Salcburk - Dvanáct lidí přišlo o život při katastrofálním požáru, který vypukl kolem páté hodiny ranní 29. května 1999 v Tauernském tunelu, nacházejícím se na frekventované dálnici A10 mezi Salcburkem a Villachem pod rakouskými Alpami. Po přibližně dvanácti hodinách se ho sice hasičům podařilo zlikvidovat, ale hledání a identifikace zuhelnatělých těl trvaly několik dní. Ve více než šestikilometrovém tunelu zahynulo pět Poláků žijících v Německu, jeden Řek a po dvou lidech z Belgie, Bosny a Rakouska. Celkem bylo zničeno 41 vozidel - 25 osobních aut a 16 kamionů.
Požár v Tauernském tunelu znamenal tříměsíční přerušení provozu
Viník nehody odsouzen na dva roky odnětí svobody
Nehodu zavinil sedmadvacetiletý rakouský řidič kamionu, který nestačil zabrzdit, když vozidla před ním zastavila na semaforu, a narazil do pěti osobních vozů, které doslova slisoval dohromady. Výbuchem benzinu vznikl mnohahodinový požár, v jehož ohnisku vystoupila teplota až na 1300 stupňů Celsia. Neštěstí tehdy způsobilo tříměsíční přerušení dopravy na nejdůležitější rakouské severojižní trase. Provoz v Tauernském tunelu byl obnoven po náročných opravách a rekonstrukci po 3 měsících - konkrétně 28. srpna.
V září následujícího roku byl nešťastník, který katastrofu zavinil a sám ji přežil, odsouzen ke dvěma rokům odnětí svobody. Z nich si odseděl tři měsíce, zbývajících 21 měsíců byl podmíněný trest. Vyšetřovatelům se totiž nepodařilo zjistit, zda řidič jel tunelem příliš vysokou rychlostí, nebo zda v osudové chvíli podlehl mikrospánku. Nevyloučili ani kombinaci obou faktorů.
Rakousko nezapomíná ani dnes
Rakousko si tragédii připomíná bohoslužbou, která se každoročně koná v dálniční kapli nedaleko severního portálu Tauernského tunelu. „Tato kaple je jakýmsi oficiálním vzpomínkovým místem, kde je umístěna i pamětní deska se jmény všech dvanácti obětí,“ uvedl zpravodaj ČT Jan Moláček.