Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu přišlo s revolučním nápadem vyhlásit pivo za nealkoholický nápoj. Informovala o tom agentura RBK s odkazem na text rozvojové obchodní strategie pro příštích šest let. Pivovary přijaly zprávu s nadšením, v poslaneckých kruzích podle agentury TASS plán vyvolal šok. Jeden z poslanců chce ministerstvo zažalovat.
Revoluční nápad vyvolal šok a nepochopení. V Rusku chtějí vyhlásit pivo za nealkoholický nápoj
Alkohol je v Rusku chronický problém, v některých regionech po desetiletí decimuje hlavně mužskou populaci. Občasné vládní ozdravné programy hraničící s prohibicí zůstávají bez valného výsledku, potřební si pomáhají podomácku vyrobeným „samohonem“. Úřady manévrují s cenovou regulací, snižování cen ale epidemii alkoholismu jen zhoršuje, zvyšování zas podněcuje nebezpečnou domácí produkci hrozící otravami metanolem.
Ministerští úředníci si od svého návrhu slibují oživení trhu, který je v Rusku v krizi mimo jiné i v důsledku západních sankcí. Pivovary tvrdí, že dosavadní právní úprava regulující prodej alkoholu, údajně jedna z nejtvrdších na světě, je vůči pivu diskriminační. Výrobci tvrdého alkoholu, tedy hlavně vodky, naopak pro změnu nevidí důvod.
Poslanci jsou zděšeni
Mezi poslanci podle ruských médií vyvolal ministerský návrh zděšení. Za bezzásadovou a cynickou provokaci označil plán bývalý ruský hlavní hygienik, poslanec Státní dumy Gennadij Oniščenko. „To teď budeme pivo prodávat ve školách a předepisovat kojícím matkám, abychom zvýšili laktaci?“ komentoval ironicky v rozhovoru s novináři ministerský záměr. Na původce nápadu chce podat žalobu.
Podle nezávislých expertů nespadl návrh ministerstva obchodu z nebe, protože pivo bylo v Rusku na seznam alkoholických nápojů zařazeno až v roce 2011. Do té doby prodej nepodléhal omezením, takže postupně se tento nápoj dostal na první místo v seznamu příčin alkoholismu. Dnes zákon zakazuje jeho noční prodej, pivo se nesmí prodávat v pouličních stáncích a nepřípustná je jeho distribuce v plastových lahvích s objemem nad půldruhého litru.