Sydney - Australští vědci představili nový laserový systém pro piloty na bezpečné určení rychlosti stroje za letu. Inspirovali se tři roky starou nehodou francouzského airbusu, který se kvůli špatným sondám rychlosti zřítil do Atlantického oceánu.
Laserový systém zvýší bezpečnost letadel
Francouzský airbus, který měl prvního června 2009 přistát v Paříži, se zřítil. Podle vyšetřování letadlu zamrzly otvory sond rychlosti pod kokpitem. Australští odborníci teď přišli s nápadem, jak současné měřiče pojistit.
„Náš laserový systém má dvě hlavní výhody. Nemá žádné otvory, které by se mohly ucpat nebo zamrznout. Navíc ho umístíme dovnitř letadla, kde snáze kontrolujeme teplotu. Druhou výhodou je, že rychlost měří výrazně rychleji než současné sondy,“ vysvětluje Sean O'Byrne, projektový odborný asistent.
Celý systém funguje na principu dvou laserových světel a dokáže přesně určit, jaká je rychlost vzduchu, který mezi nimi proudí. Informace pak odesílá přímo kapitánovi do pilotní kabiny. Nové měření rychlosti testují technici na simulátorech.
Určení rychlosti stroje je zásadní pro vzlet i udržení letadla ve vzduchu. Nové systémy by měly pilotům sloužit jako záloha v případě, že původní měřiče přestanou fungovat. Leteckých nehod by teď podle odborníků mohlo být o něco méně.