Cena nových aut se v Rusku za posledních pět let zvýšila o více než čtyřicet procent. Za vůz sedan střední třídy tak ruští zájemci teď zaplatí v přepočtu statisíce korun navíc. Může za to velká inflace, kurz rublu a hlavně nedostatek čipů umocněný covidovou krizí. Automobilky kvůli tomu nevyrábí potřebné množství nových vozů.
Rusové mají velký zájem kupovat automobily, jejich cena přitom výrazně vzrostla
V ulicích ruské metropole se denně pohybují miliony vozů. I přes vysoké ceny si teď chce mnoho Rusů pořídit nový automobil.
Tomáš Duchoň je vedoucím prodeje vozů Škoda v Rusku jeden rok. Prodejcům aut se podle něj daří i přes velký nárůst cen, lidé prý mají větší kupní sílu a nakupovat chtějí. Kvůli obrovské poptávce tak rostou v Rusku i ceny ojetých vozů.
„Tři roky starý Kodiaq v současné době prodáte za vyšší cenu, než jste ho koupil,“ uvedl Duchoň.
Anexe či pandemie trh poznamenaly
Nejvíc aut za posledních deset let se prodalo v Rusku v roce 2012, a to skoro tři miliony vozů. Nejmíň – milion tři sta tisíc – v roce 2016 kvůli sankcím po ruské anexi Krymu. A také loni, kdy prodej automobilů na jaře přibrzdila pandemie.
„Z analýz automobilového trhu vyplývá, že můžeme v tomto roce prodat 1,6 milionu aut. Teď by mohlo být toto číslo ještě větší,“ odhaduje místopředseda Asociace prodejců aut Ruska Andrej Petrenko.
Nedostatek čipů do osobních vozů postihl skoro všechny světové automobilky. Některé včetně české Škody kvůli tomu musely nebo plánují načas zastavit výrobu. To ovlivní také počet prodaných aut v Rusku.
„V příštím roce uvidíme zřejmě stabilizaci trhu s auty, jeho mírný růst. Bude velmi zajímavé, jak to zvládnou prodejci. Kdo vydrží a kdo ne,“ uvedl obchodní ředitel autosalonu v Moskvě Vitalij Grošenkov.
Problémy s nedostatkem polovodičů se podle odborníků nepodaří odstranit v nejbližších měsících, velkým automobilkám to má komplikovat výrobu až do roku 2023.