Jeden den v životě čínského poslíčka. Nebezpečí na silnici i srážky ze mzdy za zpoždění

Den v životě čínského poslíčka (zdroj: ČT24)

Regulace čínského technologického sektoru pokračuje závratným tempem. Vláda si bere na mušku velké společnosti a jejich bohaté majitele. Rozdává pokuty a příkazy a nutí je k restrukturalizaci. Jsou mezi nimi i on-line platformy s rozvozem jídla, které stát trestá za sdírání zaměstnanců. Zpravodajka ČT Barbora Šámalová strávila den s poslíčkem v Pekingu.

On-line se v Pekingu objednává všechno a nikdo už jinak nenakupuje. Podmínky pro poslíčky jsou tvrdé. Některé firmy kvůli tomu dostaly od státu pokuty.

„Smíme pobrat maximálně 12 zakázek najednou, pokud míří stejným směrem,“ řekl v době oběda poslíček Can Ťün-wej z Pekingu. „Tuhle oblast mám v hlavě. Vím, jak dlouho kde vaří a kolik času potřebuju,“ doplnil. Dobu na rozvoz spočítá platforma. Jakmile Ťün-wej převezme balíček, co nejrychleji musí sedět na motorce.

„O to jde. Čím víc makáme, tím víc vyděláme. Průměrně sedm jüanů (25 korun) za objednávku. Za 10 minut zpoždění mi strhnou třicet procent, za 20 minut šedesát procent. Když ztratím půl hodiny, nedostanu nic.“

Když nerozvezu dost jídel, v tomto městě nepřežiji

Jeho profese je spojená s extrémními nároky na rychlost. Řidiči kličkují na křižovatkách, v protisměru i na červenou.

„Žena mi pořád říká – buď opatrný a radši přijeď pozdě, než abys riskoval. Ale když nechci přijít o peníze, musím jezdit na červenou a v protisměru. Když nerozvezu dost jídel, nevydělám si a v tomhle městě nepřežiji,“ řekl Ťün-wej.

Denně zvládne kolem šedesáti roznášek a vydělá přes 400 jüanů (zhruba 1400 korun). To je víc než berou někteří vysokoškolsky vzdělaní lidé v kancelářích.