Polská vláda připravila novelu silničního zákona, kterou chce bojovat proti pirátům za volantem. Výrazně zvýší pokuty za rychlou jízdu nebo rentu pro pozůstalé po zaviněné smrtelné nehodě. Právě překročení rychlosti patří v zemi k nejčastějším příčinám vážných havárií. Pokud nové předpisy projdou parlamentem, platit mají začít od 1. prosince.
Polsko připravuje novelu silničního zákona. Vyššími tresty chce bojovat proti pirátům silnic
Jen od začátku letošních prázdnin v Polsku došlo k více něž dvěma stovkám smrtelných nehod. Loni si dopravní havárie v Polsku vyžádaly dva a půl tisíce životů – to je čtvrtý nejtragičtější výsledek v Evropské unii. Vláda proto vyhlásila konec shovívavosti se silničními piráty a chystá se předpisy zpřísnit.
Od rychlé jízdy, která stojí za největším počtem nehod, mají řidiče odradit vysoké pokuty. Pokud limit překročí o víc než třicet kilometrů za hodinu, může to hříšníka stát v přepočtu až třicet tisíc korun, desetkrát víc než dosud.
„Snížení počtu nehod, snížení počtu obětí nehod, tragických obětí nehod, je jednou z nejdůležitějších priorit naší vlády,“ řekl k připravované novele premiér Mateusz Morawiecki.
Tresty nestačí
Polská policie bude nově moci za přestupek vyměřit v přepočtu až 21 tisíc korun, soud dokonce 180 tisíc korun. Podle dopravního psychologa Andrzeje Markowskiho ale pouhá hrozba tresty nepomůže v řešení problému. „Trest má svůj význam jen tehdy, pokud v něm je obsažený jistý výchovný prvek, mění postoj člověka k dané věci, protože pouze změna postoje může změnit chování,“ míní psycholog.
Markowski navrhuje psychologické kurzy – zvlášť proto, že většinu nehod mají na svědomí mladí, jak říká, nevyzrálí řidiči.
Připravovaná novela také předpokládá přísnější postup proti řidičům pod vlivem alkoholu. Opilí řidiči loni v Polsku způsobili na 1600 dopravních nehod, to je osm procent z jejich celkového počtu. Mimo jiné počítá s tím, že viník smrtelné nehody bude muset rodině obětí platit rentu. Odškodné by pak mělo být automatické.