiny odpovídaly velmi podobně – efekt kávy s kofeinem i bez něj byl tedy víceméně stejný. Podle vědců to naznačuje, že účinek pití kávy může být do značné míry založen na efektu placeba, respektive možná spočívá už jen v tom, že člověk najde čas se na chvíli zastavit a vypije si teplý nápoj.

Možné také je, že si lidé vytvoří na kávu reflex – chuť a vůně v nich spouští reakci, která se projevuje tím, že posiluje pozornost nebo aktivitu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Folklor jako návod. Dle vědců může zlepšit moderní krizovou komunikaci

Takzvané morové legendy a současná komunikace o zdravotních krizích souvisejících se životním prostředím mají dle estonských a finských vědců mnoho společného. Zatímco oficiální krizová komunikace však klade větší důraz na omezení, folklor se zaměřuje na aktivní roli lidí a jejich osobní odpovědnost. Reet Hiiemäeová a její kolegové o svých zjištěních píší v časopise Folklore.
před 44 mminutami

AI předčila lidské lékaře, diagnózu v praxi určila mnohem lépe, ukázal výzkum

Je umělá inteligence (AI) v reálném provozu nemocnice schopná nahradit lidské lékaře? To byla otázka, na kterou se pokoušeli odpovědět vědci z Harvardovy univerzity. Odpověď dle nich je kladná.
před 2 hhodinami

Archeologové objevili prastarou nekropoli. Může být předkem megalitických hrobů

Desítky zesnulých do pravěké nekropole na jihu Evropy tehdejší obyvatelé ukládali do země zřejmě celé generace. Detailní analýza tohoto místa naznačuje, že mohlo být jedním z prvních v Evropě, kde vznikala kultura, která ovlivnila většinu kontinentu.
před 19 hhodinami

Meč nebes je nejvyšším stromem Asie. Je větší než Petřínská rozhledna

Nejvyšší stromy na Zemi mohou být vyšší než většina staveb, které vytvořili lidé. Platí to také pro nově popsaný nejvyšší strom v Asii, který teď přeměřili tchajwanští vědci.
před 21 hhodinami

Kůže ještěrek umí triky s ultrafialovým světlem. Funguje jako maják, popsali čeští vědci

Vědci z Univerzity Karlovy v Praze a univerzity ve Valencii objevili zatím neznámý mechanismus tvorby barev u ještěrek rodu Podarcis. Popsali, že ultrafialově modré skvrny na bocích těchto ještěrek vznikají neobvyklou interakcí mezi pigmenty a mikroskopickými odrazivými strukturami v kůži.
před 23 hhodinami

„Výkop století.“ Francouzští archeologové zkoumají podzemí u Notre-Dame

Fronta turistů strádající pod sluncem čeká, až bude moci vystoupat na katedrálu Notre-Dame a prohlédnout si její chrliče. Čtyři metry pod nimi míří tým archeologů opačným směrem – kope přímo dolů a zpět v čase do Paříže z doby starověkého Říma před dvěma tisíci roky, píše agentura AP.
včera v 07:30

Astronaut Svoboda poletí na ISS v roce 2027, oznámil Babiš

Projekt Česká cesta do vesmíru v pondělí prezentoval vývoj příprav české mise na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) a avizuje klíčové milníky pro rok 2027. Tiskové konference v pražském planetáriu se zúčastnili premiér Andrej Babiš (ANO), ministři Karel Havlíček (ANO), Robert Plaga (za ANO) a Jaromír Zůna (za SPD), budoucí astronaut Aleš Svoboda, astronaut Evropské kosmické agentury (ESA) Andreas Mogensen a další.
8. 6. 2026Aktualizováno8. 6. 2026

Vědci přejmenovali syndrom, který ničí ženské zdraví. Může to změnit přístup i léčbu

Lékaři po jedenácti letech studie změnili název syndromu, který trápí asi deset procent žen. Doufají, že by to mohlo změnit nejen stigmatizaci těchto problémů, ale také jim pomoci k účinnější léčbě.
8. 6. 2026
Načítání...